• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Grafiek reeks tegenovergestelde richting

Status
Niet open voor verdere reacties.

LennartRoest

Gebruiker
Lid geworden
3 okt 2016
Berichten
58
Beste mensen,

Ik wil in de bijlage graag de uitstroom verticaal naar beneden weergeven. Het is gewoon een positieve waarde dus ik zoek naar een tweede Y as die naar beneden dezelfde waarden kent als de Y naar boven. Dit lukt me echter niet. Weet iemand of en hoe dit kan?

Alvast bedankt!

Lennart
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xlsx
    13,6 KB · Weergaven: 47
Je hebt 2 Y-assen in je grafiek gedefinieerd, dus moet je deze beide assen omkeren.
(opm: ik gebruik engelstalige excel 2010)

Y-as 1 (zichtbaar):
- Selecteer Y-as
- Rechtermuisklik
- Selecteer "Format Axis..."
- Selecteer onder 'Axis Options' de optie 'Values in reverse order'
- Druk op 'Close'


Y-as 2 (onzichtbaar):
- Selecteer de volledige grafiek
- In menublalk, selecteer 'Chart Tools', 'Layout', 'Axes', 'Secondary Vertical axis title', 'More Secondary Vertical axis title options...'
- Selecteer onder 'Axis Options' de optie 'Values in reverse order'
- Druk op 'Close'

Greetzzz...
 
Beste RafDielkens,

Dank voor je antwoord, ik denk dat ik je uitleg begrijp maar mijn vraag was denk ik niet helder genoeg. In de bijlage heb ik mijn vraag visueel gemaakt. Wat ik graag zou willen is twee Y assen waarbij de instroom zoals nu ook naar boven wijst, en de uitstroom naar beneden. Beiden hebben positieve waarden. Is dit mogelijk?

Bedankt !
 

Bijlagen

  • voorbeeld (2).xlsx
    14,7 KB · Weergaven: 34
Nieuwe poging:
- Zowel de eerste als de tweede y-as heb ik manueel op maximumwaarde (+10000) en minimumwaarde (-10000) gezet
- De opmaak van de (eerste) y-as is aangepast zodat het min-teken op de as niet meer zichtbaar is
- Enkel 2e y-as is in omgekeerde volgorde gezet, zodat uitstroom naar beneden wordt getekend

Bekijk bijlage voorbeeld (2).xlsx

Greetzzz...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan