Vervanging kapotte videokaart

Status
Niet open voor verdere reacties.

piet7

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2013
Berichten
12
Sinds vanmiddag geeft mij beeldscherm een 'no input signal' en dus een zwart scherm. Na wat testen blijkt dat mijn monitor op een andere computer wel werkt, maar een andere monitor hetzelfde probleem geeft op mijn computer. Nu denk ik dat de videokaart is overleden. Maandag laat ik dit bij een reparatiedienst checken, aangezien ik hier zelf geen andere kaart heb liggen. Mocht alleen de videokaart gesneuveld zijn, dan wil ik deze zelf vervangen. Om zo snel mogelijk tot actie over te kunnen gaan dacht ik hier alvast de vraag te stellen wat een goede vervanging zou zijn. Pc is nu 5,5 jaar oud
Het gaat om een Sapphire Radeon HD 6790
Verder: Asus P8H67 B3 revision, Intel Core i7 2600/3.4 GHz, 16 GB werkgeheugen.
Budget ongeveer 120 euro (heb ik voor de oude betaald).
Gebruikt de pc voor serieuze beeldbewerking icm 27" monitor, niet voor gamen. Het was de planning om eind dit jaar naar een nieuwe pc over te gaan, maar voorlopig hoop ik nog een aantal maanden met dit systeem te kunnen werken.
 
Om een paar voorbeelden te noemen.
Kaart kan je meenemen naar je nw systeem, wat later weer wat centjes uitspaart.
 
Bedankt. Om even de opties te overwegen: stel dat ik de computer niet eerst laat checken en meteen de videokaart vervang en het beeld blijft zwart. Zijn er dan nog veel mogelijke oorzaken te verzinnen die makkelijk opgelost kunnen worden, of is het dan een probleem met het moederbord? Het starten van de computer klinkt verder normaal.
 
Oorzaak kan ook nog in de voeding of het moederbord zitten...

Haal de videokaart er eens uit en sluit je monitor aan op de video-uitgang van het moederbord, heb je dan wel beeld of ook niet..?
 
Laatst bewerkt:
zo te horen heb dus ook een andere systeem , probeer de videokaart dan in die systeem en kijk of je er wel beeld mee krijgt. dan weet je zeker of het wel of niet om videokaart gaat.
 
Er zit geen aansluiting voor een monitor op het moederbord. Vandaag naar een reparatiebedrijf geweest. Een andere videokaart lost het probleem niet op :/. Ze gaan nu nog verder testen.
 
Dan heb je blijkbaar niet het juiste moederbord opgegeven in je start-post want het opgegeven bord beschikt over VGA, DVI en een HDMI video-uitgang en de opgegeven processor heeft geïntegreerde graphics dus leg eens uit hoe je erbij komt dat er geen monitor-aansluiting op het moederbord zou zijn..?
 
Ik heb net de doos van het moederbord van zolder gehaald en het staat er echt op.
 
Excuus, mijn fout, van dit bord Asus P8H67 B3 revision zijn er -tig verschillende uitvoering die allemaal bovengenoemde uitgangen hebben behalve dit model.
 
Het RAM-geheugen bleek het probleem te zijn. De modules waren niet kapot, maar blijkbaar was opnieuw inklikken voldoende.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan