Wat voor usb aansluiting op LACIE externe hdd-behuizing

Status
Niet open voor verdere reacties.

LWM

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2008
Berichten
948
Ik heb een aluminium behuizing voor een 3.5 inch externe hdd gekregen van het merk LACIE. Hij is gebruikt en ik weet niet of hij werkt. Hij heeft een externe voeding op het lichtnet en ik zie nergens een type aanduiding. Heb er een sata hdd ingestopt en als ik hem aanzet brand het lichtje. Het snoer naar een computer ontbreekt echter. De plug op de LACIE ken ik niet. Ziet er uit als een mini en een micro usb naast/aan elkaar. Ik heb een mini usb plug geprobeerd, maar die lijkt toch niet te passen (heb er maar geen kracht op gezet). Wat voor plug moet ik hiervoor hebben en hoe kom ik daar aan?
 
Inderdaad zoiets zou er in moeten. Ben inmiddels ook aan het zoeken geweest en het zou een 'USB 3.0 Micro Type B' plug zijn. Technisch maak ik uit een omschrijving op dat bij zo'n plug één kant alleen het signaal doorgeeft (usb3) en de andere kant zowel signaal als de voedingsspanning (usb2). Er zijn dus blijkbaar ook verschillende pluggen die dan delen van de verbinding gebruiken. Dit apparaat heeft een externe voeding met trafootje in het stopkontakt. Met een verkeerde plug/kabel zou er dan dubbele voeding in gaan. Mogelijk gebruikt LACIE een eigen dedicated kabel.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

Zou me sterk verwonderen dat men speciaal kabeltjes zou laten maken , die dan veel duurder zijn ....

Dubbele voeding kan men oplossen op de printplaat.

Enige dat je wel mee moet opletten , is dat de voeding effektief een (12V)??? gestabiliseerd model is .

Meestal maakt men dan intern van die 12V de nodige 5V , alsook 3.3V.

Peter
 
De bijgeleverde voeding is de originele. Dat zit dus wel goed. Kijken of ik zo'n kabeltje te pakken kan krijgen.
 
Ik ben er inmiddels deels achter. Er is een speciale dubbele plug voor, maar je kunt er ook alleen aan één kant een standaard micro usb insteken en dan heb je een usb2 aansluiting. Wat voor plug er aan de andere kant in past ben ik niet achter gekomen, maar dat zou dan de usb3 optie zijn. Ben er ook achter dat het printje in de behuizing defect is. Als ik de switch om zet brandt het lampje wel, maar de harddisk gaat niet draaien. De harddisk zelf is ok, want hij werkt prima in mijn dockingstation. Jammer. Dank voor de reacties.
 
Hallo

"Ben er ook achter dat het printje in de behuizing defect is. Als ik de switch om zet brandt het lampje wel, maar de harddisk gaat niet draaien."

Voor zo ver ik weet , gaat bij hedendaagse "enclosures" de h.d.d. pas opstarten als hij is verbonden met een p.c. (communicatie u.s.b. (d+/d-)).

Vroeger bleven deze draaien ....

Verbruikten energie , gebruikers verplaatsten deze , met head/platter kontakt als gevolg , werden warm , etc ...

Peter
 
Laatst bewerkt:
Hij draaide ook niet toen ik verbinding met de laptop had. Niet met mijn Linux machine en niet met mijn Windows 8.1 machine. Ik kan er een keer mee naar het Repaircafe gaan, maar ik vrees dat het lastig is. Zonder de hdd erin kun je niet testen of die draait en met de hdd erin kun je praktisch niet bij het printplaatje komen om iets door te meten of te solderen. Het zit zo krap dat in- en uithalen van de hdd al met moeite gaat. Met apparatuur die aan de huidige Europese milieuvoorschriften voldoet is het vaak een slechte soldeerverbinding door het loodvrije soldeer. Heb dat al met versterkers gehad. Repareren mag dan weer wel met loodsoldeer. Volgens een technicus is er nog nooit zoveel loodsoldeer gebruikt sinds het loodvrije spul verplicht is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan