Access DB beveiligen met wachtwoord via VBA

Status
Niet open voor verdere reacties.

reneemettrie

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
1 aug 2006
Berichten
1.233
Bestaat er een eenvoudige maar niet te omzeilen methode om bij het openen van een DB een paswoord te vragen (dat je dan in een variabele (public of Tempvars) zet, en daarna kunt gebruiken om de toegang tot formulieren te ontzeggen?
Moet wel mogelijk zijn dat paswoord te wijzigen, veronderstel dat dit gaat door het weg te schrijven in een tabel?
En ervoor te zorgen dat niemand via F11 het navigatieschem kan openen?

Vaak beveiligt men via de opties van de actuele DB, maar dat is simpel te omzeilen.
 
OK, dan zal ik me voorlopig maar met andere dingen bezighouden :)
Heb het in de praktijk toch niet nodig.
 
Ik gebruik zelf een tabel met inloggegevens en rechten, gebaseerd op de inlognaam van de gebruiker. Mensen die niet in de tabel voorkomen, worden dan al gelijk de db uitgegooid. De Shift key, waarmee je de db alsnog in zou kunnen, kun je uitschakelen zodat die mensen er echt niet in kunnen. Zelf moet je de Shift key uiteraard weer aan kunnen zetten, dus dat regel je dan met de inlog van je eigen account. Het Navigatievenster kun je verbergen, maar een gebruiker die weet hoe de F11 toets werkt kan dat makkelijk omzeilen dus daar heb ik een macro voor (AutoKeys geheten) die de F11 toets uitschakelt. Ook hiervoor geldt: zorg dat je een versie hebt waarin die macro anders heet (AutoKeys_test in mijn geval) waarin ik het ontwikkelwerk doe. Als ik weer een versie uitzet bij gebruikers, maak ik een kopie van de db en hernoem ik de macro naar "AutoKeys" en klaar is de klus. Kortom: je kunt een eind komen.
 
Maar dat inloggen, controleert dat op de inlog gegevens van Windows?
Of kan je een paswoord (dus niet dat van Windows) na het openen van de DB opvragen via een startformulier of op een andere manier zonder dat dit kan omzeild worden met Shift?
En hoe schakel je toetsen zoals F11 uit ?

Of is dat alles heel ingewikkeld?
 
Ik gebruik inderdaad de Windows inlognaam. En daarnaast uiteraard een apart wachtwoord voor de database, al was het maar omdat ik geen zin heb om de wachtwoorden uit de AD te trekken :). Die macro is wel heel ingewikkeld: dit namelijk. {F11}. Voor mezelf lees ik de wachtwoorden van de gebruikers wél uit, zodat ik met de andere accounts kan testen als er een probleem is. En uiteraard kun je als beheerder altijd de tabellen in en daar de wachtwoorden muteren.
 
Dit gaat boven mijn petje :(
Maar ivm die AutoKeys: blijkbaar moet je daar de macronaam tonen. Herinner me dat dit ging in vroegere versies van Office, maar vind het niet in 2016?
Knipsel.JPG
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan