unieke waarde op twee criteria wegschrijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

ewezel

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2009
Berichten
47
Goedemiddag beste helpers,

Heb voor het bepalen van een gewenste voorraad een excel blad met berekeningen gemaakt.

Nu worden de statistieken van bijvoorbeeld 2016 in een excel bestand aangeleverd met daarin bijvoorbeeld 2 of 20 keer dezelfde artikelnummers met daarachter hoeveel stuks er verkocht zijn en een weeknummer.

Graag zou ik door middel van een vba code ieder uniek artikelnummer 1 keer op blad twee willen bekomen met het aantal stuks dat verkocht is in de juiste week op blad 2 vanaf kolom s (dus aantallen verkocht in week 1 in week 1 op blad twee enz. voor iedere week afzonderlijk per artikelnummer)

met vriendelijke groet en alvast bedankt voor het meedenken:).

erwin
 

Bijlagen

  • test.xls
    37,5 KB · Weergaven: 26
Komt dit in de buurt?, of moet elke week in het juiste vakje.
Als het anders moet gelieve een uitkomst plaatsen zoals gewenst is.
Waarom art. nrs. diverse omschrijvingen hebben ontgaat me.

Code:
Sub hsv()
Dim sn, i As Long
sn = Sheets("blad1").Cells(1).CurrentRegion
With CreateObject("scripting.dictionary")
 For i = 1 To UBound(sn)
    .Item(Join(Application.Index(sn, i, Array(2, 3)))) = Split(Join(Application.Index(sn, i, 0), "|"), "|")
  Next i
 Sheets("blad2").Cells(Rows.Count, 19).End(xlUp).Resize(UBound(sn, 2), .Count) = Application.Transpose(Application.Index(.items, 0, 0))
 Sheets("blad2").Cells(2, 20).Resize(UBound(sn, 2), .Count - 1).Sort Cells(2, 20), Header:=xlNo, Orientation:=xlSortRows
 End With
End Sub
 
Goedemorgen Harry,

alvast bedankt voor het kijken. Het is inderdaad de bedoeling dat het per week wordt weergegeven, heb op blad nu de uitvoer staan zoals die eruit zou moeten komen te zien.

Artikelnummers kunnen meerdere omschrijvingen hebben doordat door het jaar heen de omschrijvingen kunnen worden aangepast de statistiek wordt hard opgeslagen met omschrijving. de omschrijving is ook niet heilig als er maar één omschrijving mee genomen wordt mag de laatste mag ook de eerste zijn.

als je nog eens zou willen kijken hierna, hoop dat het nu duidelijker is

bij voorbaat dank :thumb:

groeten erwin
 

Bijlagen

  • test_omzet.xls
    35 KB · Weergaven: 23
Goedemorgen Erwin,

Hoe kom je aan de gegevens van het tweede blad?
 
Goedemorgen Harry,

die heb ik er nu ingeplakt vanuit een bestaand blad waarbij dit handmatig is gedaan.

Nu wordt er d.m.v. een formule voor ieder artikelnummer een apart werkblad gemaakt, daarna wordt van ieder werkblad (lees artikelnummer) met een formule
de aantallen per week eruit gehaald en op de juiste week ingevuld.

Het nadeel hiervan is dat dit voor ieder artikelnummer handmatig gedaan moet worden vandaar mijn vraag of dit anders kan.

heb er nog een voorbeeld bijgedaan hoe het nu wordt gedaan.

alvast bedankt erwin
 

Bijlagen

  • voorbeeld.xls
    112 KB · Weergaven: 23
Heb je een draaitabel overwogen ?
 
@snb nee helaas niet maar ben niet zo thuis in draaitabellen.

maar kun je daar dan hetzelfde resultaat mee behalen?

zal eens gaan kijken of ik dat voor elkaar krijg met een draaitabel.


net even geprobeerd maar excel heeft wat moeite met het originele bestand is namelijk bijna 17 mb en wordt als het goed is ieder jaar meer.
draaitabel is geen optie wat dit betreft.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen Harry,

Had je toevallig nog een keer gekeken of is het te omslachtig wat ik wil ?

Anders ben ik genoodzaakt om het op de oude manier te doen, per artikelnummer een sheet maken (ongeveer 120000 regels) en van daaruit met som als iedere week vullen met de juiste aantallen per artikel.

Hoop dus dat het kan met vba :confused:

groeten erwin
 
Goedemorgen Erwin,

Ik heb er naar gekeken, maar ik weet helaas niet wat er moet gebeuren.
Ik zie bv. op Blad1 rij 2 art.nr. "021.210.4410" met in cel V2 een telling van week 3 die op 26 staat, tot zover kan ik ik het volgen.
Week 4 staat op 25 terwijl ik op een telling kom van 13 kom (zal wel komen dat blad '021.210.4410' afgekapt is.

Maar je schrijft dat je anders alles op een aparte blad moet zetten, maar die gegevens staan nu toch op een apart blad?

Heb je anders alles op een blad, en wil je van elk artikelnr. de som van een bepaalde week?

Het wordt wel een uitzoekerij.
 
Hoi Harry,

inderdaad op blad twee zou per artikelnummer de som van de aantallen per week moeten komen te staan.
En inderdaad heb het bestand voor een groot deel ingekort.

originele bestand is nu ongeveer 120000 regels voor 2016 volgend jaar hopelijk meer :D.

Dit bestand filter ik nu met een macro en laat ik de weeknummers erbij uitrekenen en dan krijg je de uitvoer zoals in blad 1,
van daaruit zou dan per rij één uniek artikelnummer met een omschrijving en de aantallen per week opgeteld in het juiste vak moeten komen als dat mogelijk is.

nu wordt ieder uniek artikelnummer met de hand gefilterd en dan gekopieerd naar een apart werkblad (is voor meer dan 15000 artikelen al een heel werk) en daarna wordt er met som als in ieder tablad gezocht naar de aantallen per week (dus voor iedere week en voor ieder artikelnummer (lees werkblad) een aparte formule ingeven.

vandaar dat ik hoop dat het met vba kan


alvast bedankt

erwin
 
Goedemiddag helpers,

heeft er misschien iemand een idee of kan het gewoon niet wat ik wil ? :eek:

met vriendelijke groet erwin
 
Ik had dit tot zover voor je.

Ik heb er twee codes in staan.
Zie de gele cellen op elk blad als resultaat van de beide codes.
 

Bijlagen

  • ewezel.xlsb
    36,3 KB · Weergaven: 22
Oke harry bedankt alvast zal vanmiddag even kijken als ik wat meer tijd heb :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan