• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Gemiddelde berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

raymondh1974

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2011
Berichten
13
Goedemorgen,

Ik heb een vraag. Ik wil het gemiddelde berekenen van een medewerker over een aantal weken productiviteit. Echter in deze berekening moet een week waarin niet gewerkt is. (de waarde is hier 0) moet niet meegerekend worden in het gemiddelde. Nu is echter het probleem dat de kolommen waarover het gemiddelde berekend moet worden niet naast elkaar staan. Heeft iemand hier een oplossing voor.

In de bijlage heb ik een voorbeeld gedaan waarbij in kolom BV4 het gemiddelde berekend moet worden over kolommen B4+T4+AL4+BD4

Heeft iemand hier een oplossing voor.
Mijn dank is bij voorbaat groot!
Bekijk bijlage Gemiddelde berekenen.xlsx
 
Bijvoorbeeld deze matrixformule.
Code:
=ALS.FOUT(GEMIDDELDE(ALS(B$2:BD$2="DC";ALS(VERSCHUIVING(B$2:BD$2;RIJEN($A$1:A2);0)>0;VERSCHUIVING(B$2:BD$2;RIJEN($A$1:A2);0);"")));"")
 
UItkomst is leeg

Harry,

Bedankt voor je reactie, echter als ik je oplossing in cel BV4 plak is de uitkomst blanco, terwijl de betreffende medewerker op DC een gemiddelde van 5.085 orders per week zou moeten hebben. Waar mis ik iets?
 
De formule afsluiten met Ctrl+Shift+Enter.
 
CTRL+Shift+Enter

CTRL+Shift+Enter was inderdaad de oplossing. nu is mijn vervolg vraag, wat moet ik aanpassen om deze formule ook in de daarop volgende kolommen te laten werken?
 
Kolommen of rijen?
 
Kolommen

Het gaat mij erom dat de gemiddelden in de daarop volgende kolommen ook gevuld worden. dus in kolom BW4 moet het gemiddelde komen van kolommen C4+U4+AM4+BE4. en zo moeten de daarop volgende kolommen allemaal gevuld worden.
 
Even voor de duidelijkheid:
Harry vraag of je kolommen of rijen bedoelt en je antwoord met cellen ;)

in BW4 is BW de kolom en 4 de rij.
Samen vormen deze een cel.
 
Ik hoop dat Harry mij wel begrijpt, maar ik bedoel kolommen!! de rijen kan ik doortrekken naar beneden, echter de daarop volgende kolommen krijg ik niet voor elkaar!
 
Kijk eventueel ook eens naar gemiddelden.als:

Code:
=GEMIDDELDEN.ALS($B$4:$BU$4;$B$2:$BU$2;"DC";$B$4:$BU$4;"<>0")

Maak het jezelf makkelijk en plaats in iedere kolom (bijv: BD BE BF) "DC" en haal die samengevoegde cellen weg.
 
Nou dat is aardig beter @EvR.

In het bestand wat uitgebreid en uitgewerkt .
 

Bijlagen

  • Gemiddelde berekenen.xlsb
    13,7 KB · Weergaven: 26
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan