Nieuwe Pc voor Muziek

Status
Niet open voor verdere reacties.

majorbee

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2012
Berichten
17
Hallo,

Een vriend van mij produceert veel muziek, nu is alleen het probleem dat zijn pc het niet meer aan kan (is ook 8 jaar oud).

Graag wil ik een nieuwe pc voor hem in elkaar zetten, maar weet niet goed wat nu belangrijk is om te hebben.

Budget ligt tussen de 750-1000 euro.

Pc zal niet gebruikt worden voor gamen, in zijn oude pc zit een Radeon HD 4650, dus dacht misschien kan deze in de nieuwe worden gezet.
Tevens de DvD drive.
Besturingssysteem is ook niet nodig.

Maar hebben jullie een mooie samenstelling voor mij?
Hij gebruikt veel plugins die veel RAM geheugen gebruiken en hij wil processen zo laag mogelijk houden natuurlijk. SSD zou ook fijn zijn.

Alvast bedankt!
 
De vraag blijft welk programma hij gebruikt...?
Verder is ook het budget uiteraard van belang, wat mag dat systeem kosten..?
 
Excuus, even gemist, was nog vroeg..

1e gedachten gaan uit naar een Core i7 met 16 Gb ram...
 
750 tot 1000 inderdaad ;)

Programma en plugin dat ie op 't moment gebruikt:
Ableton live 9
Sylenth1
Fabfilter
Serum
Spire

Hij wil er veel meer gebruiken waaronder:
Cinamatic strings deze schijnt nogal zwaar te zijn.

Hoor t graag!
 
Volgens de website van Ableton zijn dit de minimale systeemeisen.
Dan blijf ik toch bij een Core i7 en minimaal 8 maar liefst 16 Gb ram en een SSD van 250 Gb of meer, eventueel aangevuld met een reguliere HDD van 1 Tb of meer op 7200 Rpm.
Dat is voor dit budget heel goed te doen.:thumb:
 
Laatst bewerkt:
Oké thanks!

Maar om t compleet te maken, wat voor moederbord, koelers evt ivm stilte? Is een Geluidskaart nodig en wat voor één?
 
De keuze voor het moederbord en de daarop aanwezige chipset hangt o.m. af van hoeveel aansluitingen ( usb 2, usb 3, usb 3.1 etc ) er nodig zijn voor rand-apparatuur en meer van dat soort zaken.
Gemakshalve ga ik er maar van uit dat het systeem niet overclocked wordt, in dat geval heb je ook geen moederbord met een dure Z170 chipset nodig maar zou je kunnen volstaan met een B150 of een H170 chipset moederbord.
Dat is een keuze die je zelf moet maken.
De keuze voor een moederbord bepaaldt ook welke audio-chip er op het bord zit en afhankelijk van het type kun je dan evengoed nog kiezen voor een aparte geluidskaart.
Alle moederborden beschikken tegenwoordig over een HD audio geluidschip met minimaal 5.1 of 7.1/2 surround.

De meeste behuizingen worden standaard met 1 of 2 kastventilatoren geleverd maar niet allemaal, dat verschilt per fabrikant en/of prijs.
Processor-koeler wordt niet meer bij alle processoren meegeleverd, let daar op. Soms zit er geen koeler bij en moet je die los aanschaffen ( wat naar mijn mening toch altijd beter is ).
Ga voor een A-merk voeding, voor een i7 setup zou 430 Watt moeten volstaan, zeker als er geen losse videokaart wordt geplaatst.
Komt er wel een losse videokaart in, kies dan iets rond de 500 Watt, zit je altijd goed.
En dan uiteraard nog een windows-licentie, verkrijgbaar vanaf zo'n € 22 voor Win 10 Pro.
 
Koeler past, geen probleem.
Keuze voor deze processor ( K-versie ) i.c.m. een H170 chipset is niet erg logisch, de H170 is niet geschikt om te overclocken terwijl de processor dat wel is.
Als het puur gaat om de hogere base-clock en je wilt nog sneller dan kun je met een Z170 chipset meer resultaat halen door een kleine overclock.

Ik zou voor het geheugen kiezen voor 2x 8Gb i.p.v. 4x 4Gb...dat is € 20 goedkoper en je houdt dan 2 sloten vrij voor een eventuele geheugenuitbreiding in de toekomst.
Persoonlijk zou ik voor deze voeding kiezen: ietsje meer vermogen en een Bronze certificaat.

Verder heb ik m'n bedenkingen over die Asus geluidskaart...
Waarom op voorhand al geld uitgeven zonder de onboard Realtek ALC887 te testen..? Ik vermoed dat het kwaliteitsverschil de investering in deze losse geluidskaart niet waard is.

Behuizing is niet al te stevig en wordt zonder kastventilatoren geleverd, dus ik zou er minimaal 2 kastventilatoren bij kopen, anders komt het niet goed zonder airflow.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan