Welke Cat6 kabel ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

karine

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 feb 2001
Berichten
3.606
Ik wil een cat6 kabel onder de grond naar mijn tuinhuis leggen, afstand +- 10 meter.
Bestaat er hier speciale kabel voor of is dat gewone standaard utp-kabel ?
Is het voldoende wanneer ik deze kabel +- 10 cm diep steek ? (onder de klinkers)
 
10 meter onder klinkers door dan zou ik er nog een buis omheen doen, lentes zijn vier meter.
aan elkaar koppelen met een mof en deze dan wel verlijmen.
zorgen dat er geen water in kan komen.
Kabels hebben een hekel aan vocht.
zelf zou ik dan voor ftp kabel kiezen.
Je wilt naar cat6 waarom gaat er zoveel data doorheen dat dat een verplichting is.
Ligt er verder in het netwerk ook cat6 kabel?

Ik zou voor de standaard cat5 ftp gaan.
FTP – twisted pair kabel met folie om alle paren (onder de buitenmantel)
 
Mee eens, kabel door een buis leggen, bij voorkeur hostaliet, ook wel bekend als de "grijze pvc-buis".
Dit is redelijk slagvast, daarmee voorkom je dat je bij event. graafwerkzaamheden je kabel doormidden steekt.

Wat de keuze betreft: cat5 ftp is tot minimaal 50 mtr geschikt voor Gb-verbindingen dus in dat opzicht heeft Cat6 geen enkele toegevoegde waarde.
Kabels kun je trouwens bij een goede electronica-winkel op elke gewenste maat laten maken...
 
Ik zou gel gevulde of direct-burial cable gebruiken. Beter beschermd tegen vochtinwerking op de langere termijn.

Leg eventuele stroom in een aparte buis op een paar centimeter afstand, in verband met EMI.
 
Ik ben het ook eens met hetgeen hierboven is geschreven, al zou ik cat 6 de voorkeur geven boven cat 5. Voor de paar euro's meer heb je dan wel een kabel die qua bandbreedte voorbereid is op de (nabije) toekomst.
 
Ja, de kabel komt al zeker in zo een grijze elec buis te liggen.
Ik dacht ook van de voorkeur aan cat6 te geven naar de toekomst toe.
 
cat6 is voor thuis eigenlijk niet nodig, of je moet allerlei servers gaan draaien die veel data produceren ...

cat5 is goed genoeg, buisje er om heen en ingraven maar ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan