kan je het netwerk delen met andere?

Status
Niet open voor verdere reacties.

MegaByter

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 okt 2009
Berichten
1.497
het zit zo.. ik heb een buurman die zelf geen internet heb.. en dus wil ik hem wat wat van mij geven.
echter zit ik met het fijt ik het niet zo ziet zitten om mijn volledige wachtwoordt te geven van mijn wifi.
is het mogelijk om een apart wifi kanaal aan te maken of iets? zodat hij zijn eigen inlog heeft voor de wifi?
of moet ik in dat geval een aparte router erop aan sluiten?
 
Je kunt iemand niet een stukje van jouw internet geven, dat snap je zelf natuurlijk ook wel. En wat maakt het uit dat de buurman het WIFI wachtwoord weet? Hij kan verder toch jouw netwerk niet op, alleen het internet. Zelfs als je twee kanalen hebt (2.4G en 5G) en zelf de 5G gebruikt en de buurman het ww van de 2.4 geeft, heeft hij nog steeds volledige toegang tot het internet. All or Nothing dus als het internet toegang gaat. Al kun je nog wel allerlei beperkingen instellen op een kanaal, maar waarom zou je? Tenzij je de buurman niet vertrouwt, maar dan zou ik hem er sowieso niet op laten...
En als je het zat bent, vervang je het wachtwoord en ben je weer zelf de baas.
 
ja ok.. dus er zijn niet echt andere opties ofzo
 
Een mogelijkheid is een powerlan met wifi. Stop de tweede powerlan-adapter met wifi in de muur aangrenzend met de buurman en het wifi signaal is sterk genoeg voor de buurman om te gebruiken.
Zo'n powerlan-adapter heeft dan een eigen wachtwoord.
 
Als de buurman via jouw wifi op het internet gaat zit hij in feite ook al binnen in je netwerk. Hij krijgt voor "binnen" een ipadres uit jouw netwerk range. Wil je dat niet dan kan je er ook voor kiezen om een gast wifi aan te zetten (afhankelijk van merk router hoe je dat instelt). Zit dan nog wel in je netwerk range maar heeft dan sowieso verder geen toegang tot apparaten binnen je netwerk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan