Laptop scherm heeft veel strepen .....

Status
Niet open voor verdere reacties.

H6nsvV

Gebruiker
Lid geworden
4 dec 2002
Berichten
979
Hoi Allemaal ,

Ik heb een laptop 'HP Pavilion Entertainment dv 9000' .
Het scherm geeft strepen en een dikke streep in het midden... en het bureaublad krijg ik niet meer passend in het scherm ( blijft kleiner) ook al zet ik de resolutie anders.
Kan ik er van uitgaan dat de "videokaart" het begeven heeft ?
Of zijn er misschien toch nog andere mogelijkheden .....
Dank vast voor het meedenken...:thumb:
 
Hallo, Wanneer je bij YouTube zoekt op "lines" en "laptop screen" dan zie je verschillende van deze problemen. Een video van jou laptop met donker of blank scherm is al meer dan twee miljoen keer bekeken. Ik hoop dat je daar kunt vergelijken en er wat wijzer van wordt. Vaak verdwijnt er ook een deel van het scherm en deze strook wordt dan wit maar dat er een andere resolutie wordt getoond dat heb ik nog niet gezien.

Vaak zijn in zo een geval lintkabels los maar het kan dat de contacten van de lintkabels niet meer schoon genoeg zijn. Soms kan je lintkabels makkelijk ontgrendelen en de uiteinden schoon maken met wat ammonia of een gommetje. Hier loop je wel tegen één beperking aan, bij het minste vocht dat op het koper is neergeslagen krijg je al elektrolyse en daarbij vallen er heel snel gaten in de koper strookjes. Sommige viezigheid is dus niet te repareren en moeilijk nog schoon te maken. Televisies hebben deze lintkabels rondom dus altijd uitkijken met vocht.

Druk eens zachtjes op het scherm en knijp eens wat in de rand er omheen. Misschien dat je daardoor een indruk krijgt van waar de lintkabels los zitten. Anders maar open maken zoals de posters op YouTube doen.

Bij televisies omvat een mogelijke oplossing ook het zachtjes drukken tegen de printplaten want daar kan een breukje in de soldering zitten en het controleren van de condensatoren. Deze zwarte torentjes met een in drieën gedeelde top zijn vaak uitgedroogd en ze ploffen vaak zodat ze; bol staan, de huls los zit of vaker nog de bovenkant niet meer mooi vlak is. Op condensatoren, groot en klein, staat na uitschakelen nog hoogspanning dus uitkijken hiervoor. De condensatoren van de voeding zijn ook verdacht.
 
Hallo

"Het scherm geeft strepen en een dikke streep in het midden..."

Lijken mij de symptomen te zijn van een defekt scherm ...

Meestal komen deze beetje bij beetje , en niet allemaal onmiddelijk/tegelijk .... tenzij het toestel hard met het decor in kontakt is gekomen (gevallen).


"en het bureaublad krijg ik niet meer passend in het scherm ( blijft kleiner) ook al zet ik de resolutie anders."

Een driver probleem lijkt mij meer plausibel ...

Een "defekte" g.p.u. geeft meestal andere symptomen , van dewelke je geen melding maakt ...

Dit is reeds een ouder toestel ... stel jezelf ook eens de vraag hoe veel keer deze ooit reeds stofvrij is gemaakt ... dit dan eventueel eens doen.

Hoe je dit snel/eenvoudig , meestal zelfs zonder toestel te moeten openen kunt doen , heb ik reeds tot vervelends toe gemeld op deze site.

Mocht dit toestel korrekt zijn behandeld tot nu toe , zou je kunnen overwegen om een niet l.c.d. paneel te monteren...

Duur zijn deze niet ... zie :

http://www.benl.ebay.be/sch/i.html?...Pavilion+Entertainment+dv+9000+lcd++&_sacat=0

Peter
 
Dank aan de GIGA senioren VDK_P en Alfred 2:rolleyes:

Dank voor jullie adviezen!!!!

Ik heb nu juist de laptop aan mijn pc scherm gehangen en de streep over het midden is weg maar de streepjes in het scherm zie ik ook op mijn PC scherm terug (wel een stuk minder.)
Dus hieruit zou ik concluderen dat het aan de Videokaart en aan het Scherm ligt .. wat denken jullie?

Zou als het het scherm was zeker gebruik maken van VDK_P advies voor een ander scherm maar als de videokaart er ook nog eens bij komt is het de moeite niet meer.

Dan kan ik maar beter afscheid nemen van de laptop ?:eek:
 
Om zeker te spelen zou je ook het huidige stuurprogramma van de videokaart eens kunnen verwijderen via "Programma's en onderdelen" in het Configuratie-scherm.
Daarna even rebooten en de laatste driver voor je videokaart downloaden van de website van Nvidia.
Kijk of het daarmee geheel / gedeeltelijk opgelost is....
 
Ik heb nu juist de laptop aan mijn pc scherm gehangen en de streep over het midden is weg maar de streepjes in het scherm zie ik ook op mijn PC scherm terug (wel een stuk minder.)
Dus hieruit zou ik concluderen dat het aan de Videokaart en aan het Scherm ligt .. wat denken jullie?

Als je twee schermen gebruikt en er is slecht contact of kortsluiting in de ene dan kan je dit mogelijk terug zien in de andere. Met andere woorden het kan een echo zijn.

Op YouTube kan je wel zien hoe je bij deze laptop het scherm los maakt en je zal dan de lint kabeltjes moeten beoordelen op het maken van goed contact. Bekijk in ieder geval één video van iemand die het probleem aanpakt. https://youtu.be/t2dwVhj8qsE?t=49s
 
Hoi Mannen ,

Ik ben er mee bezig hoor...maar niet alles lukt gelijk...:eek: dus ff nog wachten op de uitslag.
Het scherm met de dikke streep is weg en het beeld is weer keurig in verhouding.:thumb:
Dit is gelukt door "knijpen en wrijven"....(Alfred 2)

Heb nog wel lichtelijk de strepen heb nu het LCD scherm los gehaald en ga kijken hoe ik dat doe naar aanleiding van het YT video van Alfred 2...

En VDK_P....stel jezelf ook eens de vraag hoe veel keer deze ooit reeds stofvrij is gemaakt ... dit dan eventueel eens doen.
Hoe je dit snel/eenvoudig , meestal zelfs zonder toestel te moeten openen kunt doen , heb ik reeds tot vervelends toe gemeld op deze site.
........Ik Durf Het Bijna Niet Te VRagen...:eek: maar hoe....
 
Ik durf het bijna niet te vragen...

Toch is de vraag stellen hem al bijna beantwoorden. Met je een beetje op te winden, verstand erbij te houden en wat actie te gaan ondernemen. Beste gereedschap; schilder kwastje, wattenstaafje, blaasapparaat (elektrisch of desnoods balg/ballon type zoals voor camera's). Ventilatoren kunnen makkelijk stuk gaan door ze hard rond te laten draaien, dus die altijd even blokkeren bij blazen of zuigen.
 
Dank je wel Alfred...heb hier spuitbus lucht dat gaat werken.....:cool:
Ik had al Stof vrij maken ingevuld bij zoeken...maar ik kom steeds weer uit bij demonteren tot aan het moederbord.
Dat is iets boven mij pet...:shocked:
 
Laatst bewerkt:
Hoi Mannen,

Ik heb het scherm open liggen en de aansluitingen opnieuw gedaan.
Er zit nog niet veel verbetering in de strepen...
Ik heb er een paar foto's bij gedaan..misschien kunnen jullie daarvan wat meer zeggen van een oorzaak of misschien wel een oplossing?
Wel leer ik er veel van dank zij jullie adviezen ( bedankt), nooit gedacht dat ik een laptop zou openen.:cool:

ps. Nog even vermelden : De strepen zie je dus ook als ik de laptop op een andere monitor aansluit.
 

Bijlagen

  • 4b.jpg
    4b.jpg
    37,1 KB · Weergaven: 73
  • 3b.jpg
    3b.jpg
    37,2 KB · Weergaven: 73
  • 2b.jpg
    2b.jpg
    80,5 KB · Weergaven: 71
  • 1b.jpg
    1b.jpg
    89,1 KB · Weergaven: 72
Laatst bewerkt:
Zijn de strepen wel eens weg wanneer je tegen een lintkabel drukt? Op één foto zijn het er twee maal zo veel. Omdat het over de hele breedte is verdenk ik de signaal kabel die aan de achterkant van het scherm zit vastgemaakt en die een grendel heeft als aansluiting.

Op deze video zie je dat de schermen ook bovenaan over de hele lengte lintkabels hebben en deze zitten met hun contacten vastgelijmd. Dit moet dan vaak op den duur opnieuw gedaan worden. Eerst is er direct verschil als je die aanraakt. Ik denk dus dat je de ene kabel die aan de achterkant zit los moet halen om de contacten te beoordelen, de tweede monitor zal met die kabel los waarschijnlijk meteen goed beeld geven, en dan dat uiteinde goed bekijken en zo nodig schoonmaken. Geef eerst even met een fijnschrijver op de kabel aan hoe ver die er in gestoken zit. De grendeltjes zitten aan weerskanten, zijn wit en kunnen meestal iets naar voren worden geschoven maar ik heb wel eens gezien dat dit systeem niet zo eenvoudig was te bedienen. Ook het aanraken van deze verbinding zal meteen verschil kunnen maken, dan weet je dat de oorzaak daar gelegen is.

Een andere mogelijkheid is het moeten schoonmaken van het smalle printplaatje, zoals in de video van de eerdere post is te zien met een oude tandenborstel.

https://www.youtube.com/watch?v=DnESRpt-2_w

https://www.youtube.com/watch?v=t36YT7-5GTY
 
Laatst bewerkt:
Wederom Dank voor je advies Alfred fijn dat jullie mij zo helpen...
Ik ga je advies goed doorlezen...
Ik vond op internet nog een forum vraag over de videokaart van deze laptop
Daar gaf de "deskundige"als antwoord :

"If it were a video card issue, you would not be able to plug in an external monitor and see the computer run."

Kan jij het daarmee eens zijn dat ik dan de videokaart moet uitsluiten? ondanks dat dezelfde strepen te zien zijn op een ander aangesloten scherm ?
 
Hallo

De defekten zijn veel te mooi/egaal verspreid over het ganse t.f.t. paneel.

Is volgens mij jammerlijk genoeg een g.p.u. gerelateerd probleem.

Gedeeltelijk losgekomen door te langdurig veel te hoge t°???

Je kunt ook eens speccy laten draaien en de t° controleren.

Had je nu ook melding gemaakt dat er 1 lijn was ... en later nog een , etc ...of speling scharnieren ... (bij dit model dacht ik dat de datakabel via het linker scharnier loopt ) etc .... kon dit nog een t.f.t. of flatcable probleem zijn geweest ....

De (beide??) heatpiperadiatoren (laten) controleren op verstopping door stof om zeker weten of dit de oorzaak is.

Peter
 
Hoi VDK_P

...Gedeeltelijk losgekomen door te langdurig veel te hoge t°???
Dat zou wel eens de oorzaak geweest kunnen zijn.

Ik geloof maar dat ik de laptop afschrijf, Heb inmiddels een nieuwe in gebruik , maar het was het proberen waard.

Heb er veel tijd in gestopt en ook weer veel geleerd.

Ik wil jullie ,VDK_P en Alfred hartstikke bedanken voor jullie hulp in deze.:thumb::thumb::thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan