Gebruik Dlookup

Status
Niet open voor verdere reacties.

FatalCrawdad586

Gebruiker
Lid geworden
19 feb 2017
Berichten
17
Kan u mij helpen met een probleem in access 2016? Ik probeer in een macro de functie "Dlookup" te gebruiken en dit lukt zolang ik maar 1 criterium gebruik.
Nu wil ik deze functie gebruiken maar met 2 criteria en het lukt me niet. Tips en oplossingen geapprecieerd.
Met dank
 
Laat eens zien wat je hebt gemaakt en wat je wilt bereiken. Zo kunnen we je natuurlijk niet helpen.
 
Heb volgende functie : Not IsNull(DLookUp("[Forms]![menu3]![Datum]";"Wisselkoersen";"[Datum]=[Datum]"))
Dit lukt maar nu wil ik een een record uitfilteren gebaseerd op datum èn munteenheid, bv. 09/10/2016 en munt USD

Dan loopt het fout. In bijlage naar excel geconverteerde tabelBekijk bijlage Wisselkoersen.xlsx

Alvast bedankt
 
Ik kan mij niet voorstellen dat jouw huidige functie al werkt, want die doet volgens mij helemaal niks. Een DLookup haalt iets op uit een tabel, en heeft dan 2 dingen nodig: een veldnaam en een tabelnaam. De tweede geef je wel mee, de eerste niet. Daarnaast moet je het veld gaan vergelijken met iets, en dat kan dan inderdaad wel een formulierveld zijn. Maar jij vergelijkt het veld met zichzelf. De correcte syntax zou dan dit moeten zijn:
Code:
Not IsNull(DLookUp("[Datum]";"Wisselkoersen";"[Datum]=" & [Forms]![menu3]![Datum]))
Zodra je meerdere criteria nodig hebt, moet je die met AND koppelen. Ook weer met dezelfde syntax. Dus als je ook op USD wilt filteren, dan zou het er zo uit moeten zien:
Code:
Not IsNull(DLookUp("[Datum]";"Wisselkoersen";"[Datum]=" & [Forms]![menu3]![Datum] & " AND [Munt] = """ & [Forms]![menu3]![Munt] & """"))
 
Bedankt voor deze feedback. Ga dit uitproberen en laat nog wel iets weten.

Raar, maar waar : de functie werkt wel.
Ik weet niet of ik een access kan bijsluiten als voorbeeld (extensie accdb staat niet in onderstaande lijst).

Alleszins bedank voor de prompte en snelle respons en oplossing.
 
Je kunt de db zippen (na comprimeren) en dan uploaden, of eventueel de extensie veranderen naar .xlsb.
 
Ik hoop dat iemand je kan helpen, maar ik begin niet aan macro's, ben daar zeer allergisch voor en moet er van de dokter met een grote boog omheen lopen :). Maar er zijn zat mensen die ze wél gebruiken en die je vast kunnen helpen. Overigens kan ik de specifieke macro die je hier noemt nergens vinden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan