Acer Aspire 5920 - zwart scherm bij scrollen in browser

Status
Niet open voor verdere reacties.

marseld

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 feb 2017
Berichten
1
Hallo,
Ik heb al heel lang een tweedehands laptop Acer Aspire 5920-602gMi en heb deze altijd goed kunnen gebruiken voor werk en prive. Nu heb ik 2-3jaar geleden veel last gehad van een zwart scherm als je in een browser scrollt of teveel PDFjes opende. Dat is op een gegeven moment minder prominent geworden en met het beleid van niet teveel PDFjes tegelijk openen was het eigenlijk al heel lang niet meer voorgekomen. Het was wel zo dat Firefox al wat functionaliteiten mistte en de meeste videoformats niet meer afspeelde, updaten lukte echter niet op de eens of andere manier.

Nu heb ik een paar dagen geleden opeens wel Firefox kunnen updaten en sindsdien is het weer helemaal los gegaan.... ik krijg een zwart scherm als je scrollt in Firefox en nu ook Chrome... Het lijkt wat willekeurig, want nu gaat het bijv. weer een paar minuten goed, maar grote kans dat met een andere website in de tab erbij het opeens weer fout gaat.

Wat kan dit zijn?? Economisch gezien is de laptop natuurlijk mega-afgeschreven, maar ik ben er best wel aangehecht en gewend wat betreft toetsenbord en kwaliteit van het scherm (als hij niet zwart is :(). Als ik ergens bij een reparatieshop een videokaart en/of moederbord erin moet laten zetten is dat waarschijnlijk niet rendabel, toch? Maar ik zou evt. wel een 2ehandsje kunnen kopen op Marktplaats en zelf eea overzetten. Alleen geen kennis en tijd eigenlijk. Wat is wijsheid?

Een nieuwe kopen vind ik wat jammer als hij wel te maken zou zijn en ik kan niet wennen aan andere laptops met 15,6' scherm waar het toetsenbord ook rechts het nummerpad hebben - dat hebben ze echter wel allemaal van dat formaat. Om daarom een 14' laptop te kopen vind ik ook weer wat ver gaan.

Ik ben op zoek naar advies :confused:
 
Hallo,
Als scrollen of het schuiven met vensters niet meer wil dan is vooral de grafische kaart verdacht. Hier kan misschien alleen de driver voor missen of niet meer van de juiste versie zijn voor uw besturingssysteem. Het besturingssysteem zou een geüpdate kunnen zijn. Gaat u dus eerst naar Apparaatbeheer en controleer de grafische adapter. Kijk dan op de site van Acer of er een nieuwe driver is.

Processen op de achtergrond houden de computer al snel compleet bezet. Enig begrip komt van pas; de virusscanner kan uiterst belastende scans uitvoeren op de achtergrond, voor Windows Search staat vaak "Indexeren van schijfstations voor snelle zoekacties" ingeschakeld, updates voor betrekkelijk onbeduidende programma's laten de computer vaak bijna vast lopen en de Windows Updates moeten wel steeds lukken. Verder kunnen er onnodige stuurprogramma's geïnstalleerd zijn zoals die voor een WiFi adapter of de Realtek geluidskaart of geluid chips, terwijl Windows deze apparaten veel beter zelf kan configureren. Indexeren kan ook door andere programma's plaatsvinden zoals foto programma's die steeds overal zoeken naar afbeeldingen of een backup/cloud programma.

Vervolgens zal u moeten nagaan of de in de loop van de tijd geïnstalleerde achtergrondprocessen wel nodig zijn of dat die de laptop inmiddels compleet bezet houden. Dit overkomt veel mensen. Hierbij kan u wellicht ook in de programmagroep Opstarten kijken want soms laden programma pakketten zichzelf alvast gedeeltelijk om daarna in theorie sneller beschikbaar te zijn.

Laat het programma AutoRuns van Sysinternals een lijst opstellen van alles wat op de computer opstart. Bekijk vooral de categorie Browser, al kunt u bij Firefox en het menu Extra > add-ons / extensies misschien ook wel zien of er ongewenste browser-helpers en invoegtoepassingen actief zijn. Beoordeel vervolgens alle op te starten programma's en zoek de voor u onbekende namen met Google want nut en noodzaak staan meestal bij de eerste zoekresultaten. Hierbij is het handig om notities te maken. Misschien vindt u zelfs malware.

Afslanken is dus het tweede advies maar bedenk ook dat de schijf niet vol mag zijn en stel het virtueel geheugen eens een keer even groot minimaal als maximaal in. Bij eventueel willen defragmenteren van de harde schijf het virtueel geheugen eerst op nul zetten en opnieuw opstarten. Wis de tijdelijke Internetbestanden via de instellingen van de browser.

Voor een tweedehands laptop kan u misschien Advertentiezoeker.nl gebruiken met postcode en de radioknop op datum. Wanneer de laptop technisch iets mankeert dan kan u dat misschien terug vinden bij de reviews bijvoorbeeld meestal zeer uitgebreid op newegg.com en uw conclusies trekken. Bedenk dat je in Nederland ook terug kan gaan naar de winkel als een apparaat niet doet wat je ervan kan verwachten wanneer de garantietermijn is verstreken. Je krijgt dan een evenredig bedrag terug volgens het consumentenrecht. Het kan dus wat uitmaken als andere eigenaren ook hierover klagen. De bovenstaande adviezen uitvoeren is volgens mij een goede poging om het zelf op te lossen.

Zou het uitdraaien op zelf iets moeten vervangen dan kan je meestal op YouTube zien hoe je de laptop open maakt en bepaalde veel voorkomende zaken kunt monteren. Succes
 
Ik zou eerst eens Windows helemaal schoon installeren. Werktt het dan nog steeds niet goed, dan is de hardware verdacht.
Indien je Windows schoon wilt installeren, dan gooi ik eerst alle partities weg en begin opnieuw met automatisch laten partitioneren en de harde schijf langzaam te laten formatteren. Indien de laptop Windows 10 aankan, dan kan je ook een schone installatie van Windows 10 overwegen.
 
Hallo

Dit model laptop met deze symptomen ...

Zo goed als zeker een gedeeltelijk van het motherboard losgekomen chipset.

Stel uzelf de vraag hoe veel x deze laptop al eens zuiver/stofvrij is gemaakt.

T° kun je ook eens controleren d.m.v. speccy.

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan