• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

ALS formule probleem?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Littleluigi

Gebruiker
Lid geworden
13 feb 2017
Berichten
8
Hallo forumleden,

Ik heb volgend probleem. Ik heb ALS formules die ik graag in 1 formule zou willen verwerken.

=ALS(EN(A1=1;B1>0;C1=0;D1=0;E1=0);"OK";"NIET OK")

=ALS(EN(A2=2;B2>0;C2>0;D2=0;E2=0);"OK";"NIET OK")

=ALS(EN(A3=3;B3>0;C3>0;D3>0;E3=0);"OK";"NIET OK")

=ALS(EN(A4=4;B4>0;C4>0;D4>0;E4>0);"OK";"NIET OK")

Ik zou dus willen wanneer ik in cel A1 het getal 1,2,3 of 4 invul ik het resultaat OK of NIET OK krijg als ik bijhorende cellen B1,C1,D1,E1 al dan niet invul.
Ik heb al de verschillende als functies in 1 functie proberen te formuleren maar ik krijg geen goedwerkende functie.

Zijn hier forumleden die mij kunnen helpen met dit probleem?

In bijlage de niet werkende ALS functie met alle als functies in 1 formule.

Groeten
Brecht
 

Bijlagen

  • Niet_werkende_ALSfunc.xlsx
    8,3 KB · Weergaven: 44
Laatst bewerkt:
Welkom hier.

Goede gewoonte is om geen plaatjes hier neer te zetten, maar een representatief EXCEL voorbeeld. Het is tenslotte geen photoshop forum.

Edit:
Ik zie dat je nu een excel bestand hebt geplaatst :)thumb:). Het is echter wel heel summier. Alvast een tip voor de toekomst: maak het representatief. Een paar extra regels met verwachte uitkomst (handmatig) ingevuld helpt enorm bij het vinden van een geschikte oplossing (dan vaak al binnen enkele tientallen minuten, vaak sneller).

Hierbij een eerste voorstel mijnerzijds als oplossing:
Code:
F1: =ALS(A1=AANTAL.ALS(B1:E1;">0");"OK";"NIET OK")
 
Laatst bewerkt:
Top, formule werkt waarvoor dank! Aangezien ik maar een leek ben is het mogelijk mij de formule eens te verduidelijken.
Anders leer ik niet echt bij :)

Stel nu ik wil zelfde formule maar ipv getallen, dat de vereiste is dat de cel ingevuld is met tekst of getallen.
Dus dat de vereiste is dat er iets ingevuld is.
 
Stel nu ik wil zelfde formule maar ipv getallen, dat de vereiste is dat de cel ingevuld is met tekst of getallen.
Dus dat de vereiste is dat er iets ingevuld is.
Dat kan ook.
Code:
=ALS(A1=AANTALARG(B1:E1);"OK";"NIET OK")
AANTAL.ALS telt het aantal (duh) dat voldoet aan een bepaalde voorwaarde (in dit geval >0).
AANTALARG telt het aantal argumenten (tekst) in een bepaalde range.

0 telt in de eerste niet mee (is niet >0), maar het is wel een argument, dus bij de tweede telt 0 wel mee. Hangt van je werkblad af wat je moet gebruiken...
 
Laatst bewerkt:
Nu is het wel gelijk welke cellen een waarde bevatten.

Terwijl als er bvb 3 cellen een waarde moeten bevatten het ook de bedoeling is dat het de eerste 3 cellen zijn die ingevuld worden.
Als ik nu cel 1,2 en 4 invul krijg ik ook dat het OK is terwijl dit niet het geval is.

Ik heb nog eens het excel file bijgevoegd ter verduidelijking.

Als ik 3 schillen heb, moet BM_meetstaat 1 - 2 - 3 ingevuld worden om meetstaat OK te verkrijgen.
 

Bijlagen

  • Niet_werkende_ALSfunc.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 55
Zo?

Code:
=ALS(A2=AANTALARG(VERSCHUIVING(B2;;;;A2));"MEETSTAAT OK";"MEETSTAAT NIET OK")
 
Zo?

Code:
=ALS(A2=AANTALARG(VERSCHUIVING(B2;;;;A2));"MEETSTAAT OK";"MEETSTAAT NIET OK")

Bijna, nu krijg ik idd meetstaat niet ok als de bijhorende cel niet is ingevuld, maar er zijn wel andere cellen ingevuld. Terwijl dit niet de bedoeling is.

Op zich kan ik hier wel al weg mee.
 
Laatst bewerkt:
... , maar er zijn wel andere cellen ingevuld. Terwijl dit niet de bedoeling is.
Enige toelichting? Mij niet geheel duidelijk wat er in dit geval dient te gebeuren.

@VenA: :thumb: voor de mooie toepassing van verschuiving.
 
Waarschijnlijk zo

Code:
=ALS(EN(A2=AANTALARG(VERSCHUIVING(B2;;;;A2));A2=AANTALARG(B2:E2));"MEETSTAAT OK";"MEETSTAAT NIET OK")

@AlexCEL, dank u:d
 
Enige toelichting? Mij niet geheel duidelijk wat er in dit geval dient te gebeuren.

@VenA: :thumb: voor de mooie toepassing van verschuiving.

Als er bvb bij aantal schillen 2 staat ingevuld, moet er een waarde of tekst ingevuld worden bij BM_meetstaat1 en BM_meetstaat2 om MEETSTAAT OK te bekomen.
Echter als er ook een waarde staat bij BM_meetstaat3 blijft de uitkomst MEETSTAAT OK, terwijl dit MEETSTAAT NIET OK moet zijn.

Zie excel file ter verduidelijking.
 

Bijlagen

  • Niet_werkende_ALSfunc.xlsx
    9,6 KB · Weergaven: 31
Eeuwig dank lijkt mij nogal overdreven voor een formuletje.;)

Om nog twee goede gewoontes bij te brengen:
1. Gebruik de reageer knop ipv van de quote knop;
2. Als de vraag opgelost is, mag je deze nog even op opgelost zetten.
 
Mooi dat het opgelost is.

Dit soort draadjes vind ik zelf het leukst... Even puzzelen en leuke formule als resultaat (zelf ook weer nieuwe inzichten).

Tot de volgende keer.
 
Zonder als:

Code:
=COUNTA(OFFSET($B$2;;;;$A2))*COUNTA($B2:$E2)=$A2^2

of

Code:
=COUNTA(OFFSET(B2;;;;A2);B2:E2)=2*A2
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan