Entity Relationship Diagram

Status
Niet open voor verdere reacties.

fb12fb12

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
10 feb 2017
Berichten
3
Hallo,

Ik moet een ERD maken maar de ERD die ik heb gemaakt is blijkbaar fout. Zouden jullie een kijkje kunnen nemen en zeggen wat er fout aan is en wat je zelf zou doen?

Alvast heel erg bedankt
 

Bijlagen

  • Hamburger Restaurant.docx
    13,1 KB · Weergaven: 42
  • WhatsApp Image 2017-01-18 at 14.16.50.jpeg
    WhatsApp Image 2017-01-18 at 14.16.50.jpeg
    51,8 KB · Weergaven: 121
Allereerst natuurlijk welkom bij HelpMij.
Er is heel veel mis met je opzet, dus ik hou het voorlopig op wat algemene opmerkingen. Op basis daarvan kun je denk ik zelf de benodigde aanpassingen wel maken.
Ik kijk dan eerst naar de tabellen Bestelling en Orderregels. Een bestelling bevat doorgaans alle gegevens die op de hele bestelling betrekking hebben. Dan heb je het over de besteldatum, KlantID/LeverancierID, bestelnummer, Leveradres/Afleveradres etc. Een artikelnummer hoort daar niet in thuis, want doorgaans bevat een bestelling meerdere artikelen. Dat geldt ook voor een veld Aantal, want dat hoort bij Artikel. Artikelnummer hoort uiteraard óók niet thuis in de tabel Leveranciers.
Artikelen horen dus thuis in de tabel Orderregels, samen met het veld Aantal en Prijs. In die tabel neem je dus een Bestelnummer op zodat de Orderregels is gekoppeld aan de bestelling, en een veld ArtikelID zodat het artikel is gekoppeld.

Wat je dus moet doen, is kijken welke gegevens in een tabel bij elkaar horen en afhankelijk zijn en welke niet. Die laatste gegevens moeten dan naar een eigen tabel, met een koppeling naar de hoofdtabel.
 
Allereerst natuurlijk welkom bij HelpMij.
Er is heel veel mis met je opzet, dus ik hou het voorlopig op wat algemene opmerkingen. Op basis daarvan kun je denk ik zelf de benodigde aanpassingen wel maken.
Ik kijk dan eerst naar de tabellen Bestelling en Orderregels. Een bestelling bevat doorgaans alle gegevens die op de hele bestelling betrekking hebben. Dan heb je het over de besteldatum, KlantID/LeverancierID, bestelnummer, Leveradres/Afleveradres etc. Een artikelnummer hoort daar niet in thuis, want doorgaans bevat een bestelling meerdere artikelen. Dat geldt ook voor een veld Aantal, want dat hoort bij Artikel. Artikelnummer hoort uiteraard óók niet thuis in de tabel Leveranciers.
Artikelen horen dus thuis in de tabel Orderregels, samen met het veld Aantal en Prijs. In die tabel neem je dus een Bestelnummer op zodat de Orderregels is gekoppeld aan de bestelling, en een veld ArtikelID zodat het artikel is gekoppeld.

Wat je dus moet doen, is kijken welke gegevens in een tabel bij elkaar horen en afhankelijk zijn en welke niet. Die laatste gegevens moeten dan naar een eigen tabel, met een koppeling naar de hoofdtabel.

Hoi en bedankt voor je reactie. Ik heb de ERD nu verandert naar dit.

https://cdn.pbrd.co/images/wQURhQOZN.png. Wat zou ik nog mogelijk nog meer kunnen veranderen?
 
Om te beginnen een tip die elke newbie blijkbaar nodig heeft: de QUOTE knop is geen antwoordknop. Dus nooit gebruiken als je antwoord wilt geven op een berichtje, tenzij je iets wilt quooten. Een bericht compleet herhalen is natuurlijk geen quote, en al helemaal overbodig als het oorspronkelijke bericht er gewoon, en veel leesbaarder, boven staat. Dus bij voorkeur haal je straks die quote weg, maar nooit meer doen dus!

Wat betreft je nieuwe ER: dat ziet er al een stuk beter uit. Heb je een reden om het adres uit de leverancierstabel te halen? Ik zie die namelijk niet zo, tenzij je de historie van de adreswijzigingen van leveranciers bij wilt houden. Maar dan heb je ook datumvelden nodig en die heb je niet. Doorgaans heb je van een leverancier maar één adres (nodig), of hooguit twee als je een apart factuuradres wilt hebben. Kan makkelijk in de Leverancierstabel.
Het onderscheid tussen Product en Artikel zie ik ook nog niet zo.
 
Sorry voor die quote. Gebruik dat namelijk vooral bij andere fora zoals fok!.

Ik had die adres tabel erin gezet zodat de gegevens in de tabel Leveranciers wat minder werd. Ik kon dan het adres vervangen door alleen een adresnummer.

Het onderscheid tussen product en artikel is vooral dat artikelen individuele dingen zijn zoals sla of komkommer. Producten zijn dan deze artikelen bij elkaar gevoegd. Wellicht maken mijn aannames het wat duidelijker:


Een product bestaat uit meerdere artikelen. Elk product heeft zijn eigen prijs. Dit product komt vervolgens op een bon. Elke bon kan meerdere producten bevatten. Maar een specifiek product kan maar op 1bon staan. Een artikel zit maar in 1 vooraad maar een vooraad heeft meerdere artikelen. Tevens bestaat een product uit meerdere artikelen, maar een specifieke artikel hoort bij een specififek product. Bijv kipfilet alleen bij product kipburger. Tevens levert een specifieke leverancier maar 1 artikelgroep. Bijv een leverancier voor kipfilets enz. Ook heeft iedere leverancier een specifieke adres. Geen enkele leverancier heeft meer dan 1 adres en een adres hoort ook maar bij 1 leverancier
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan