• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Berekenen na scrollen en/of selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wampie Beukies

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2009
Berichten
88
Hallo,

Ik heb een bestand met meerdere werkbladen met best veel verwijzingen en een beetje VBA-code erin. Via een macro worden desgewenst nieuwe bestanden aangemaakt op basis van 1 blad met daarin weinig formules.
Het hoofdbestand op zich is al best traag in gebruik. Maar het grootste probleem is, dat bij iedere x scrollen of selecteren van cellen, in welk bestand dan ook, dat alles óók weer berekend gaat worden. Hierdoor zit ik meer te wachten dan te werken.

Kent iemand dit probleem en liefst ook een oplossing?

Alvast bedankt,

Wampie
 
Er zit waarschijnlijk een stukje VBA die dit regelt. Plaats je bestand eens.
 
- formules over hele kolommen vertraagd, gebruik overal tabellen zodat je alleen die rijen meeneemt in jouw formules
- Matrix formule in kolom I in sheet Werken Alle, in combinatie met de volatile functie in cel J1 doet de snelheid niet veel goeds
 
formules

@Eric Dat zijn ongetwijfeld goeie tips, waar ik zeker naar zal kijken. Maar deze formules verklaren toch niet waarom excel te pas en te onpas, zonder aanleiding steeds gaat zitten berekenen?
 
Bij een enkele wijziging zullen de matrix-formules mede door de volatile functie(s) weer opnieuw berekend worden. Als je dan tijdens dit herberekenen gaat zitten scrollen, zal de herberekening weer opnieuw beginnen.
(als deze klaar is zou je weer normaal kunnen scrollen)

Haal eens de formule uit cel J1, dan zal een andere wijziging al de herberekening niet meer triggeren, daarnaast dus jouw inefficiënte functies een stuk efficiënter maken wat de herberekeningstijd enorm zal doen afnemen.
 
=vandaag()

Kan deze formule ook vervangen worden door een stukje vba bij het openen van het bestand dan?
 
Code:
Private Sub Workbook_Open()
Sheet1.Cells(1, 10) = Date
End Sub

Sheet1 even aanpassen aan jouw Codename van de betreffende sheet
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan