Nieuwe nas

Status
Niet open voor verdere reacties.

bierent

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2012
Berichten
377
Hallo,

Misschien zoals jullie al ooit gelezen hebben in eerdere topics van mij heb ik veel problemen met harde schijven in mijn nas systeem(freenas).
Omdat gisteravond er een schijf totaal mee is opgehouden en we nu dus alle data kwijt door raidz zijn we voort helemaal klaar met wat oudere harde schijven te gebruiken.
Nu wilden we dus een nieuwe harde schijf kopen maar toen kwam ik erachter dat een 3tb nas maar ietsjes duurder is dan een 3tb schijf. Om dan helemaal klaar te zijn willen we dit doen.
Nu kwam ik uit op deze 2 nasjes:
https://tweakers.net/pricewatch/353775/wd-my-cloud-my-cloud-3tb/specificaties/
https://tweakers.net/pricewatch/438135/seagate-personal-cloud-3tb.html
Mijn budget ligt rond deze prijsklasse dus ca 160 euro met max 180.
De capaciteit zouden we graag op 3 TB willen hebben.
Wij zullen de nas gebruiken vooral gebruiken voor films. We hebben zelf een kodi systeem gebouwd van een raspberry pi dus de nas hoeft het niet af te spelen, maar deze moet dus wel alles daarnaartoe streamen.
Verder zal de nas gebruikt worden voor simpele backups van documenten van ca 4 gebruikers.

Nu heb ik dus als vraag aan jullie zijn deze nas van redelijke kwaliteit of weten jullie nog betere voor deze prijs(graag inclusief met HDD)?

Berend
 
Je praat over een NAS maar wat je linkt is gewoon een netwerk-opslag en dat zijn 2 verschillende dingen.
Mijns inziens ben je met een ext. HDD net zo goed af voor hetgeen jullie ermee doen.
Een echte NAS biedt veel meer opties maar kost dan ook een stuk meer want als je ook data-redunantie wilt in de vorm van RAID heb je minimaal 2 schijven nodig.
Als je dan praat over 3 Tb gaat het al snel over rond de € 110 per schijf excl. NAS.
Met jouw budget zou ik het woord NAS gewoon vergeten en een ext. HDD kopen...
 
Het verschil tussen een nas en netwerkopslag zie ik zo niet maar dan bedoel ik een netwerkopslag.
Raid en alle nas opties hebben we niet nodig. Maar we willen geen externe HDD, we willen ergens een vast punt waar iedereen bij kan voor zijn back-ups en voor films we hebben vroeger wel met hdd's gewerkt maar nu gigabit netwerk hebben willen we het voor op een vast punt hebben.(ook zou externe toegang fijn zijn, maar het is geen must)
 
In dat geval is zo'n netwerkschijf inderdaad een optie en zelf zou ik in dat geval voor een model van WD kiezen.
Seagate-schijven hebben in bepaalde segmenten een relatief hoge uitval.
Als je vervolgens een DDNS adres aanmaakt ( d.m.v. je router als deze zo'n optie heeft of je maakt er zelf 1 aan via een DDNS-provider ) kun je de schijf overal ter wereld bereiken.:thumb:
 
Oke dan ga ik voor de WD model.
Ik zal nog even verder gaan googelen op ddns voordat ik daarmee begin.
Bedankt voor je hulp.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan