PC loopt willekeurig vast, en hersteld zichzelf niet meer.

Status
Niet open voor verdere reacties.

ugattie1611

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2012
Berichten
313
Beste helpmij'ers!

Ondanks ik dit probleem wel op het internet ben tegen gekomen, heb ik zonder succes dit op weten te lossen. Daarom probeer ik het hier nog.

Het probleem
Het probleem is dat de PC willekeurig vast loopt, waarna je niks meer kan. De muziek gaat op stop, video's stoppen, muis kan je niet meer bewegen, oftewel alles stopt en loopt vast. Wanneer ik hierna de Reset knop indruk, gaat de CPU_LED op rood, wat natuurlijk geen goed teken is. Als ik de pc dan volledig van de stroom af haal, en daarna weer aan zet, werkt hij weer zoals van tevoren.

Wanneer gebeurd het?
Het gebeurd zoals gezegd willekeurig. Er zit totaal geen patroon in, omdat ik al verschillende testen heb gedaan wanneer hij het wel op geeft en wanneer niet. De temperatuur is niet het probleem, deze blijft altijd onder de 60, en wanneer hij hierboven komt, is er nog steeds niks aan de hand. Hij valt dus soms uit op 40 graden, soms 50 enz. Dit geld voor de CPU, GPU en moederbord temperatuur.
Het aantal processen (CPU gebruik %) is het ook niet, want hij crasht vaak genoeg wanneer ik alleen een webserver draai en 2 tabbladen open heb.
Gek genoeg heeft hij het gisteravond wel 9 uur lang volgehouden op games zoals Overwatch. Vandaag gaf hij het 4 keer op in een half uur helaas tijdens licht-intensief werk...

Wat heb ik al geprobeerd
* De PC volledig opnieuw aansluiten qua stroom. Alle kabels er goed in doen, er voor zorgen dat de CPU niet te weinig stroom heeft
* De PC vrij maken van stof.
* De BIOS updaten (die al up to date was, maar uiteindelijk resette / opnieuw installeerde)
* De PC underclocken met ongeveer 10% (hierbij heb ik ook alle power savers op mn PC aangezet)

Wat kan het probleem zijn?
Persoonlijk denk ik dat de voeding niet genoeg stroom meer geeft soms, of dat de CPU gewoon het op geeft. De PC is al vrij oud (43 maanden), dus een hardware faal lijkt me niet heel onwaarschijnlijk.

Mijn PC Specs
* AMD FX8320 met Gelid CPU Cooler
* Asus M5A99X R2.0
* GTX760 van Asus
* OCZ 650 watt bronze+ PSU (oudste onderdeel van de PC, gaat om een ZS series)
* Wat overige hardware, zoals SSD's, HDD's, CD Drive, Asus geluidskaart, LED strip, cardreader in een CM Scout 2 case.
Mocht mijn randapparatuur het kunnen zijn, zal ik deze er later nog bij vermelden

Conclusie
Hopelijk weet iemand het probleem wat er voor zorgt dat mijn PC constant crasht. Heel veel bestanden van mijn studieproject staan er op, en ik kan ook eigenlijk alleen op deze PC bezig met studie. Dus het probleem is erg hinderlijk.


Alvast heel erg bedankt en met vriendelijke groet,
Jesse
 
Hoe vol is de harde schijf? Windows zet tijdelijk bestanden op de harde schijf. Indien dat niet meer kan kan zich zo iets voordoen.
 
Kijk eens in de BIOS / UEFI naar de waarden van de voedingsrails.
Het gaat om de 3,3V , 5V en 12V waarden, vaak te vinden onder de Hardware-monitor of PcHealth-tab.
Noteer deze waarden en vermeldt deze even.
 
Check de windows logboeken en of installeer whocrash.
Om te achterhalen of het hardwarematig is of software matige je systeem bevriest.
 
Hoe vol is de harde schijf? Windows zet tijdelijk bestanden op de harde schijf. Indien dat niet meer kan kan zich zo iets voordoen.

Het is ongeveer een jaar lang het geval dat mn ssd rond de 10gb vrij geeft (van de 120), haal em elke 2 weken leeg met CCleaner en het opruimprogramma van Windows. Wilde misschien ook mn Windows er opnieuw op zetten, maar staat wel heel veel op mn pc, dus wilde eigenlijk dat doen als niks hielp.

Check de windows logboeken en of installeer whocrash.
Om te achterhalen of het hardwarematig is of software matige je systeem bevriest.

Ik ga het proberen, zal de resultaten later nog even in een Edit posten hier!

EDIT:
Dus ik heb deze error gevonden, ben nu aan het googlen want ben zo te zien niet de enige:
"The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID {8D8F4F83-3594-4F07-8369-FC3C3CAE4919}
and APPID {F72671A9-012C-4725-9D2F-2A4D32D65169} to the user NT AUTHORITY\SYSTEM SID (S-1-5-18) from address LocalHost (Using LRPC) running in the application container Unavailable SID (Unavailable)."

EDIT 2:
Momenteel een paar fixes toegepast, kijken hoe lang hij het vol houdt. Mocht hij het een paar dagen vol houden, zal ik de vraag op opgelost zetten!
 
Laatst bewerkt:
Kijk eens in de BIOS / UEFI naar de waarden van de voedingsrails.
Het gaat om de 3,3V , 5V en 12V waarden, vaak te vinden onder de Hardware-monitor of PcHealth-tab.
Noteer deze waarden en vermeldt deze even.

Het gaat hierbij om de volgende waarden volgens windows zelf:
Screenshot_19.png
Screenshot_20.png
Ik zal straks even de waardes sturen volgens de bios zelf.
 
Het is ongeveer een jaar lang het geval dat mn ssd rond de 10gb vrij geeft (van de 120), haal em elke 2 weken leeg met CCleaner en het opruimprogramma van Windows. Wilde misschien ook mn Windows er opnieuw op zetten, maar staat wel heel veel op mn pc, dus wilde eigenlijk dat doen als niks hielp.



Ik ga het proberen, zal de resultaten later nog even in een Edit posten hier!

EDIT:
Dus ik heb deze error gevonden, ben nu aan het googlen want ben zo te zien niet de enige:
"The application-specific permission settings do not grant Local Activation permission for the COM Server application with CLSID {8D8F4F83-3594-4F07-8369-FC3C3CAE4919}
and APPID {F72671A9-012C-4725-9D2F-2A4D32D65169} to the user NT AUTHORITY\SYSTEM SID (S-1-5-18) from address LocalHost (Using LRPC) running in the application container Unavailable SID (Unavailable)."

EDIT 2:
Momenteel een paar fixes toegepast, kijken hoe lang hij het vol houdt. Mocht hij het een paar dagen vol houden, zal ik de vraag op opgelost zetten!

Nou ik kan zeggen, nadat hij nu zelfs binnen 5 minuten steeds uit valt, en hij ook niet meer aan gaat, denk ik echt dat het aan de hardware kant ligt. CPU_LED blijft nu weer rood, en zal waarschijnlijk morgen weer op normaal gaan...

Ik kan opzich wel kijken welke hardware component niet werkt, maar ik kom daar de komende tijd niet aan toe, dus als iemand nog iets anders weet wat er ook kan zijn, waardeer ik de suggesties!

PS: Die error waar ik het over had is nu wel weg, maar was vervangen door een andere. Weet niet meer precies welke en kan er ook niet bij komen nu
 
De screens van de voedingswaarden zien er goed uit, de afwijkingen zijn ruimschoots binnen de alom gehanteerde 5%.
Zou ook eens een geheugentest draaien als Whocrashed niks oplevert.
Dat kun je doen met Memtest86.
 
Kan je proberen tijdelijk 25% van de harde schijf vrij te maken: dus 30GB vrij maken? Werkt de computer dan stabieler?
 
Hallo

"Heel veel bestanden van mijn studieproject staan er op"

Uiteraard heb je intussen reeds een backup genomen van deze voor u belangrijke data.:thumb:


Start deze momenteel onstabiele p.c. eens op d.m.v. een korrekt werkende (bootbare) c.d met memtest .

Weet je zo goed als onmiddellijk of je het in de hardware of in de software moet zoeken.

Zie net dat "scrapheap" ook vraagt om een een memtest te draaien ... wel om andere redenen , maar kun je 2 vliegen in een klap ...

Peter
 
Excuses voor mijn afwezigheid. Tot vanavond laat ben ik nog druk met project voor mijn HBO studie, dus heb tijdelijk mijn PC aan de kant gezet en mijn laptop aangesloten waardoor ik even niet toe kom aan het oplossen van de problemen van mijn computer.

Hallo

Uiteraard heb je intussen reeds een backup genomen van deze voor u belangrijke data.:thumb:
Klopt haha, het belangrijkste heb ik altijd staan op een Onedrive (In dit geval een FTP server), maarja veel belangrijke programma's & tools (+ instellingen / voorkeuren) waren niet op mijn laptop waardoor op een PC werken toch een stuk prettiger en sneller is.

De screens van de voedingswaarden zien er goed uit, de afwijkingen zijn ruimschoots binnen de alom gehanteerde 5%.
Zou ook eens een geheugentest draaien als Whocrashed niks oplevert.
Dat kun je doen met Memtest86.
Uit Whocrashed kwam geen uitkomst, ook niet na een crash. Wat ik me wel herinner is dat ik in de Event Viewer steeds een andere error kwam als ik er 1 oploste. Maar denk persoonlijk dat het hardware gericht is omdat de PC soms dus ook niet opstart en alleen een rode CPU_LED op het moederbord laat zien (Kan best dat ik nu onzin verkoop, dus hoop dat het ergens op slaat).

Maar ik ga in ieder geval de Memtest morgen meteen proberen! In ieder geval alvast bedankt voor de moeite allemaal!
 
Indien Memtest ook geen fouten constateert in 1 van de geheugenmodules dan verdenk ik, ondanks de voedingswaarden, toch de voeding als boosdoener.
Het feit dat de waarden binnen de 5% afwijkingsmarge liggen is alleen een indicatie maar zegt uiteraard niks over hoe deze onder normaal gebruik functioneert.
Het feit dat WhoCrashed niks oplevert doet mij vermoeden dat de spanning ineens wegvalt en er daardoor geen log wordt weggeschreven.
Dit verschijnsel doet zich ook voor bij defect geheugen als de pc daardoor ineens uitvalt.
1 van de 2 zou de oorzaak moeten zijn naar mijn mening: geheugen of voeding dus succes met Memtest...:thumb:
 
Indien Memtest ook geen fouten constateert in 1 van de geheugenmodules dan verdenk ik, ondanks de voedingswaarden, toch de voeding als boosdoener.
Het feit dat de waarden binnen de 5% afwijkingsmarge liggen is alleen een indicatie maar zegt uiteraard niks over hoe deze onder normaal gebruik functioneert.
Het feit dat WhoCrashed niks oplevert doet mij vermoeden dat de spanning ineens wegvalt en er daardoor geen log wordt weggeschreven.
Dit verschijnsel doet zich ook voor bij defect geheugen als de pc daardoor ineens uitvalt.
1 van de 2 zou de oorzaak moeten zijn naar mijn mening: geheugen of voeding dus succes met Memtest...:thumb:

Inmiddels draait de test al bijna 5 uur lang, heeft hij geen errors en staat de pass op 4/4 (hij is nog bezig maar wilde alvast update geven).

Beetje gek. Maar nog een korte toelichting op het uitvallen. De pc valt niet echt uit, maar loopt volledig vast. Hij geeft dus verder ook geen zwart beeld of valt ook niet uit. Het scherm wat je voor het laatst gezien hebt, blijf je zien (dus als dit een film is, zie je nog steeds gewoon de film voor je).

Kort vraagje tussendoor: Als het aan de voeding ligt, waarom gaat dan alleen de CPU_LED op rood, en niet de leds van het moederbord zelf, de videokaart en blijven alle fans draaien (incl die van de videokaart)? Kan het dan ook een CPU faal zijn? (Hij was zo nu en dan overclocked met 5-20%)
 
Zou ook nog kunnen dat de temp-beveiliging van de cpu in actie komt..
Ik zie dat je een AMD Fx op het board hebt, die staan wel bekend om het feit dat ze behoorlijk warm worden.
Wellicht is het een optie om de koeler er eens af te halen, deze incl. cpu-oppervlak schoon te maken, nieuwe koelpasta aanbrengen, koeler er weer op en eens kijken wat dat oplevert...?
Een rotte cpu is een mogelijkheid maar komt echt vrij weinig voor...maar het is niet uitgesloten.
 
Korte update: Net mijn laatste tentamen gemaakt van deze periode, dus heb weer tijd voor mijn PC. Inmiddels heb ik mijn PC weer meerdere keren fatsoenlijk op kunnen starten zonder problemen, en draait de UNIGENE Valley al 8 uur flawless op hoogste kwaliteit onder de 70 graden. Hij is nog niet vast gelopen, wat een goed teken is.

Morgen ga ik in ieder geval de CPU koeler loshalen en de koelpasta vervangen (ook eerlijk gezegd al anderhalf jaar niet gedaan) en geef ik nog verdere updates.

Kort vraagje weer tussendoor: Kan het ook komen door randapparatuur? Denk het niet maar je weet het maar nooit. Op mijn laptop heb ik overigens geen problemen met mijn randapparatuur.

EDIT: Hetgeen hierboven gedaan, PC werkt nu een hele dag gewoon goed. Ondanks de temperaturen voorheen genoemd niet aangaven dat de temperaturen het probleem waren, was het misschien wel het geval? Als mn pc een week lang niet uitvalt beschouw ik mn pc als gerepareerd.
 
Laatst bewerkt:
Update: Ben tijdje afwezig geweest in verband met vakantie naar het buitenland, maar bij thuiskomst was het helaas weer zo ver, pc werkt nog steeds niet.

Wat ik tussendoor nog het geprobeerd:
* Nog meer stof verwijderen uit Videokaart, CPU cooler, en zelfs Power Supply
* SSD leeggooien & BIOS resetten
* Geprobeerd andere PSU aan te sluiten, maar gek genoeg paste geen enkele andere PSU aansluiting op mijn CPU stroom aansluiting.
Mn huidige PSU --> https://tweakers.net/pricewatch/286938/ocz-zs-series-650w.html
PSU's die ik wilde testen:
--> https://tweakers.net/pricewatch/486667/corsair-cx450m.html
--> https://tweakers.net/pricewatch/289981/ms-tech-ms-n550-val.html

Ik denk dat ik maar gewoon mn pc aflever bij een lokale computerzaak, want persoonlijk heb ik niet echt de tijd om er dagenlang nog mee bezig te gaan. Mocht iemand nog een suggestie hebben, dan hoor ik het graag!

EDIT: Ik denk dat ik de oorzaak weet.
Op een gegeven moment zei een vriend van "Ligt het misschien niet aan de 8-pin aansluiting van je CPU". Dit kon nog best kloppen, dus ging uiteindelijk (ik ben me er van bewust dat dit totaal niet slim is) kijken wat de gevolgen waren als ik zelf de 8-pin connector verwijderde. Resultaat? Precies mijn probleem.
Persoonlijk denk ik dus dat het aan deze connector ligt, en dan aan de kant van het moederbord.

Hierbij is mijn vraag dus opgelost! (maar het probleem helaas niet..)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan