Harde schijf ontzettend traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

BerendW

Gebruiker
Lid geworden
16 apr 2010
Berichten
205
Hallo,

Mijn harde schijf is voortdurend 100% actief nadat ik er iets mee schrijf of lees. Ik gebruik de harde schijf voor opslag, mijn systeem staat op een ssd. Na het opstarten is de activiteit 0%. Als ik er dan iets naar kopieer of een bestand mee lees doet hij het de eerste paar seconden goed, 90mb/s, en daarna vertraagt de snelheid naar +- 800kb/s en blijft de activteit op 100% hangen, ook als ik de opdracht annuleer. Ik kan dan helemaal niets met de schijf doen. Het betreft een wdc wd5000aads-00s9b00. Volgens crystaldiscinfo is de schijf helemaal gezond, en ook de SMART status is pass. Hij is niet in PIO mode. Ik heb al verschillende sata ingangen en kabels geprobeerd, maar dat mocht niet baten.

Weet iemand wat er aan de hand is?
 
Hoe vol is de SSD? Staat overprovisioning aan?
 
Hallo Berend. Probeer dit eens.

Selecteer de eigenschappen van de C-schijf (harde schijf) (rechtermuisknop op de C-schijf / eigenschappen)
Selecteer tabblad 'Extra'
Selecteer de knop 'Optimaliseren'
Selectere onder Geplande optimalisatie de knop 'Uitschakelen'
Nu is de geplande optimalisatie Uit.
 
Na optimalisatie uit te hebben gezet is niets veranderd.
Op de ssd is nog 80 GB over en overprovisioning staat uit.
 
100% activatie van een schijf is een veelvoorkomend probleem, en hiervoor zijn een aantal oplossing op internet. Deze heb ik geprobeerd maar hebben geen effect.
Ik heb ook de pc gestart met alleen windows processen, en dit maakt ook geen verschil. De schijf gedraagt zich precies hetzelfde; +- 5 seconden normale snelheid, en daarna 500 kbps, en constant 100% activatie. Dus ook als ik de opdracht annuleer en niets doe blijft het schijfgebruik op 100% hangen.
 
Probeer iets te vinden bij de schepper/maker van je schijf, misschien een driver issue.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou overprovisioning aan zetten. Heb je een Samsung schijf? Wat zegt dan Magician over de schijf?
Hoe groot is de schijf trouwens?
 
Het probleem betreft niet mijn ssd maar mijn normale harde schijf voor opslag.
Het is een wdc wd5000aads-00s9b00 dus 500 GB en Western Digital.
 
staat er wat op op die schijf. Misschien kapot.

Voor checkdisk nogmaals:
Start-> uitvoeren -> cmd-> chkdsk /R ->enter
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg deze melding

"Snapshot was deleted. CHDSK cannot continue
A snapshot error occured while scanning this drive. You can try again, but if the problem persists, run an offline scan and fix"
 
Het lijkt alsof de SSD nog goed werkt, maar de ander schijf kapot is. Gezien dat het een WD schijf is kan je het tool van WDC.com downloaden en de schijf controleren. Persoonlijk zal ik nu de schijf vervangen
 
Deze test heb ik uitgevoerd en de SMART status is pass.

Ik denk ook dat de schijf aan vervanging toe is.

Bedankt voor jullie hulp!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan