• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Vertical zoeken met meerdere voorwaarden

Status
Niet open voor verdere reacties.

sixpouner

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 feb 2017
Hallo,

Ik wil dat Excel in blad 2 bij begin 1 en eind 1 (kolom C en D) de begin en einddata uit blad 1 ophaalt op basis van het nr. in kolom A (blad 2) en o.b.v. de datum in kolom B (blad 2). Het nr. moet hetzelfde zijn en de datum begin uit blad 2 moet tussen de datum begin 1 en eind 1 liggen. Als er wordt voldaan aan deze voorwaarden dan moeten de kolommen C en D in blad 2 gevuld worden met de begin en einddatum uit blad 1.

Is er iemand die weet hoe dit geregeld kan worden? Alvast dank voor hulp.

Zie bijlage voor een voorbeeld bestand.

Bijlagen

Is een draaitabel niet voldoende?

Beste VenA,

Hoe krijg ik dan de juiste begin en einddatum uit blad 1 in blad 2?

Voor de duidelijkheid het aantal regels en de volgorde in blad 1 en 2 hoeft niet overeen te komen, het gaat er om dat Excel naar het nr. in blad 1 gaat zoeken als het nummer Uit blad 2 A2 gevonden is dan moet gekeken worden tussen welke datums de Begin datum uit cel B2 blad 2 valt. Als Excel dan de juiste regel gevonden heeft dan moet de begin en einde uit blad 1 getoond worden in blad 2.

Bijv. de begin datum uit Blad 2 cel B2 heeft nr 1 dus de begindatum valt in één van de regels uit blad 1 met hetzelfde nummer. Excel moet kijken welke regel dit is en de begin en eind uit deze regel in blad 2 vermelden. De uitkomst bij cel B2 blad 2 is dan begin 1 1-12-2013 en eind 1 1-7-2014 uit blad 1.

Laatst bewerkt:
Beste Piet,

Dank je wel, de formule doet het. Ik ben er heel blij mee.

Ik heb nog wel twee vragen:

1. waar is de formule in kolom F voor? (MIN). Er kan maar 1 regel aan de voorwaarde voldoen, in mijn bestand heb ik alleen de formule uit kolom E verwerkt en het werkt.
2. als er een regel in blad 2 er bij komt dan wordt het bereik van RIJ($A$2:$A$999) vergroot naar RIJ($A$2:$A$1000) en dan werkt dit niet meer. Ik kan het bereik op geen enkele manier vastzetten, ik heb dit opgelost door het bereik van de ALS formule standaard veel groter te maken en dan werkt het altijd maar eigenlijk wil ik beide bereiken vastzetten (ook als er een regel bijkomt). Enig idee hoe dit geregeld kan worden?

Hoi sixpouner,
ad 1. Ik had bewust 1 formule met MAX en 1 met MIN toegevoegd om zeker te zijn dat ze hetzelfde zijn. Het is technisch mogelijk dat je overlappende periodes hebt en dan krijg je verschillende waarden.
Als je in de praktijk geen overlappende periodes hebt werkt het goed met MIN en/of met MAX.
ad 2. Het maakt een verschil of je een regel invoegt tussen bestaande regels of dat je onderaan de lijst bijvoegt. Om het altijd werkend te houden kun je de formule nog wat aanpassen:
Code:
=MAX(IF((Blad1!$A$2:$A$999=$A2)*(Blad1!$B$2:$B$999<=$B2)*(Blad1!$C$2:$C$999>=$B2);ROW([COLOR="#FF0000"]Blad1![/COLOR]$A$2:$A$999);""))
en als je weet dat de lijst nog langer wordt kun je 999 verhogen tot 9999 of 99999 of naar behoefte (hoe groter het bereik hoe trager de worksheet wordt)
Misschien overbodig, maar het zijn matrix-formules: die moet je met Ctrl+Shift+Enter bevestigen.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan