• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

(Te) Moeilijke *Formule = voor mij

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stijn12121

Gebruiker
Lid geworden
1 feb 2017
Berichten
13
Hoi hoi, na lang zoeken, zoek ik nu naar hulp... Hopelijk vind ik dit sneller dan de formule...
Dit voor een datafile in excel.
Als C4 = 1of2of3 en C5="10/20" dan A , mocht hier echter C5= "20/20" dan A+B EN Als C4 = 4of 5of6 en C5=5/20of10/20of15/20 dan C maar als C5 hier 20/20 dan C+D EN Als C4 = 7of8of9 en C5 = 1/2 of 1/4 dan E maar Als c5=2/2 of 4/4 dan E+F

Ge ziet moeilijk is het niet...
Mijn klein brein voelt echter alsof het toetsen heeft.
Na 5 à 6 uur hoop ik dat hier iemand er meer over weet dan ik.
Bedankt alvast!!!
 
Zet alles in een tabelletje en dan lukt het waarschijnlijk wel en 'INDEX' en 'VERGELIJKEN'
Voor meer hulp is een excel bestandje meer dan welkom.
 
Ik heb nooit een excelcursus gevolgd dus index en dergelijke zijn mij vreemd.
Ik kan de formule's die ik heb wel posten. Deze zouden dan in 1 formule gegoten moeten worden.
 
Je kunt toch beter een bestandje posten dan de formules.
 
hallo Stijn, welkom hier.
maak een tabelletje en gebruik verticaalzoeken zie voorbeeld.
vul het gele en groene veldje in. de formule staat in de grijze cel.
de volgende keer graag zelf een bestandje toevoegen.
 

Bijlagen

  • oplossing met verticaal zoeken.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 73
Mja post 5 doet niet echt wat de bedoeling is.
De formule zou in een vakje moeten staan.
Graag had ik ook wat uitleg errond gehad dan kan ik hem verder aanpassen.De eerste kolom gaat overbepaalde produktnrs, als die gecombineerd worden met kolom 2 (daar staat in de hoeveelste het is vb 10de vd 20 (10/20).
Wanneer het juiste produktnr bij de juiste hoeveelheid komt moeten er bepaalde tests op gebeuren maar bij een andere nr andere tests.
Dus vb bij produkt 1 en tis 5/10 temperatuur meten maar wanneer er 10/10 staat is het niet alleen temperatuur maar ook gewicht te meten.
Dus sommige produkten (opsomming) als die op bepaalde nr komen (5/20,10/20) moeten die X, Y test doen, Wanneer ze bij 20/20 komen zijn het andere tests (x,y,z).
Het resultaat (tests) zouden in een kolom naasr de produkten moeten komen.
De opsomming lukt vd produkten met ALS, maar de verschillende mogelijkheden lukt niet, laat staan de tests weergeven wat ook een opsomming is.

Dus Als C3=1,2,of3 en D3= 5/20 of 10/20 of 15/20 dan testen we Temperatuur maar is D3=20/20 dan testen we Temperatuur en gewicht en kleur. Deze formule gecombineerd mocht c3=4,5 of6 (rest vd formule blijft ongeveer gelijk, die kan ik dan wel aanpassen aan de hand van voorbeeld van eerste deel) en dan nog een gecombineerd met als C3= 7,8of9 (rest weer hetzelfde als voorgaande).
C3 heeft zo een stuk of 8-9 verschillende soorten van produktgroepen maar als ik het weet hoe te doen met 3 formules kan ik het eruit halen hoe het zou werken met 9 formules...
Swat ams men het ook niet zou vinden moeten ik de formule opdelen maar dan wordt het een stuk minder handig...Als het zou werken :p
 
Stijn, je schrijft in je eerste post:
Als C4 = 1of2of3 en C5="10/20" dan A , mocht hier echter C5= "20/20" dan A+B EN Als C4 = 4of 5of6 en C5=5/20of10/20of15/20 dan C maar als C5 hier 20/20 dan C+D EN Als C4 = 7of8of9 en C5 = 1/2 of 1/4 dan E maar Als c5=2/2 of 4/4 dan E+F
als je in mijn voorbeeld in cel C4 (gele cel) waarden uit de gele cellen invult.
en in cel C5 (groene cel) een waarde uit de groene velden invult.
dan zie je in cel A4 (grijze cel) de waarde verschijnen zoals gevraagd in bovenstaande beschrijving.(die uit post 1 komt)
als je de tabel aanpast naar eigen inzicht kun je voor iedere combinatie een gewenst antwoord krijgen.
 
Laatst bewerkt:
Even het voorstel van Sylvester uit gewerkt naar uw laatste voorbeeld.
zie gele cellen en tabelletje
 

Bijlagen

  • Kopie van Formule Hulp Site.xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 61
Oke ik ga beide voorbeelden effie bekijken want zoals gezegd is dit onbekend terrein voor mij en duidelijk niet simpel.
Is er mss ergens een site ofzo dat jullie weten waar ik uitleg hierover kan vinden?
 
Het eigenlijke probleem is dus opgelost! Alvast bedankt hiervoor!

Alles werkt naar behoren maar er is een nieuwe vraag.
Het probleem in dus opgelost met een index naar 2 kolommen mogelijkheden die als beide positief zijn een antwoord geeft die in de derde kolom staat.
In de derde kolom staat dus eigenlijk de oplossing... Is het mogelijk dat wanneer de oplossing gegeven wordt deze in een kleur is of het vakje waarin de oplossing staat in een kleur komt zodat dit nog beter opvalt?
 
Deze staan reeds in kleur(geel!) in vb bestand?:d
Wat bedoel je ? Nu krijg je een oplossing of een lege cel. Wat moet er dan nog meer opvallen?
 
Even gespeeld met kleur
 

Bijlagen

  • Kopie van Formule Hulp Site met kleur.xlsx
    12,2 KB · Weergaven: 36
Dit is de formule waarmee nu gewerkt wordt :
=INDEX(Table1;MATCH(1;(Table1[WOC]=F8)*(Table1[Volgnummer]=G8);0);3)

met dan als tabel WOC, Volgnummers, Tests in een kader.
Ik zie in de voorbeelden echter niet hoe jullie bij de "oplossing" het in kleur krijgen.
Zowel de letters als de kleur van de kader (vb G3) waar het instaat.
 
De kleuren worden gemaakt via voorwaardelijke opmaak(VO)
Kan je even een vb bestandje plaatsen met uw formule?
 
Nu blijkt in gebruik dat de file soms werkt maar soms ook niet.
Bepaalde nummers (type) doet ie niet en andere wel.
Ik heb geen idee waarom de ene wel en de andere niet.
De originele file stuur ik mee, sommige delen zijn leeg maar die spelen geen rol in het gebruik van de formules of de file zelf.

Indien iemand kan vinden waarom hij zo wispelturig is... De kleurvraag is ook nog van toepassing.

Thx
 

Bijlagen

  • 10de Stalen Help mij forum.xlsx
    67,7 KB · Weergaven: 49
Doet deze wat je wenst?
 

Bijlagen

  • Kopie van 10de Stalen Help mij forum.xlsx
    70,9 KB · Weergaven: 49
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan