Koeling laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

bierent

Gebruiker
Lid geworden
25 feb 2012
Berichten
377
Hallo,

Ik heb op dit moment een asus N550jk cn360h (intel i7 4710HQ, gtx850m, 16gb ram, 256gb ssd) , alleen wil ik deze beter gaan koelen omdat ik deze te warm vind worden tijdens gamen(ja ik weet het, het is geen game laptop maar de gtx850m kan redelijk wat aan en ik doe niet de nieuwste en zwaarste games).
Het schoonmaken van de fans doe ik regelmatig en heb ik net ook weer gedaan alleen wil ik deze dus extra koelen.
Ik had dus al gedacht aan de koelpasta vervangen aangezien deze ook wel voort 3 jaar oud is en asus er waarschijnlijk ook niet de beste in stopt.
Nu wil ik dus zoveel mogelijk temperatuur op een klein oppervlakte overbrengen ook al weet ik dat de fans dit waarschijnlijk niet kunnen bijbeenen wil ik dat de koelpasta niet de bottleneck word. Weet iemand mij dus een goede koelpasta aan te raden?
Verder heb ik ondertussen ook zelf een coolpad gemaakt alleen is de laptop raar gebouwd qua inlaten en uitlaten.
2r225vc.jpg

29lliew.jpg

k44cy.jpg

In de eerste foto is de de laptop vanbinnen te zien, ik kon niet echt voelen welke van de 2 fans nou eigenlijk zuigt en welke blaast ook niet bij een zwaardere game.
Verder zitten er in de plaat die er normaal overheen zit luchtgaten, deze gaten zitten op de hoogte van de ramreepjes en de grote zwarte sticker op de dvd speler.
Daaronder heb ik de fans geplaatst van mijn koeler(afbeelding 3) maar dat is dus zo ook niet echt ideaal.
Verder is er ook nog een uit/inlaat bij de 2e afbeelding hierbij komt er altijd warme scherm tegen het scherm.
Heeft iemand een idee hoe het zit met die fans en hoe ik op de beste manier deze laptop kan koelen?

Berend
 
Hai, Goed stofvrij houden dan maar, ook de bladen van de fans, die lijken nu een beetje grijs en er zit een gele sticker half los en in de weg. Gebruik voorzichtig een kwastje. Laat fans niet hard ronddraaien met stofzuiger of blaas apparaat. Pauzeren is misschien voor het spelen van het spel ook wel bevorderlijk. Koelpasta is meestal veel te dik aangebracht. Dit dient er alleen voor om kleine krasjes op te vullen en vlak zal het metaal aan beide kanten wel zijn. Het vormt dus een uiterst dun laagje. Omdat dit meestal is zoals broodbeleg zal het vernieuwen ervan inderdaad de meeste winst opleveren. Niet alleen omdat het uitdroogt. Groet. Alfred 2
 
Hallo

Dit model ....

Hou de heatpiperadiatoren zuiver.

Maak dat de fans soepel draaien ... indien mogelijk deze smeren met een druppel olie.(niet alle sunon fans kun je smeren)

Geef ook aandacht aan de scharnierpunten (speling) ... maak dat alle schroeven goed vast zitten , zonder de schroefdraad kapot te draaien.

Standaard koelpasta is meer dan goed genoeg.

Indien je echt geld te veel hebt .... gaan voor de keramische koelpasta .

Deze met metaaldeeltjes er in kost nog meer , maar is echte smeerlapperij om te verwijderen ... is ook elektrisch geleidend ...

Leesvoer:

http://www.helpmij.nl/forum/showthr...eer-op?highlight=laptop+zuiver+stofvrij+maken


Peter
 
Laatst bewerkt:
De blaasrichting van een fan kun je best controleren met een strookje papier
 
Soms is een computer voorzien van sensoren én staan er in de Bios bepaalde drempelwaarden waarbij de koeler actie moet ondernemen. Een programma dat dit kan instellen, wanneer de Bios daarbij bekend is, heet SpeedFan. Er is natuurlijk weinig op tegen om de ventilatoren al bij aanvang, of bij belasting eerder, harder te laten blazen. Nadeel is wel dat SpeedFan niet altijd alle functies kan tonen en heel moeilijk te begrijpen is.

Zelf heb ik daarom de fan van mijn desktop maar op maximaal gezet en zelf begrenst met een klein dimmertje wat speciaal daarvoor te krijgen is.

Altijd in acht nemen dat verwarmde lucht weg kan, zonder het "oven effect" dat tegen een muur of onder tafel de zelfde lucht deels weer terug in een computer gaat. Wat luchtverplaatsing over de laptop heen lijkt mij bevorderlijk. Deze laptop wordt warmer dan gebruikelijk maar lijkt er desondanks ook wel tegen te kunnen. Slaapstand in plaats van aan/uit scheelt ook steeds een paar minuten hard werk om het besturingssysteem te laden. Succes
 
Sorry dat ik zolaat reageer ben een tijdje goed ziek geweest maar bedankt voor al jullie reacties.
Ik heb ondertussen de hele koeling eruit gehaald en schoongemaakt met lucht, doekje en alcohol.
Verder heb ik nieuwe koelpasta aangebracht, ik heb maar gekozen voor artic silver 5.
Verder heb ik hittebestendige tape aangebracht bij de fan en de heatpipe, daar ging veel lucht langsaf wat veel scheelde.
Nu is de koeling al weer heel wat beter maar toch wil ik met een coolpad werken voor sommige games.
Het idee van het papier is inderdaad vrij logisch ga ik dat eens proberen.
Maar wat denken jullie van afzuiging of blazen bij het scherm, daar komt de warme lucht eruit en dit is al redelijk klein en lijkt mij niet ideaal voor het scherm.
Speedfan heb ik al ooit geprobeerd dit werkt niet bij deze laptop, ik werk nu meer met msi afterburner maar daar kan het dan dus ook niet maar voor de temp is het handig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan