Niet-toegewezen deel van de harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

ingmar

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2001
Berichten
925
Ik heb een nieuwe harde schijf gekocht van 3 TB, en Windows 7 geherinstalleerd. Waarschijnlijk iets helemaal fout gedaan, want ik blijf zitten met 746,5 GB die 'niet-toegewezen' zijn. Heb de Minitool Partition Wizard geïnstalleerd, maar als ik rechtsklik op dit niet-toegewezen deel en kies voor 'Create' krijg ik als mededeling: 'This disk uses MBR format, the disk space beyond 2 TB will be unusable'.

Ik hoop dat ik niet weer helemaal overnieuw hoef te beginnen. Hopelijk kan iemand me helpen... alvast hartelijk dank!

In de bijlage: resultaten van de Partition Wizard + van Schijfbeheer Windows.
 

Bijlagen

  • 746,5 GB niet toegewezen.jpg
    746,5 GB niet toegewezen.jpg
    21,4 KB · Weergaven: 45
  • 746,5 GB niet-toegewezen.jpg
    746,5 GB niet-toegewezen.jpg
    26,9 KB · Weergaven: 42
Verplaatst van Win 7 naar deze sectie.
Succes verder met je vraag.
 
Dank je Mik Zjagger voor je reactie, maar wat bedoel je hiermee?
 
Dat hij in een andere sectie nu staat.

Maare, windows 7 kan niet echt goed om gaan met een uefi systeem en die heb je nodig om een schijf groter dan 2TB te gebruiken als bootschijf, die dient dan in een GPT indeling gemaakt te zijn, een MBR schijf kan tot max. 2TB zijn.

Of een kleineren schijf als bootschijf voor W7 gebruiken, of een 120/128GB SSD aanschaffen ervoor en de 3 TB schijf als data schijf gebruiken of een windows 10 aanschaffen indien het een uefi systeem is of zo laten.

Upgraden naar W10 indien een uefi systeem kan nog.
https://www.microsoft.com/nl-nl/accessibility/windows10upgrade
 
Bedankt Lange Pier,

Maar eerlijk gezegd begrijp ik je antwoord niet, er zitten voor mij allemaal onduidelijkheden in.

Wat bedoel je met 'kan niet echt goed omgaan met'? Bedoel je dat het wel kan maar met moeite, of dat het helemaal niet/nooit kan?
En kan ik van die 746 GB een uefi-systeem maken of hem GPT maken of...? Begrijp ik allemaal niet.

Of kan ik van de hele schijf een uefi-systeem maken / op de hele schijf een uefi-systeem zetten?

Je hebt een over een kleineren schijf, óf een 120/128GB SSD, wat is het verschil?

Als ik een kleinere schijf aanschaf (van bijv. 320 GB) en daarop W7 zet, wordt dan daarnaast mijn hele 3TB-schijf wél gezien? En hoef ik dan alleen nog dat stuk van 746 GB te activeren, of moet de hele schijf opnieuw gepartitioneerd?

Bedankt alvast voor je uitleg.

Ingmar
 
Indien je moederbord een uefi heeft i.p.v. een bios dan kun je een gpt schijf als bootschijf gebruiken, heb je geen uefi dan is het sowieso niet mogelijk.

Een SSD is vele malen sneller dan een gewone harde schijf en zou dan niet een gewone aan gaan schaffen maar als je een gewone nog zelf bezit die kleiner is dan 2TB dan kun je die als bootschijf gebruiken en dan kan de 3TB schijf als een gpt schijf worden ingesteld en dan wordt de 3TB wel gezien, kan alleen niet als bootschijf in een gpt indeling zonder een uefi systeem.

Met het gratis progje Minitool kun je een mbr schijf naar een gpt schijf omzetten en de ruimte die dan wel kan worden gebruikt toegevoegd woeden, maar gewoon opnieuw indelen is ook geen meer moeite.

Resume, je kunt een schijf groter dan 2TB in een gpt indeling niet als bootschijf gebruiken als er geen uefi wordt gebruikt maar wel als data schijf.

Een mbr schijf kan niet een grotere indeling hebben dan 2TB, indien groter dan wordt de rest ruimte niet ingedeeld.
Een bios systeem kan geen harde schijf met een gpt indeling als bootschijf hebben.

Een SSD schijf is als bootschijf super snel en windows die erop staat ook.
Je mag op de diverse begrippen zelf ook googlen indien het niet duidelijk van mij is uitgelegd.
 
Mijn probleem is opgelost.

Verslagje:
Ik heb een tweede harde schijf gekocht (500 GB) en Windows7 op die schijf geïnstalleerd. Stom genoeg had ik daarbij die schijf van 3TB niet losgekoppeld, zodat mijn nieuwe Windowsinstallatie blijkbaar nog enigszins leunde op de eerder geïnstalleerde Win7 aldaar. Toen ik vervolgens de computer opnieuw opstartte werkte helemaal niets meer: een zwart scherm.

Vervolgens de 3TB-schijf losgekoppeld en nogmaals Win7 op de 500GB-schijf geïnstalleerd. Daarna met de Minitool de 3TB-schijf naar GPT omgezet; erna kon ik de partities van die schijf tot één geheel samenvoegen.

Vreemd overigens dat ze je bij het kopen van een 3TB-schijf helemaal geen info geven: hij zit in een plastic hoesje zonder enige uitleg of instructie. Op die plastic zak staat dan wel dat je hem niet over je hoofd moet trekken (verstikkingsgevaar), maar elke aanwijzing omtrent toepassing onder Win7 ontbreekt.

Bedankt Lange Pier voor het meedenken en voor je hulp!

Hartelijke groet,
I.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan