VBA toeslagen twee verschillende CAO's

Status
Niet open voor verdere reacties.

jfmjacobs

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2009
Berichten
45
Hallo allemaal,

Ik blijf stoeien met het berekenen van toeslagen op diensten. Ik ben bezig met een bestand aan het ontwerpen waarbij medewerkers op verschillende lokaties werkzaam zijn en daarbij vallen onder verschillende cao afspraken wat toeslagen betreft.

in bijgevoegd bestand heb ik gebruik gemaakt van een door iemand anders geschreven VBA (ik ben helaas de link kwijt waar ik deze heb gevonden Het bestand heet "Urenreg (week) (vba) meerdere werknemers")
Hierbij worden de toeslagen in de paarse selecte uitgerekend. Ik dacht slim te zijn en een bereik aan de verschillende ORT's te koppelen en te rekenen in de juiste cao als er een h of z staat in kolom N en als zodanig de tweede set toeslagen te berekenen in de groene selectie.
Zoals gezegd gaat de eerste cao kolom (paars) wel goed maar de tweede (groen) niet.
Ik heb geprobeerd te zoeken in de naambereiken en aan te passen (lees: "stuntelen" :confused: ) in de VBA, maar ik kom er niet uit.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat deze berening onder elke dag komt te staan maar ik ga er vanuit dat dit te kopieeren en te plakken is. (zo niet hoor ik het graag)

Is er iemand die mij op weg kan helpen, of kan uitleggen wat ik verkeerd doe? Ik ben een beginneling in VBA en sta open voor suggesties :)

Thanx alvast
Jurgen

ps het bestand is een deel van een groter bestand. Ik heb de gegevens geanonimiseerd en onnodige sheets voor deze vraag verwijderd.

ik werk in excel 2016
 

Bijlagen

  • Rooster ORT 2 CAO.xlsm
    356,5 KB · Weergaven: 42
Waar zijn de tabellen te vinden met de CAO voorwaarden? Excel kan niet zo heel goed rekenen met kleuren. Ik denk dat je even een extra kolom moet toevoegen met daarin de naam van de CAO. Verder is het bestand te complex en de vraag niet concreet genoeg om even een oplossing aan te reiken. Mogelijk dat de maker van dit geheel je verder kan helpen.
 
De tabellen met de caovoorwaarden zijn te vinden in blad 1. Hier heb ik alle dagen en uren uitgewerkt. Ikzal eens proberen te vinden .
Groet Jurgen
 
Aan het bestand dat je meestuurde is niet te beginnen.(Zoals VenA al opmerkte)
Ik heb een eenvoudig voorbeeldje gemaakt, waarin het principe om met 2 CAO's te rekenen verwerkt is.
Misschien kan je dit principe toepassen in uw bestand.
 

Bijlagen

  • Urenreg (week) (vba) meerdere werknemers.xlsm
    67,6 KB · Weergaven: 40
Beste wieter,

Heel erg bedankt voor het bestand. Hier kan ik zeker mee uit de voeten! Dit is zo ongeveer wat ik zoek
Nogmaals dank
Groet Jurgen
 
Jurgen, ik was vergeten de code aan te passen om voltooide week op te slaan.
Daarom aangepaste bijlage
 

Bijlagen

  • Urenreg (week) (vba) meerdere werknemers.xlsm
    90,3 KB · Weergaven: 34
Hallo Wieter,

Erg bedankt nogmaals. Ik ben even gaan stoeien met het bestand zonder de knop nieuwe week.
Ik heb de cao gegevens aangepast naar de percentages die ik nodig heb. Ik heb ook de feestdagen aangepast naar de nederlandse,
Ik op de volgende problemen:

- bij de 1e cao krijgen medewerkers als ze werken op een feestdag 50% boven op de reeds toegekende percentages toeslag. Ik merk dat de percentages uitgerekend worden door een óf/óf redenering. hoe kan ik eea inbouwen dat er de normale toelages berekend worden én indien een feestdag nog eens extra de uren in de 50% kolom staan.

- bij de tweede cao krijgen medewerkers op 24 december ook een percentage. in de eerste cao echter niet. ik merk dat dit juist verkeerd om gaat. In de eerste cao ziet hij het wel als feestdag terwijl dit niet moet en in de tweede cao ziet hij het niet als feestdag. Heb ik iets verkeerd gedaan? (zou kunnen natuurlijk, ik snap er nog niet zo veel van)

Ik hoor graag of er een oplossing te bedenken is. Het bestand voldoet overigens zoals ik nu opgeslagen heb.

Met groet
Jurgen
 

Bijlagen

  • Urenreg (week) (vba) meerdere werknemers versie 2.xlsm
    63,4 KB · Weergaven: 40
Hallo Jurgen,
Juiste bereik gebruiken in de formules
Code:
=ALS($F3="";"";ALS($C3<>"";ALS($G3=2;WerkUrenTotaal($C3;N$2;$D3:$E3;Cao!$E$22:$J$[COLOR="#FF0000"]39[/COLOR]);"");""))
Op het blad van de cao's zal je zien dat het bereik van cao2 tot regel 42 gaat.
Pas de formules aan voor cao2
Code:
=ALS($F3="";"";ALS($C3<>"";ALS($G3=2;WerkUrenTotaal($C3;N$2;$D3:$E3;Cao!$E$22:$J$[COLOR="#FF0000"]42[/COLOR]);"");""))

Ik heb je vraag voorlopig maar oppervlakkig gelezen. Zal me er morgen in verdiepen.
De functie om de onregelmatigheidstoeslagen te berekenen is geschreven door Sylvester Ponten.
Gezien mijn beperkte vba-kennis, kan ik je geen oplossing garanderen.
 
Hallo wieter,

Het is al fijn dat je mee wilt kijken. Ik zal morgen de code eens aanpassen. Kijken wat t dan doet.
Iig bedankt alvast.
 
Jurgen
Ik heb ondertussen je vraag grondiger gelezen.
Er is een groot probleem.
Oudejaarsavond kan namelijk op ELKE weekdag vallen.
Stel, oudjaar valt op een gewone werkdag, dan moeten de uren aan het normale tarief berekend worden + 60% na 16u / 18u
Valt oudjaar op een zaterdag, dan moeten de uren aan het zaterdag-tarief berekend worden + 60% na 16u/18u
Valt oudjaar op een zondag, dan moeten alle uren aan 60% verrekend worden.
Dit opgelost krijgen gaat ver boven mijn petje.
Ik moet dus de handdoek in de ring gooien.
Misschien kunnen de echte kenners op het forum iets voor je uitdokteren?
 
Dat is idd een ingewikkelde.
Is het misschien zonder vba wel in te regelen? Ik dacht aan als feestdag en tijd valt tussen.. en .. dan reken tijd uit?? Dus eigenlijk een kolom invoegen speciaal voor die dag.
 
Oke Ik ben weer een stap dichter bij.
In bijgevoegd bestand rekent Excel alles netjes uit (ik bouw het bestand in een later stadium om naar de opmaak die ik nodig heb. sommige toeslagen kan ik daarom anders inregelen)

Wat ik nu nog tegenkom is het volgende:
In de 1e CAO rekent hij voor een feestdag alleen de uren uit voor de feestdag. Het is echter de bedoeling dat als het een feestdag is er voor de volledige dag 50% gerekend wordt plus de toeslagen voor de weekdag.

De toeslagen voor de 2e CAO worden wel goed gerekend. Dit zou denk ik betekenen dat er een los VBA (module?) geschreven moet worden?

Is het bijvoorbeeld mogelijk dat in de eerste drie kolommen (10%, 20% en 35%) altijd uitrekent aan de hand van de dag van de week en onder de 50% kolom kijkt of het een feestdag is en dan de uren van deze dag hieronder zet?

Ik hoop weer dat iemand mij verder kan helpen. Het zou mooi zijn als dit laatste stukje ingeregeld kan worden.

Thanx alvast
Groet
Jurgen
 

Bijlagen

  • ort regeling eigen berekeningen twee cao.xlsm
    58,2 KB · Weergaven: 50
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan