ASUS-laptop niet vooruit te branden

Status
Niet open voor verdere reacties.

McMeller

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 apr 2007
Berichten
1.524
Eerder 'vandaag' stelde ik al vragen over een ASUS-laptop die ik niet opgestart kreeg van dvd. Nadat dit gelukt was heb ik de SSD geformatteerd en Windows 10 (Home, 64, 1607) volledig schoon geïnstalleerd.

Bij de configuratie van Windows heb ik gebruikgemaakt van de expresinstellingen en heb ik ingelogd met een Microsoft-account.

Sindsdien ben ik bezig met het verder optuigen van deze machine: updates installeren, Office erop en alle onnodige onderdelen verwijderen via Instellingen en d.m.v. CCleaner.

Normaal een klusje van hoogstens een uur, maar inmiddels drijft het apparaat mij tot waanzin. Het ophalen van de drivers was tijdrovend maar ging probleemloos. Het installeren van 5 updates op het kale systeem duurde ongeveer een uur en de CPU werd hierbij voor 100% belast. De installatie van Office ging relatief vlot maar vroeg met een kwartier meer tijd dan ik gewend ben.

Na een herstart, waarbij ik overigens het BIOS terugzette naar standaard omdat ik veiligheidsinstellingen moest wijzigen voordat ik van dvd kon opstarten, probeerde ik mij opnieuw aan te melden. Dit leek oneindig te duren maar vele minuten later verscheen eindelijk het bureaublad. De taakbalk bleef echter vrijwel leeg. Toen ik op de startknop drukte kreeg ik de melding dat er een kritieke fout was opgetreden waardoor het startmenu niet werkt. Dit zou bij een volgende aanmelding hersteld kunnen worden en Windows stelde voor mij af te melden. Vervolgens melde ik mij weer aan en herhaalde deze fout zich. Ik heb zeker een halfuur naar aan- en afmeldschermen zitten kijken.

Ik heb Windows toen nogmaals opnieuw opgestart. Het aanmelden duurde wéér een eeuwigheid en resulteerde toen in de foutmelding dat de service gpsvc het aanmelden verhindert en dat het UUID-type niet wordt ondersteund. Ik probeerde het een tweede keer, toen was het de Group Policy Client die zou dwarsliggen. Weer een halfuur verder.

De herinstallatie heb ik gegaan omdat de gebruikers klagen over extreme traagheid. Het zou bijvoorbeeld onmogelijk zijn om binnen een halfuur Word te openen en iets uit te printen. De laptop is nog geen maand oud en is een vrij eenvoudig model met 1,6 GHz en 4GB RAM, maar is wel voorzien van SSD.

Na een volledige herinstallatie lijkt er weinig verbetering. Snel terug naar de winkel of andere ideeën?
 
Laatst bewerkt:
Ik zou hier niet teveel tijd in stoppen, aangezien de laptop pas een maand oud is.
Gewoon terug gaan naar de winkel:)
 
We gaan inderdaad ons beklag doen want er mankeert veel meer aan.

De laptop was zogezegd gebruiksklaar geleverd, tegen extra betaling uiteraard. Nou doe ik zelf alles op de punt en de komma; dat hoeft niet maar je mag wel verwachten dat men het netjes en volledig doet.

Vooropgesteld was zeer waarschijnlijk een universele image van Windows 10 teruggezet in plaats van een volledig schone installatie. Daardoor heette het Windows-account 'Gebruiker' in plaats van een specifieke naam. Het idee van Windows 10 is dat je inlogt met je Microsoft-account zodat alles automatisch wordt geactiveerd, ingelogd en gesynchroniseerd. Dat dit niet is gebeurd, zorgt er al voor dat de belofte dat alles automatisch werkt zoals bedoeld, niet opgaat.

Wel was er een Microsoft-account aangemaakt vanwege Office 365. Echter, toen ik op het account inlogde verscheen de melding dat het gedeactiveerd was omdat het wellicht gebruikt was voor misbruik zoals het versturen van spam. Waarschijnlijk werd dit gewoon veroorzaakt doordat het account nooit geactiveerd is.

Het toppunt: er stond een telefoonnummer in het Microsoft-account geregistreerd dat ons volstrekt onbekend was. Dit nummer heb ik vanmorgen gebeld, en geloof het of niet, maar ik kreeg een oud-medewerker van de winkel aan de lijn die dus zijn eigen nummer maar had opgegeven. Sinds de installatie had de medewerker dus een sleutel tot het account!

Gevolg is dat ik het nummer moest wijzigen en hierdoor kan ik een maand lang het wachtwoord van het Microsoft-account niet aanpassen. Dit is nu nog het standaard-wachtwood van de winkel. Verder waren er geen persoonlijke gegevens in het account opgenomen (NAW, geboortedatum) en was de naam onjuist gespeld.

Ook het aangemaakte Norton-account was niet in orde. Het e-mailadres was namelijk niet geverifieerd. Het aanmaken van het account was dus nog helemaal niet afgerond. Ook hier geen NAW-gegevens opgegeven en de naam onjuist gespeld. En: in het Norton-account was zichtbaar dat op de computer een proefversie geïnstalleerd zou zijn. Waarschijnlijk is de gekochte licentie dus helemaal nooit geactiveerd.

Kortom: eigenlijk was er helemaal niks in orde. Dat heb ik nu allemaal gefixt maar de computer blijft ronduit onwerkbaar traag.
 
Laatst bewerkt:
Zoals gezegd teruggegaan naar de winkel. We hebben de computer geretourneerd en ik heb zojuist een nieuwe HP besteld. Betere specificaties voor minder geld.

De technische oorzaak is niet achterhaald maar het vermoeden is dat het om een defecte SSD ging.
 
Met ondersteuning van Microsoft is het trouwens wel gelukt om het wachtwoord te wijzigen en het telefoonnummer van de winkelmedewerker te verwijderen. Hiervoor had ik overigens wel diens hulp nodig vanwege een verificatie-sms. Maar die hulp verleende hij gelukkig ook.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan