• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Excel vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JoostNuenen

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2017
Berichten
20
Goedemiddag,

Ik las dat hier zeer vriendelijke slimmeriken actief zijn die mij wellicht simpel op weg kunnen helpen.
Ik weet wel wat van Excel maar mijn onderstaande vragen kan ik niet oplossen, hopelijk kan 1 van jullie dit wel.

ik werk sinds kort bij een autobedrijf en wil een voorraad lijst opstellen die automatisch ingevuld wordt.
Op tab 1 Voorraad moeten alle auto`s komen die geen x hebben in de blauwe kolom verkocht.

Ook heb ik in de tab Jan in het rood een vraag.
Kan er een macro ingesteld worden die enkel de bedragen optelt uit de rode regel dat de tekst ook kan blijven staan?
Het totaal bedrag moet dan automatisch in het rode veld erboven komen.

Als jullie betere/simpelere opties hebben hoor ik het graag.

Alvast bedankt voor de moeite en reactie.

Joost
 

Bijlagen

  • 2017 - VOORBEELD.xlsx
    118,2 KB · Weergaven: 82
Met een functie op voorwaarde eerst tekst en dan bedrag
 

Bijlagen

  • Kopie van(jp) 2017 - VOORBEELD.xlsm
    126,9 KB · Weergaven: 54
JeanPaul28,

Dank je dit is al een enorme verandering, hartelijk bedankt !!
Heb je ook enig idee hoe ik de voorraadlijst het beste kan aanpakken?
 
Ja zeker, maar alles is leeg dit geeft dan ook een leeg bestand, vul fictieve data in en dan zien we wel
 
JP,

Ik heb wat info aangevuld, kan je er zo iets mee?
Wederom bedankt voor de moeite.

Joost
 

Bijlagen

  • Kopie van(jp) 2017 - VOORBEELD.xlsm
    127,2 KB · Weergaven: 43
Bij het selecteren van het blad voorraad zal er automatisch een update plaats vinden.
 

Bijlagen

  • Kopie van Kopie van(jp)Upd 2017 - VOORBEELD.xlsm
    136,7 KB · Weergaven: 41
Wat is bepalend om iets op te nemen in de voorraadlijst? Je hebt bv in juni in rij 99 een kenteken ingevuld en verder niets. Gebruik ook geen samengevoegde cellen in combinatie met VBA.

Deze doet het voorlopig maar is nog niet beperkt op bovenstaande vraag. Dus nog veel lege regels.
Code:
Sub VenA()
With Blad2
  .Cells(3, 1).CurrentRegion.Offset(1).ClearContents
  For Each sh In Sheets
    If sh.Name <> "Overzicht 2015" And sh.Name <> "Voorraad" And sh.Name <> "Bron" Then
      For Each ar In sh.Columns(10).SpecialCells(-4123).Areas
        If ar.Offset(, 1) <> "x" Then
          ar1 = Application.Transpose(ar.Offset(, -8).Resize(5))
          ar2 = Array(ar.Offset(, -3).Value, ar.Offset(, -1).Value, ar.Value)
          With .Cells(Rows.Count, 8).End(xlUp).Offset(1, -7)
            .Resize(, 5) = ar1
            .Offset(, 5).Resize(, 3) = ar2
          End With
        End If
    Next ar
  End If
  Next sh
End With
End Sub

De UDF van JeanPaul28 heb ik iets flexibeler gemaakt.
Code:
Function kosten(r)
Dim j As Long
  r = Split(Replace(Replace(Replace(r, ",", "|"), " ", "|"), "€", "|"), "|")
  For j = 0 To UBound(r)
    If IsNumeric(r(j)) Then kosten = kosten + Val(r(j))
  Next
End Function

Edit
De kolomkoppen 'VIN/Kenteken' en 'btw/marge' moet je in de voorraadlijst even van plaats verwisselen.
 

Bijlagen

  • 2017 - VOORBEELD.xlsb
    96,3 KB · Weergaven: 45
Laatst bewerkt:
JP,

Bedankt voor je terugkoppeling, dit lijkt al steeds beter te worden.

VenA
Wat is bepalend om iets op te nemen in de voorraadlijst? Je hebt bv in juni in rij 99 een kenteken ingevuld en verder niets. (dat is een foutje, vergeten weg te halen!) Excuses.

Helaas ben ik een totale Excel NOOB dus weet ik niet precies wat ik met de codes aan moet.
Is het mogelijk om een lege sheet te hebben die werkt, die ik kan kopiëren en in kan vullen?
Ik wil namelijk dit bestand gaan creëren van meerdere jaren, dus als ik een lege werkende sheet heb kan ik volgens mij alles doen wat ik in eerste instantie wilde.
 
Wij zijn er van uit gegaan dat je iets kennis hebt van excel, maar dat je alleen probemen hebt met formules en vba op punt te stellen.

Natuurlijk kan je in excel allerhande bestandjes maken aangepast naar de noden van je activiteiten, maar daar is meer nodig dan deze informatie die we nu bezitten.
Ook wil ik je er toch even de aandacht op vestigen dat dit geen forum is "maak me eens zo een bestandje", we zijn er wel om je te helpen "hoe zit dat ineen of welke formule heb ik nodig om mijn resultaat te bereiken", om kant en klare programmatjes te verkrijgen moet je naar de professionele programmeur begeven, en er zitten hier enkele tussen die dat doen voor een klein bedrag.
 
JP,

het was niet mijn bedoeling om jullie op deze manier aan te spreken.
De hulp die jullie me hebben geboden waardeer ik enorm.

Ik zal er verder mee aan de slag gaan!!

Joost
 
VenA,

Zou het mogelijk zijn om de x van de voorraad om te draaien.
Dat we alles met een x op voorraad hebben, dan verliezen we de lege regels en is het volgens mij zoals het goed moet zijn.

Alvast bedankt voor je hulp en zoals ik hierboven al heb aangegeven was het niet de bedoeling om jullie te commanderen.

Alvast bedankt,

Joost
 
Je kan ook nog een standaard formulier maken om nieuwe wagens in te vullen, na het in vullen kopieren naar de betreffende maand, ik zou ook werken met tabbladen maand met jaar vb jan2016 kunnen nog onverkochte wagens zitten, wanneer alle wagens verkocht zijn van die maand kan tabblad verwijderd worden.
 
Je kan ook werken met dubbelklik in een cel "verkocht" of "aanbod" als mogelijkheid en sorteren op aanbod.
Ik breng dit als mogelijkheid, er zijn wel meerdere mogelijkheden,
 
Net als die van JP, korter door de lus.
Code:
Function kosten(r)
Dim i As Long, sq
r = Split(StrReverse(r), ",")
 For i = 0 To UBound(r)
  kosten = Val(kosten) + StrReverse(Val("." & r(i)))
 Next i
End Function
 
JP,

Indien je tijd en interesse hebt zou je dan aub telefonisch contact op kunnen nemen met nummer : *knip*
Dan kunnen we eventueel een kleine vergoeding bespreken.

Joost
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Joost,
Ik ben maar een gewone excel gebruiker en geen programmeur, ik breng mogelijke oplossingen op vragen die hier voorbij komen op het forum, en dit vrijblijvend en onbezoldigd, soms zijn er forum leden die een andere oplossing of kortere aanbieden, het is aan vraagsteller te kiezen welke oplossing hij voorkeur geeft.

Indien je toch een professioneel programmaatje wil, doe je een oproep, er zullen zeker kandidaten op in gaan, maar ik ben geen mogelijke kandidaat om tegen betaling iets te produceren,
 
JP,

Dat is een logisch verhaal en zeer fijn voor de mensen die je op weg helpt !!

Ik heb nu 1 tabblad leeg gemaakt en gekopieerd echter zit er nog 1 foutje (waarschijnlijk) in het bestand.
De auto`s komen in de voorraad lijst echter in sommige gevallen enkele keren voor, heb je enig idee waar dat door zou kunnen komen?

Joost
 

Bijlagen

  • Kopie van(jp) 2017 - VOORBEELD Joost aangepast.xlsm
    163,4 KB · Weergaven: 33
Kijk eens naar mijn nieuw voorstel, een formulier om nieuwe aankoop wagens in te brengen, bekijk Jan,Feb, en maart eens, bij verkoop van wagen dubbel klik op "Aanbod" deze veranderd in verkocht, moest je u vergist hebben nog een dubbel klik om te herstellen naar aanbod
 

Bijlagen

  • Kopie van(jp)0302 2017 - VOORBEELD Joost aangepast.xlsm
    142,6 KB · Weergaven: 34
Beste JoostNuenen,

Het is op het excel gedeelte van het forum niet gewenst mensen te vragen iets tegen betaling te doen.
Daar hebben we een speciaal subforum voor genaamd: "gevraagd / aangeboden"

Daarnaast is het niet gewenst (en allerminst verstandig) een 06 nummer openbaar op een forum te zetten, dit i.v.m misbruik.

Ik heb om deze redenen uw 06 nummer uit uw antwoord geknipt en wil u vragen, mits u nog iemand tegen betaling wilt inhuren, gebruik je maken van het hierboven genoemde sub-forum.

Alvast bedankt en een prettige zondag!


@helpers,
Prettige zondag!
 
JP,

wederom bedankt, je hebt me echt enorm op weg geholpen.
Zou je 1 kleine aanpassing kunnen doen :confused:
Kan jij in de voorraad lijst kolom H instellen dat Kolom J ( =SOM(I5-G5)) wordt weergegeven uit de sheets van de maanden?

Dan is het meer dan perfect en kan ik beginnen met het invullen van de sheets.

Alvast enorm bedankt voor de moeite !!
 

Bijlagen

  • Kopie van(jp) 2017 - VOORBEELD.xlsm
    137,2 KB · Weergaven: 34
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan