Linux sluit niet af

Status
Niet open voor verdere reacties.

Remy

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
20 nov 2001
Berichten
2.402
Beste helpers,

Vast al vaker voorbij gekomen deze vraag, maar heb een vreemd probleem met installeren
van Linux in allerlei formaten. Het gaat hier om systemen met Intel Celeron en een Intel Atom
processor. Het installeren gaat aanvankelijk vlekkeloos, alleen als ik het systeem wil afsluiten
of rebooten blijft de laptop in alle gevallen hangen op het Linux logo of gewoon zwart scherm
en er gebeurt niks meer. Dit gebeurd zoals gezegd bij diverse Linux distro's (Linux Mint - Suse,
Debian, etc.) Nu staan er allerlei verwijzingen naar de beruchte Parkeerklik-slijtage bij oudere
systemen en hoe die middels aanpassing van het GRUB tekst bestand zijn aan te passen,
maar dit heeft niet mogen baten..:confused:

Het vreemde is overigens wel dat als ik dezelfde harde schijf in een andere laptop plaats met
een Celeron processor dat het dan ineens wel blijkt te werken. En om het nog complexer te maken
als ik op de eerdere laptop de Linux Chrome versie installeer, die op Suse is gebaseerd dan sluit
het systeem zich wel af !! :shocked: Alleen heb ik dan het probleem dat het netwerkmanagement
niet werkt, dus ik kan dan geen verbinding maken met NAS o.i.d. :evil:

Kortom weet iemand waar ik de oplossing kan vinden voor dit rare probleem, Linux is heel leuk
om op oudere systemen te laten draaien en doen het ook prima... Alleen de hardware problemen
bezorgen mij af en toe hoofdbrekens..:rolleyes:

Alvast dank voor jullie input

Gr,

Remy
 
Ja, dit heb ik ook gehad met mijn laptop een Acer Travelmate. Dat is al weer een tijdje geleden.

Het afsluiten van de laptop ging met nieuwste versie van Ubuntu en Linux Mint niet op de normale
manier, de laptop moest steeds uitgezet worden met de aan/uitknop. Dit euvel was bekend
in de community van Ubuntu en Mint maar er werd vooralsnog geen oplossing gevonden. Naderhand heb ik
de oplossing gevonden, het probleem is verholpen door de BIOS van een update te voorzien.

Helaas kan dit alleen met Windows gebeuren, lees hoe je dit kan doen hier: https://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen
 
Laatst bewerkt:
:eek: Het gaat in mijn geval ook om een Travelmate 2410.... Wordt dus nog een gevalletje BIOS flashen...
ff kijken of ik nog ergens een blanco cd heb liggen, om dit voor elkaar te krijgen...:rolleyes:

Of is er een usb optie om dit voor elkaar te krijgen bij de acer laptop ?
 
:eek: Nu loop ik tegen de Wflash powercheck error aan... :confused:
Iets met niet aangesloten powercord en goede batterij...
Laptopje is al een oudje die weliswaar gewoon aan de 220v ligt en
batterij wordt gewoon opgeladen zegt windows en zou 100% moeten zijn..

Op google wordt je dol van de adviezen, maar geen enkele die leidt tot
een oplossing.. Jij nog iets in je hoge hoed zitten Femke ?
 
Je hebt wel de goede BIOS update?
En de batterij is 100% geladen?

edit, ik vond dit nog:

Is the error message coming before bios starts to load XP from harddisk, or after?

If it is coming after XP starts then it may be driver issue.

If it is coming before XP, then it may be a question of incorrect bios for the hardware in your laptop.

edit2:
welke windows staat erop en heb je de update op een cd gezet? Probeer het anders via een usbstick.
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

heb de usb opstartversie geprobeerd met de HP format tool, hij geeft daarbij toch aan dat de batterij/accu minimaal 30% nodig
heeft om te flashen en dat mijn batterij/accu naar zijn grootje is ... nl 0 % :(

Betekent dit nu dat ik dit systeem niet meer kan flashen, tenzij ik een nieuwe accu bestel !? Wel een beetje zonde om dit
te doen alleen maar voor het flashen..:confused:
 
Yup,

Ben er uit met het flashen !!:d Na lang zoeken en proberen, toch via de USB optie met de Dos bestanden heb ik
het voor elkaar gekregen. De clou zat hem namelijk ook om de commando's in DOS ook goed aan te duiden.
Als je namelijk alleen /forceit toevoegt aan het uit te voeren bestand komt er een hele rits commando's voorbij
die van te voren toegevoegd moeten worden. In mijn geval moest ik met het commando B:File nog aangeven
welk .wph bestand ik wilde gebruiken. Daarbij zat ik ook eerst in de verkeerde systeemmap te kijken op
de USB :p

Uiteindelijk werd de regel dus in mijn geval C:phlash16.exe /B:mr-113.wph /forceit
Misschien handig voor anderen die zitten te worstelen met de commando's ... Vervang
uiteraard met je eigen flashprogramma en Bios versie ;)

Nu kijken óf ik Linux goed aan het werken krijg... In ieder geval de Bios upgrade is
overwonnen :thumb:
 
Fijn dat het is gelukt.
Snap alleen niet wat er mis ging, aangezien je op de Acer website de volledige update kan downloaden. Die zet je dan op een sticky en klaar ben je. Je hoeft dus zelf niets te doen of te veranderen.

Als je in het tekstbestandje kijkt van de update kan je zien wat er veranderd is met de update. Bij mij stond er toen in dat het afsluiten van Linux was opgelost.
 
:confused: Nog steeds het probleem met afsluiten... Het blijft een hardnekkig probleem met afsluiten
van het systeem. De welbekende ACPI=off APM Hardware commando's gegeven maar hij
weigert af te sluiten terwijl ACPI als APM etc allemaal ondersteund worden door het BIOS.
Zou het dan toch aan de versie van Linux kunnen liggen !? Heeft het installeren van een
eerder release mss nog zin ?

Ben een beetje door mijn opties heen :( En het liep zo mooi en fijn op de oudjes..

Mss nog een tip iemand ?
 
welke versies heb je nu geprobeerd?
Linux Mint 17.3 XFCE kan je nog proberen, aangezien het een oudere laptop is.
Of Xubuntu, dat is ook een lichte versie.

Heb je al in het bestandje van die bios update gekeken wat er zoal veranderd met die update?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan