Microfoon werkt niet meer

Status
Niet open voor verdere reacties.
De apparaat inschakelen heb ik diverse keren ingeschakeld, maar het lijkt er op dat die niet ingeschakeld is. Vreemd vind ik als de Configuratiescherm/Geluid/Opnemen gekozen wordt, dan zie ik de grijze volume balk even groen worden en dan meteen verdwijnen.
Op het geluid reageert die niet meer.
 
Drivers zijn niet goed. Zie speccy.
Drivers verwijderen en juiste drivers installeren indien mogelijk (en anders terug naar win 7).
 
Laatst bewerkt:
@Bill, hoe zie je aan de Speccy dat de driver niet goed is? Het hele probleem zit 'm er juist in dat HP geen Win10 audiodriver levert voor deze laptop. Weet jij andere manieren om dat voor elkaar te krijgen? Zou een BIOS update helpen? En inderdaad, anders zit er niks anders op dan terug te keren naar W7..
@JIRKO Na wat zoeken op een HP forum zie je dat meer mensen problemen hebben met geluid na het updaten naar W10. Er is ook een 'HP-expert' die advies geeft (engels):
http://h30434.www3.hp.com/t5/Notebo...l-IDT-audio/m-p/5326201/highlight/true#M70527
 
@vandahl, je hebt gelijk. Maar ik neem aan dat JIRKO niet meerdere geluidskaarten gebruikt. Het lijkt er op dat bij installatie van drivers er telkens een nieuwe wordt aangemaakt.
Dat drivers te installeren zijn en zelfs geen problemen aangeven wil nog niet zeggen dat ze functioneren (helaas).
Met de komst van win10 zijn veel oude drivers (voor oude hardware) niet meer goed te gebruiken.
Heel soms gaat Microsoft door de knieën (met bijvoorbeeld oude firewire drivers) of moet er heel wat hack werk plaatsvinden om de boel (als het lukt) aan de praat te krijgen. *
Een BIOS update vindt ik zeker een goede.
Met een beetje geluk (maar geen garanties) ziet win 10 dan de hardware anders en gaat het wel correct communiceren.
@JIRKO, ik zou eerst alle driver verwijderen (stuurprogramma verwijderen). De boel uitzetten en zorgen dat je niks (ook geen HDMI of ander USB apparaat) aangesloten hebt en weer opstarten. Eens kijken wat hij dan doet.

* Ik zelf heb problemen gehad met een oude firewire kaart op windows 8.
Maar uiteindelijk is dat goed gekomen, hier info.
Met een 'oude' apparaat kreeg ik onder win10 driver problemen die ik uiteindelijk heb opgelost door in de inf bestand van de drivers te moeten hacken. :x
Blijkbaar gaan fabrikanten er van uit dat we onze spullen niet langer dan 5 jaar gebruiken (consumptie maatschappij?).
 
Laatst bewerkt:
Beste heren, ik stel zeer op prijs dat U veel tijd aan mijn mic probleem besteed.
Ik gebruik geen meerdere geluidskaarten.
Het is mij nu duidelijk dat de juiste drivers geinstalleerd moeten worden, maar welke en waar kan ik ze vinden?
Als ik ze ga verwijderen en laptop opnieuw opstart, komen ze dan op een of andere manier weer terug als de computer naar de juiste driver gaat zoeken?
Wilt U rekening houden met mijn leeftjid (76) en mijn niet te grote computer kennis?
Dank U.
 
Hallo JIRKO, Ja na het herstarten zal windows de hardware vinden en de voor hem bekende drivers (of dat de juiste is valt te bezien) automatisch installeren.
Of "de juiste drivers" (dat zijn drivers welke gemaakt zijn voor de gebruikte hardware in samenspel met de besturingssysteem, win 10 in dit geval) er zijn is de vraag.
Dat er niet meerdere geluidskaarten zijn begrijp ik vandaar ook de tip om eerst alles te verwijderen aan geluidskaart drivers die er zijn geïnstalleerd.
 
Laatst bewerkt:
JIRKO, Heb je de Engelstalige info in mijn link gelezen? Daar wordt gezegd dat er voor de meeste laptops meer dan een simpele driver nodig is: n.l. software die is aangepast speciaal aan een bepaald type laptop. Daar kan ik inkomen, het verklaart ook waarom niet elke IDT Windows10 driver werkt.
Helemaal schoon, zonder driver opstarten, en hopen dat Windows10 zelf de goeie vindt is een goed idee. Hetzelfde doen na een BIOS update geeft al weer meer kans, maar zo'n BIOS update is toch niet voor beginners (al redt je je tot nu toe prima!).

Het feit dat Speccy nu 2 geluidskaarten laat zien: bij 1 daarvan staat NVIDIA. Daarmee wordt de videokaart bedoeld, die kan via een HDMI poort ook geluid laten horen, maar geen microfoon.
Wat je nog kunt proberen is (indien mogelijk) een externe microfoon aansluiten. Misschien reageert die wel!
 
Beste heren, @vandahl & @Bill,
Bedankt voor de waardevolle tips.
De link heb ik gelezen - nogal gekompliceert & ik zal het moeten nog grondig bestuderen.
BIOS update is inderdaad nogal riskant - in mijn geval.
De externe microfoon functioneert goed - zeer gevoelig en kraakt als ik met hem ga bewegen.
In bijlage heb ik: blauw onderstreep wat met het geluid te maken heeft.
Moet ik dan de hele mappen (blauw) verwijderen, of alles wat rood gemarkeerd is'?
Microfoon 5.jpg
Mijn vraag is: wat is de beste manier om drivers te verwederen ? in de Apparaatbeheer is maar een optie - uitschakelen.
Of in de Eigenschappen - stuurprogramma verwijderen (geavanceerd).
 
Laatst bewerkt:
Nou, als de externe microfoon het doet (heb je dat ook in Skype geprobeerd?) dan kun je het ook zo laten. Als je een 'headset' koopt (voor een paar tientjes, zie link) kun je tenminste aan de gang. Het is ook niet de bedoeling dat je aan die microfoon gaat zitten, daarbij is de geluidskwaliteit bij een externe microfoon beter dan bij een in de laptop ingebouwde microfoon.
Headsets, bijv. bij de kijkshop in Nijmegen

Als je echt wil verwijderen, klik dan in Apparaatbeheer met de R.muisknop op alle onderdelen waar IDT voor staat, en kies vervolgens 'installatie ongedaan maken'.
 
Beste vandahl,
Na een week vakantie ging ik je tip uitproberen. Bij de Apparaatbeheer heb ik in Audio in en uitvoer alle onderdelen met IDT (6) verwijderd door Installatie ongedaan maken te uitvoeren. Na het opnieuw opstarten ontstaat weer de zelfde situatie als vroeger. Er is niets veranderd.
Ik probeer van alles om achter te komen waarom de ingebouwde microfoon niet werkt en zal nog eventuele tips graag proberen en er van iets te leren. .
Bedankt.
 
Beste hulpverleners,

Ben nog steeds bezig om een geintgr. microfoon en geintegr. webcam van laptop Pavilion dv7-3140ed via de Skype te gebruiken. Het probleem is ontstaan na de update Win7 naar Win10.
Help me alstublieft. Heb de Skype hard nodig.
 
Je opties waren toch duidelijk?
-alle audiodrivers proberen uit de linkjes
-terug naar Windows 7
-een externe microfoon gebruiken, en daar niet aan zitten.
(misschien bedoel je dat je mic poort kraakt/stuk is, in dat geval een externe mic via USB nemen)
Ik denk dat er niet meer keuzes zijn, Jirko!
 
Hallo vandahl,
Bedankt voor je advies. Heb geprobeerd wat geadviseerd werd. Bij alle IDT file's heb ik "ongedaan maken" uitgevoerd. Daarna audio file's van Win 7 gedownload en uitgevoerd. Na het herstarten zag ik weer alle file's met IDT terug. Ook zag ik een melding: Error!! The product definitation file lost en fout: 0xc0000005.
Met een Logitech headset werkt de microfoon en koptelefoon wel goed. Helaas heb ik geen beeld bij Scape. In plaats van HP mediaSmart Webcam zie ik weer die Cyberlink (in spiegelbeeld staan) met een benaming van HP Webcamera filter, terwijl ik de Cyberlink verwijderd heb. Heb geen idee, wat ik nog proberen moet.
 
Daarna audio file's van Win 7 gedownload en uitgevoerd.
Ik neem aan dat je drivers bedoeld. En draai je ondertussen alweer op Win7 dan?
Anders verklaard dat je errors, je zou dan n.l. (als die er waren) Win 10 drivers moeten hebben.
 
Hallo Bikkerbill64,

Ja, ik heb alleen de drivers bedoeld voor Win.7 gedownload. Mijn besturing systeem is nu Widows 10.
 
Dat een externe headset het doet is al heel wat.. Dus nu is het "alleen" je Webcam die niet werkt?
Daar geldt hetzelfde voor, je kúnt proberen die aan de praat te krijgen met een andere driver, maar wees dan voorbereid op net zo'n zoektocht als met audio.
Nu ja, die zal wat korter zijn.. Had je al een Speccy overzicht gemaakt (en hier geplaatst)? Dan kun je misschien zien welke webcam er gebruikt wordt.
Ook hier geldt weer, een (2e) externe webcam aansluiten via USB, en het zou moeten werken.. Goh, het lijkt Apple wel, dat HP..

Hier vond ik nog een uitgebreide support pagina van je laptop voor als audio het niet doet. In principe kun je daar niks mee, want je hebt nu een niet-ondersteund besturingssysteem, maar je weet nooit..
https://support.hp.com/us-en/produc...otebook-PC-series/4074368/document/c01912228/
Speccy (geeft een gedetailleerd overzicht van alle hardware op je computer):
https://www.piriform.com/speccy
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan