Opmaak met heading en koppen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ltk

Gebruiker
Lid geworden
21 jan 2007
Berichten
719
In mijn webbuilder Xara Premium kan ik bij de tekstopmaak kiezen uit heading 1,2,3 en kop 1,2,3. (en daarna de gewone tekst). In de handleiding kom ik er niet uit wat nu precies waarvoor is omdat daar de begrippen heading en koppen ook wat door elkaar lopen. Ik heb mijn pagina's nu consequent opgemaakt in de stijl: paginatitel als kop1 , met de onderliggende paragraafkopjes als kop2. In de code verschijnen die echter als <h1 respectievelijk <h2. Maar die h staat toch ook voor heading? En wanneer gebruik ik dan heading 1,2 en 3 voor de opmaak? Of is deze Xara indeling min of meer gelijk aan kop 1 t/m 6 ? Waarbij ik de paginakop eigenlijk "heading 1" moet geven en vervolgens steeds lager ga in de onderverdeling van de pagina?
 
Heading (in het Engels) en kop (in het Nederlands) zijn hetzelfde. Het gaat om <h1> t/m <h6>

Ik ken Xara niet maar misschien is het verschil de class van de tag. Voorbeeld:
<h1>.....</h1>
<h1 class="heading1">.....</h1>
 
Dank zover, maakt het al wat duidelijker. (Xara handelt onder de merknaam Magix, die is misschien bekender). De headings 1,2,3 en koppen 1,2,3 van Magix zou je dus in de codes moeten vertalen naar <h1 t/m <h6 . maar dat is ook weer raar want de door mij gebruikte "kop 1" wordt in de code toch vertaald naar <h1 terwijl je dan <h4 zou verwachten? Zie hieronder een voorbeeldje uit mijn site zoals nu de pagina's opgemaakt zijn. Kan ik uit SEO-oogpunt (volgens de magix-indeling) Kop1 en kop 2 dan beter vervangen door heading1 en heading 2? Of maakt dat niets uit voor SEO omdat het kennelijk toch <h1 en <h2 blijft heten in de codes?

Paginakop: <h1 class="xr_tl xr_kern Kop_1" style="top: -21.73px;margin:0;">Cultuurhistorisch erfgoed, taal en volkscultuur</h1>
Paragraafkopje: <h2 class="xr_tl xr_kern Kop_2" style="top: -19.24px;font-family:'Open Sans';color:#000000;margin:0;">Een aantal bezienswaardige monumenten, variërend van molens tot religieus erfgoed, </h2>

Ik denk dat ik eens even een testpaginaatje in mijn site invoeg waarin ik die 6 mogelijkheden van Magix systematisch onder elkaar zet, kijken hoe dat in de codes gaat uitzien.....en ik zal dat hier even posten.
 
Laatst bewerkt:
Een testpagina met systematisch gebruik van de Magix indeling in 6 proef-tekstregeltjes van heading1 t/m kop3 levert de volgende codes op: (behalve in de lettergrootte, die ik zelf nog kan aanpassen desgewenst, zie ik geen verschil tussen Magix heading 1 en kop 1 stijl. Als je wél verschil ziet hoor ik het graag even...) En hoe kom ik dan aan de codes <h4 t/m <h6 ??

<h1 class="xr_tl xr_kern Heading_1" style="top: -34.2px;font-family:'Open Sans';font-weight:bold;color:#060606;margin:0;">Test opmaak heading 1</h1>

<h2 class="xr_tl xr_kern Heading_2" style="top: -19.24px;margin:0;">Testopmaak heading 2</h2>

<h3 class="xr_tl xr_kern Heading_3" style="top: -14.96px;color:#060606;margin:0;">Test opmaak heading 3</h3>

<h1 class="xr_tl xr_kern Kop_1" style="top: -21.73px;margin:0;">Test opmaak Kop1</h1>

<h2 class="xr_tl xr_kern Kop_2" style="top: -16.29px;margin:0;">Test opmaak Kop 2</h2>

<h3 class="xr_tl xr_kern Kop_3" style="top: -14.48px;margin:0;">Test opmaak kop 3</h3>
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan