• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Boekhouding formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0510

Gebruiker
Lid geworden
8 mei 2015
Berichten
289
Hoi mijn beste mensen, het is al weer een tijdje geleden dat ik jullie om hulp heb gevraagd maar ik kan het echt niet zonder jullie:thumb:

Ik heb een paar dingen die niet willen lukken, zie het bestandje: Bekijk bijlage 291297

1. Op het tabblad: PL Statement staat WAARDE, dit komt omdat er op het tabblad: Ledger onderaan datums staan voor het jaar 2017 terwijl alles daarboven voor 2016 is bedoeld.
Kan iemand voor mij de formules aanpassen zodat er alleen naar het jaar 2016 wordt gekeken.

2. Op tabblad: Ledger staan rechts verschillende fees, ik zou graag dat al deze fees (alleen de dollars!) in de formule komen te staan op tabblad: PL statement, Kolom B, kopje: General & Utilities. (dus bij de huidige formule moeten die fees geïntegreerd worden)

3. Op tabblad: Ledger staat in kolom U (en die 3 daaronder) alle belastingen per kwartaal. Kan iemand er voor zorgen dat er een formule in komt te staan die zoekt naar alle datums die in kwartaal (Q) 1 vallen en dan alle VAT/Tax/belastingen bij elkaar optellen die in dat kwartaal horen. En het zelfde geldt dan voor de andere 3 kwartalen. Oh! en let op dat het alleen voor 2016 moet gebeuren in die formules. Die voor 2017 doe ik ergens anders.

4. Is het mogelijk om tabblad: Ledger bijvoorbeeld te kopiëren maar dan zonder gegevens erin, 1 voor 2016 en 1 voor 2017 en dat ik dan kan switchen door bijvoorbeeld linksboven naast de titel op een: 2017 > te drukken en < 2016 ? Dat deze 2 niet als tabbladen onderaan komen te staan maar meer onzichtbaar blijven, dat je gewoon in 1 tablad kan switchen van jaar 1 naar jaar 2, jaar 3 etc.

5. Tabblad: Ledger, Q5 berekend alle getallen van 2017 niet mee en ik begrijp niet waarom??

6. Is er hier iemand die weet hoe ik met mijn tabbladen formules maak voor mijn balans? Ik kan ook nergens een tutorial vinden online.

Ik dank u allen voor u hulp!
 
Laatst bewerkt:
Erik, je schrijft:
1. Op het tabblad: PL Statement staat WAARDE, dit komt omdat er op het tabblad: Ledger onderaan datums staan voor het jaar 2017 terwijl alles daarboven voor 2016 is bedoeld.
Kan iemand voor mij de formules aanpassen zodat er alleen naar het jaar 2016 wordt gekeken.

Dat is niet correct. In de cellen Q53 t/m Q55 lijken waarden te staan, maar het zijn teksten. Haal maar eens het $-teken weg
Bovendien is de eerste datum in het tabblad Ledger ook in 2017

Door aan de formule toe te voegen vóór het laatste haakje
Code:
*(JAAR(Ledger!$B$9:$B$991)=2016)
filter je op jaar 2016

In de bijlage heb ik een paar benoemde bereiken toegevoegd en de formules daarop aangepast
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er mooi uit wat je hebt gedaan alleen nu probeer ik dit in een ander bestandje na te doen maar ik snap niet helemaal hoe je dit hebt gedaan en wat je nu allemaal hebt gedaan.
Ik heb de helft van die namen gedefinieerd.
dan heb ik de formule gekopieerd maar nog staat er WAARDE?? ($-teken weghalen?)

Ook hoort er in januari niets te staan want in januari 2016 heb ik niets staan en *(JAAR(Ledger!$B$9:$B$991)=2016) toevoegen is denk ik voor de oude formule?

Verder zie ik dat er nu pijlen staan bij de eerste 4 kopjes, hoe doe ik dit na-produceren (ik wil natuurlijk wel leren van je)
 
Ziet er mooi uit wat je hebt gedaan alleen nu probeer ik dit in een ander bestandje na te doen maar ik snap niet helemaal hoe je dit hebt gedaan en wat je nu allemaal hebt gedaan.
Ik heb de helft van die namen gedefinieerd.
dan heb ik de formule gekopieerd maar nog staat er WAARDE?? ($-teken weghalen?)
Ja, dat zal het zijn, want de formules werken niet als er tekst in één van de cellen staat.
Ook hoort er in januari niets te staan want in januari 2016 heb ik niets staan en *(JAAR(Ledger!$B$9:$B$991)=2016) toevoegen is denk ik voor de oude formule?
Dat geldt ook voor de formules in de bijlage die ik gisteren gepost heb, daar staat dat nog niet in.
Verder zie ik dat er nu pijlen staan bij de eerste 4 kopjes, hoe doe ik dit na-produceren (ik wil natuurlijk wel leren van je)
Welke vier kopjes bedoel je?
 
Ik heb het werkend, geen idee hoe ik die WAARDE weg kreeg, haha.

Maar.. alleen die toevoeging doet het niet:
Code:
=SOMPRODUCT((Category=$B25)*(MAAND(Date)=AANTALARG($D$3:D$3))*(USD)*(JAAR(Ledger!$B$9:$B$991)=2016))
Nu staat er #N/B

Edit: sorry hij doet het toch niet zie ik, kijk maar in de geselecteerde cel en vergelijk die dag/maand maar met ledger tabblad dan zie je dat de bedragen absoluut niet overeenkomen.
Bekijk bijlage 291401
 
Laatst bewerkt:
In kolom Q staan getallen en tekst. Je moet het bereik gelijk houden anders werkt somproduct niet. Dit is vrij eenvoudig te zien als je gebruik maakt van de optie Formules evalueren.

Code:
(JAAR(Date)=2016)
 
gast0510,

Ik denk dat het probleem zit in de samengevoegde cellen.
Er is al vaak gezegd dat die voor problemen gaan zorgen.
 
Dat werkt nu prima! Bedankt! Nu moet in die formule alleen nog de gedefineerde naam: Fee toegevoegd worden.
Zie voorbeeld: ]Bekijk bijlage 291409
 
Laatst bewerkt:
Code:
=SOMPRODUCT((Category=$B23)*(MAAND(Date)=AANTALARG($D$4:I$4))*(USD)*(JAAR(Date)=B3))+SOMPRODUCT((Category=$B23)*(MAAND(Date)=AANTALARG($D$4:I$4))*(Fee)*(JAAR(Date)=B3))

zou dat moeten doen als in kolom R van Ledger ALLEEN getallen staan.
Nu staan er formules die als waarde kunnen hebben "-", "" of een getal en er staan ook teksten in, zoals $0,16
 
Dat is vreemd, want bij USD staan die "" en "-" ook en die pakt die wel.

Die nieuwe formule van je geeft WAARDE aan.
 
in USD staan geen formules, wel 0-waarden en die worden door de opmaak getoond als "-".
zie bijlage
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie niet wat je nu hebt gewijzigd in je nieuwe upload??

Ik heb nu wel zelf in mijn eigen bestandje die fee werkend met jouw formule die je eerst noemde.
Nu vroeg ik mij af hoe ik snel alle formules kan wijzigen met dat 2e stukje achter die oude formule aangezien alle formules andere datums selecteren en dus anders zijn.
Kan dit met een truckje of moet het allemaal handmatig cel voor cel?
 
Ctrl + H, zoek en vervang

1) ;"" door ;0
2) ;"-" door ;0
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde iets anders, maar toch bedankt dat werkt nu prima :)

Dan heb ik nog een paar dingen die niet zijn opgelost.
Laten we beginnen met een update Bekijk bijlage 291437
De geselecteerde cellen moeten automatisch zoeken naar de 4 kwartalen en dan de som van alleen dat 1e kwartaal berekenen (de getallen daaronder dus)
 
Laatst bewerkt:
Ook zie ik dat op de PL tabblad alle percentages niet goed worden weergegeven. als ze boven de 100% uitkomen (in de min) dan worden ze ineens positief ipv. -360%

Dit is de laatste versie: Bekijk bijlage 291449
 
Erik,

in de bijlage worden de kwartalen opgeteld.

Wat is er volgens jou de gewenste uitkomst van de percentages?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De percentages? (als je op PL tabblad bedoelt zijn ze prima)
Maar die 4 kwartalen worden niet echt goed berekend, ik heb het even aangepast maar nu zegt die WAARDE bij alle 4.
Ik heb ook alle 4 de juiste uitkomsten erachter geschreven.

Bekijk bijlage 291521
 
Ik zie dat ik de verkeerde verwijzing had gebruikt, sorry daarvoor.

Maar.......

in kolom U van Ledger staan wederom allemaal minnetjes ("-")
SOMPRODUCT formules voor de kwartalen werken ALLEEN als er geen teksten in de bereiken staan.

Oplossing: selecteer kolom op Ledger, zoek naar - en vervang door 0 (nul)
 
Thanks!

Nu een grote vraag, die ik dus nergens kan vinden online.
Hoe doe ik het volgende: tabblad: PL moet 1 tabblad blijven maar dan wil ik graag met 2 pijlen tussen jaren switchen. dat je dus op 2016 kan klikken (<< 2017 >>).. vooruit of achteruit en dat dit dan wordt geopend in dat tabblad zelf. een dynamisch tabblad dus.
 
Bedoel je zo?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan