pdf bestand met meerdere A4's op volgorde printen op A3 formaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

862561

Gebruiker
Lid geworden
28 jan 2009
Berichten
31
Hallo,

Voor de bibliothecaris van een muziekvereniging heb ik me opgeworpen uit te zoeken of het mogelijk is om een pdf bestand bestaande uit meerdere A4 pagina's (bijvoorbeeld 4 A4's per muziekstem, of 90 A4's voor een dirigentenpartituur) in een bepaalde volgorde uit te printen op A3 formaat. Hierbij is het meestal van belang dat er een soort boekvorm ontstaat zodat makkelijk tijdens het musiceren doorgebladerd kan worden. Deze volgorde moet te 'manipuleren' zijn.
De huidige manier van werken van de goede man, is om eerst alles uit te printen en vervolgens de kopieën te maken op hard copy A3. Dit karwei moet makkelijker en minder tijdsintensief kunnen, zeker omdat het een orkest met 80 personen betreft die vaak meerdere muziekwerken uitgedeeld krijgen. Dan hebben we het dus over serieus veel knip en plak werk. Er is een printer/kopieerapparaat aanwezig die A3 dubbelzijdig kan printen.

Deel 1 van de vraag.
Is het redelijk makkelijk mogelijk om de printvolgorde van een bestaand pdf bestand met meerdere A4'tjes op een bepaalde volgorde op één A3 vel te krijgen?

Deel 2 van de vraag
Is het mogelijk om een partituur bestaande uit bijvoorbeeld 90 pagina's in boekvorm uit te printen op A3? Dus pagina 1 en 90 op vel één, pagina 2,3 en 88, 89 op vel twee enzovoorts?

bij voorbaat dank voor de moeite om bovenstaand verhaaltje te begrijpen, mocht dat niet gelukt zijn dan verneem ik dit graag.

Groet Peer

PS. in verband met kopieerrechten kan ik helaas geen pdf bestand bijleveren.
 
Deze manier heet 'booklet' en er zijn veel programma's voor om dit te doen. Ik gebruik hier zelf Create Booklet voor (voor Mac). Er zijn veel programma's voor te vinden die ook op Windows werken.

Dit is wat je wil?
Schermafbeelding 2017-01-25 om 13.07.31.png
Bron: Create Booklet
 
Laatst bewerkt:
Goede tip, ik denk dat dit het probleem voor de partituur op zal lossen.

Is er ook een type programma waarbij het variabel is waar de A4'tjes terecht komen op de A3?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan