Asus UX31E gaat niet aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

WalterWh1te

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2017
Berichten
6
Beste Helpmij,

Ik heb een Asus UX31E die uit het niets niet meer aan gaat...

Het probleem is dat als ik de laptop aan wil doen dat er niks gebeurt, er gaat op het toetsenbord ook geen lampje branden dat hij aan gaat zoals eerst. Of te wel, helemaal niets.

Wat ik heb geprobeerd:

Aanzetten met batterij
Aanzetten zonder batterij aan netstroom
Aanzetten zonder ssd
CMOS batterijtje er een uur uit en er weer opnieuw in
Accu eruit en powerknop een minuut ingedrukt gehouden en daarna de accu er weer in
Laptop volledig stofvrij gemaakt
Gekeken of de toetsenbord kabel nog goed aangesloten zat (powerknop zit op toetsenbord) ook een nieuw toetsenbord geprobeerd


Ik ben ten einde raad. Iemand die mij zou kunnen helpen?
 
Ik heb hier ook een dergelijke ASUS liggen. Enige optie is deze naar ASUS op te sturen.
 
Hallo

Geen flauw idee hoe oud dit toestel is , en mocht deze al gedateerd zijn ... of deze ooit zuiver/stofvrij is gemaakt ....

Meest voorkomend , bij gedateerde toestellen , is dat de chipset door te warm worden , gedeeltelijk van het motherboard is losgekomen.

Met uw summiere foutomschrijving , kan het zo wat alles zijn ....

Controleer de lader op korrekt werken d.m.v. multimeter.

Idem dito met de batterij. (0V is defekt ... zeker bij l.i.o.n. batterijen)

Controleren of laptop nu wel voeding krijgt.

Indien niet --> zekeringen , mosfet's , etc ... op het motherboard controleren.

Een multimeter is elementair materiaal bij dergelijke metingen.

Mocht al het bovenstaande chinees voor u zijn ... laat dit dan uitvoeren door iemand met wel de nodige kennis/ervaring/materiaal.

Peter
 
Hallo

Geen flauw idee hoe oud dit toestel is , en mocht deze al gedateerd zijn ... of deze ooit zuiver/stofvrij is gemaakt ....

Meest voorkomend , bij gedateerde toestellen , is dat de chipset door te warm worden , gedeeltelijk van het motherboard is losgekomen.

Met uw summiere foutomschrijving , kan het zo wat alles zijn ....

Controleer de lader op korrekt werken d.m.v. multimeter.

Idem dito met de batterij. (0V is defekt ... zeker bij l.i.o.n. batterijen)

Controleren of laptop nu wel voeding krijgt.

Indien niet --> zekeringen , mosfet's , etc ... op het motherboard controleren.

Een multimeter is elementair materiaal bij dergelijke metingen.

Mocht al het bovenstaande chinees voor u zijn ... laat dit dan uitvoeren door iemand met wel de nodige kennis/ervaring/materiaal.

Peter

Dank voor uw antwoord,

Zoals boven aangegeven heb ik dergelijke dingen al getest m.b.t. accu en voeding. Zodra ik de laptop op het netstroom aansluit zie ik het lampje van de voeding van groen naar oranje verspringen. Ik heb wel een nieuwe oplader in bestelling staan die ik morgen binnenkrijg, hierdoor kan ik uiteindelijk checken over het aan de oplader ligt.

Dat met die zekeringen etc. heb ik ook gelezen op internet. Hier werd verteld dat je het moederbord eventueel kon bakken in de oven?

Ik heb hier een foto van de binnenkant van het apparaat, misschien dat jullie opmerkelijke dingen kunnen vinden, ik heb tot op heden niks kunnen vinden. De laptop is ongeveer 4 jaar oud.

IMG_3807.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo

"Zodra ik de laptop op het netstroom aansluit zie ik het lampje van de voeding van groen naar oranje verspringen."

Oplaadcircuit batterij lijkt te werken ....

Controleren of na enige tijd indikatieled op groen springt of uit gaat , als indikatie batt. vol.

Laadcircuit maakt meestal geen deel uit van de motherboardchipset.


"Hier werd verteld dat je het moederbord eventueel kon bakken in de oven?"

Laat u hier niet aan vangen.

Op het motherboard zitten connectoren , condensatoren , etc ... die niet tegen deze hoge t° kunnen.

Stel dat dit wel zo zou zijn .... de hoge t° om de chipset te reflowen zal de onderdelen aan de onderkant van de print er af doen vallen.

Deze chipsets kunnen tegen +/- 218°C

Dit is het motherboard :

http://www.benl.ebay.be/itm/Asus-Ze...779515?hash=item3ad92e16bb:g:lesAAOSwNnRYkwkm

Duidelijk te zien dat de chipset op de 4 hoeken is gelijmd (stabiliteit).

In het wilde weg warm maken op hoop van zegen zal dus zeker niet lukken.


Peter
 
Laatst bewerkt:
Hallo



Oplaadcircuit batterij lijkt te werken ....

Controleren of na enige tijd indikatieled op groen springt of uit gaat , als indikatie batt. vol.

Laadcircuit maakt meestal geen deel uit van de motherboardchipset.




Laat u hier niet aan vangen.

Op het motherboard zitten connectoren , condensatoren , etc ... die niet tegen deze hoge t° kunnen.

Stel dat dit wel zo zou zijn .... de hoge t° om de chipset te reflowen zal de onderdelen aan de onderkant van de print er af doen vallen.

Deze chipsets kunnen tegen +/- 218°C

Dit is het motherboard :

http://www.benl.ebay.be/itm/Asus-Ze...779515?hash=item3ad92e16bb:g:lesAAOSwNnRYkwkm

Duidelijk te zien dat de chipset op de 4 hoeken is gelijmd (stabiliteit).

In het wilde weg warm maken op hoop van zegen zal dus zeker niet lukken.


Peter

Ik heb heel de dag de oplader aan de laptop gehad en nog steeds blijft hij oranje, hij springt niet naar groen..

Kan het zijn dat dit aan de oplader ligt?

Ik heb het exacte moederbord dat hierin zit gevonden:

http://www.ebay.nl/itm/For-Asus-UX3...405749?hash=item4b05c5f1b5:g:jPYAAOSwCfdXpvpo
 
Hallo

"Kan het zijn dat dit aan de oplader ligt?"

Volgens mij niet ... kun je controleren d.m.v. multimeter .

Batterij is 7.2V ... indien deze korrekt oplaad , zou je een spanning moeten hebben die hierboven ligt , maar wel iets lager dan 8.40V , dewelke de max. klemspanning is voor dergelijke batterij.

P.s.

Je moet mij niet "quoten" ... ik weet wat ik schreef ... topic wordt zo overbodig lang en onoverzichtelijk vindt ik ...


Peter
 
Even getest, ligt niet aan de oplader, ook een oplader van een vriend mogen uitproberen. Oplader blijft wel oranje en wordt uiteindelijk ook niet groen als de laptop er een hele dag aan ligt.

Mijn vermoeden zegt een kapot moederbord..

Ik heb zo'n beetje alles geprobeerd op het moment.
 
Laatst bewerkt:
Hallo

"Mijn vermoeden zegt een kapot moederbord.."

Ik gok bij wat ik reeds eerder heb gepost in antwoord #3

Komt op hetzelfde neer , maar is iets specifieker ...

Is een mooi gemaakt toestel ...

Persoonlijk zou ik er een nieuwe chipset in monteren ... na eerst een "reball" te hebben geprobeert.

In uw geval dit laten uitvoeren , zal meer kosten dan een ander motherboard zie e-bay o.i.d.

Of dit toestel dit nog waard is , is iets dat je voor jezelf moet uitmaken...

In extremis verkopen voor ruilonderdelen ... heel veel zal dit waarschijnlijk wel niet opleveren.


Peter
 
Ik heb de laptop gekregen van een kennis die er niks aan wilde doen, hij vroeg of ik hem wilde hebben.. Dus een uitgaven van €75,- voor een nieuw moederbord is niet zo'n probleem.

Kan het zijn dat een defecte GPU de oorzaak is van het niet aangaan van de machine? Het lijkt mij dat een laptop wel aan kan gaan als de GPU stuk is?
 
Hallo

"Kan het zijn dat een defecte GPU de oorzaak is van het niet aangaan van de machine? "

"Het lijkt mij dat een laptop wel aan kan gaan als de GPU stuk is? "

Bekijk zelf dit motherboard eens goed ...

Bijna niks van elektronika aanwezig , behalve een paar mosfet's , opamps , wifi/usb/??? controller.

Zo goed als alles zit in wat jij omschrijft als g.p.u. ... dewelke ik omschrijf als chipset.

Vermoedelijk is deze van het motherboard losgekomen door oververhitting.

Daarom de reeds eerder gegeven tip om het een en ander eens door te meten , of dit te laten doen indien onvoldoende kennis.

"Ik heb de laptop gekregen van een kennis die er niks aan wilde doen, hij vroeg of ik hem wilde hebben.."

Kun je (kon je) ook eens gevraagd hebben hoe dit toestel is gesneuveld ....

Op zijn lelijkst gezegd kan dit toestel ook zijn "doodgeflashd" door er een compleet verkeerde b.i.o.s. op te zetten ...

Peter
 
Ik heb het probleem waarschijnlijk gevonden.

Mijn kennis zei dat hij op een gegeven moment niet meer goed wilde opladen.... Lijkt erop dat de oplaadpoort dus dood is, dat verklaard waarschijnlijk waarom hij van oranje niet naar groen springt, hij probeert stroom te leveren aan een dode oplaadpoort.
 
Hallo

Defekte batterij geeft ook dezelfde symptomen ...

Daarom de reeds eerder gegeven tip om eens te meten d.m.v. multimeter.

Welke spanning je moet meten heb ik reeds vermeld ...

Oplaadprobleem heeft volgens mij niets te maken met niet opstarten laptop , omdat de elektronika meestal gescheiden is.

100% zeker ben ik niet , omdat ik dit model nog nooit onder handen heb gehad.

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan