Folder winSxS opschonen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dwarsstraat

Gebruiker
Lid geworden
25 jan 2012
Berichten
46
:evil:Beste forumleden wie heeft er een oplossing om de folder winSxS in program files van Win 10 op te schonen hij is op laptop 12 giga en op de desktop 2 giga wat ik ook zo vreemd vind er staat op alle twee win 10 en op de laptop is hij 10 giga groter ik heb het al een paar keer geprobeerd met oplossingen van verschillende forums en in taakbeheer maar het lukt mij niet
 
De map WinSxS bevat Windows Components, benodigd voor het installeren en updaten van Windows en Windows-onderdelen. De bestanden worden tevens gebruikt voor het oplossen van opstartproblemen en voor systeemherstel (zodat geïnstalleerde updates in geval van problemen altijd weer teruggedraaid kunnen worden). Nieuwe updatebestanden worden automatisch aan de map WinSxS toegevoegd en van menig bestand worden ook nog eens meerdere versies opgeslagen, de omvang van deze map kan daardoor gemakkelijk uitgroeien tot 10 GB of meer. De meeste bestanden zijn echter op een andere locatie opgeslagen en vanuit de map WinSxS toegankelijk middels symbolische links. Met het commando Dism.exe /online /Cleanup-Image /AnalyzeComponentStore (let op de spaties!) in de Opdrachtprompt (met administratorrechten, zie het Win-X menu) wordt de actuele omvang van de map WinSxS getoond en is te zien welk gedeelte afkomstig is van andere Windows-locaties.

Functioneert Windows naar behoren dan kunnen de verouderde bestandsversies van Windows Update worden verwijderd. Dat kan alleen veilig met het commando Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup /ResetBase. Verwijder deze bestanden dus niet met de Windows Verkenner, en al helemaal niet door ze met een symbolische link naar een andere partitie te verplaatsen, de kans is dan namelijk groot dat Windows Update dan foutmeldingen zal gaan vertonen

Bron: https://www.schoonepc.nl/windows10/schijfopruiming_schijfdefragmentatie.html
 
mrmusic bedankt voor je uitleg ik heb al een keer de opdrachtpromt gebruikt nu ziet ik dat ik geen goed commando heb gebruikt er staan een paar andere bij die mij niet bekend waren zoals Analyze ResetBase ik stop er nu mee morgen verder
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan