geen emailadressen met umlaut

Status
Niet open voor verdere reacties.

kleinzoons

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 feb 2007
Berichten
3
Sinds een paar maanden gebruik ik thunderbird enkel tot mijn verbazing kan ik geen emails versturen met een umlaut ( 2 puntjes op de u).
Wie heeft hier ervaring mee en/of een oplossing?
 
1) Heb je thunderbird 45 of hoger?
2) welke fout / error krijg je?
3) je gebruikt geen windows xp? (onwaarschijnlijk, maar is toch handig om uit te sluiten)

Mogelijk staat de encoding ergens niet goed, maar met utf-8 encoding zou het volgens mij goed moeten gaan
 
Ik heb ook geen contactpersonen bij wie er een ü in hun e-mailadres zit, ,maar ik heb een paar vrienden in Zwitserland en die gebruiken een e in plaats van de umlaut.
Müller -> Moeller Köller -> Koeller etc.
 
Niet handig om dit soort tekens in een mailadres te gebruiken. Zelfs als je client het accepteert is het nog maar de vraag of de ontvangende mailserver er iets mee kan. Dit soort karakters zijn een beetje grijs gebied. Kan zo snel ook geen courante RFC vinden met wat er precies wel en niet mag.
 
@Wampier. Dank. Ik zie dat ik oud word, standaard is al van 2012 :(
 
@Wampier
Ik krijg de melding : Er komen niet-ascii-tekens voor in het gedeelte van het ontvangadres.Dit wordt nog niet ondersteund.
Welk thinderbird ik heb weet ik niet en wat een ut8 encoding is weet ik ook niet.
Ik gebruik windows 10
 
Welkom in de diepe valkuil van de internationale data encoding. Eens was er de uitvinding van hoe getypte dingen in bits omgezet konden worden om opgeslagen te worden op computers.. Gezien dit werk allemaal in Amerika werd gedaan paste alle mogelijke tekens mooi in 7 bits. Geen umlauts of andere crud waar inferieure talen en systemen mee worstelen, laat staan tekens in een ander alfabet dan a-z. Deze uitvinding werd ASCII genoemd en Amerika zag dat het goed was... En elk ander systeem van tekens en letters moet er maar mee leren leven.

Dat is ongeveer waar we zijn 60 jaar naar de invoering van ascii. Om encoding van alle mogelijke tekens op aarde mogelijk te maken is UTF-8 bedacht en geformaliseerd in 2003 (na bijna 50 jaar was het handig om misschien ook niet-amerikaanse tekens te kunnen gebruiken). Op het gebied van directe communicatie is UTF-8 momenteel (gelukkig) grotendeels de standaard. Het grootste deel van het internet (HTML /XML / JS / JSON) gebruikt UTF-8 en kan zodoende netjes Aziatische, Griekse, romaanse en Perzische scripts en tekens op een enkele pagina weergeven in een enkele encoding.

Helaas, voor e-mail is er voor het naamdeel pas een voorstel aanpassing geschreven in 2012. Nagenoeg niemand ondersteund het nog. Ook thunderbird niet voor het verzenden. Het probleem is dat het grootste deel van de servers niet deze standaard implementeren en/of niet juist doorgeven dat ze overweg kunnen met deze standaard. "Grappig" genoeg kun je wel mails ontvangen met deze tekens, maar niet aan een mailserver geven om te versturen. Even snelle zoektocht op internet leert dat eigenlijk alleen google dat al ondersteund.
 
Sinds een paar maanden gebruik ik thunderbird enkel tot mijn verbazing kan ik geen emails versturen met een umlaut ( 2 puntjes op de u).
Wie heeft hier ervaring mee en/of een oplossing?
Als u Thunderbird gebruikt en u wilt speciale tekens typen/versturen bv ü dat kunt u zelf in Thunderbird doen. Bij het opstellen van een nieuw bericht klikt u op Invoegen, in het menu ziet u Tekens en symbolen staan. Aanklikken, en u ziet een uitklapmenu, waarin u de letters en symbolen kunt invoegen.
 
@lordlister
Helaas kan ik bij het invoeren van het emailadres de functie invoegen niet gebruiken. dat kan alleen als ik in de mail zelf typ.
 
Het maken van de tekens is niet het probleem, zolang het geen ascii is gaat het niet werken
 
Vreemd, ik heb emailadressen in Duitsland met oa de letter ü. Ik maak gebruik van de Speciale tekens van Windows zelf, en copieër en plak deze in de adresregel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan