Facturen Access => xml

Status
Niet open voor verdere reacties.

LucHeyndrickx

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
23 dec 2003
Berichten
1.030
Beste,

Ik heb een access bestand voor mijn facturen.
Dit bestand bevat een tabel: FacturenHoofd; en een tabel FacturenSub. (De namen spreken voor zich denk ik). De eerste voor algemene gegevens (klanten; datum; nummer enz), de tweede voor de factuurregels.
Uiteraard zijn er wel meerdere tabellen in deze toepassing (producten; klanten enz.)
Met een query kan ik eigenlijk om het even welke gegevenslijst samenstellen.

Maar nu mijn vraag:
Graag zou ik deze gegevens via een xml-file doorsturen naar een klant.

Het gaat om een klant die dit op deze manier wenst:

https://overheid.vlaanderen.be/site...-procurement/Voorbeeld_Peppol_xml-factuur.xml

https://overheid.vlaanderen.be/e-invoicing

Ik weet enkel nog niet hoe er aan te beginnen. Zijn er hier mensen die dit al 's opgelost hebben, of me op de goede weg kunnen helpen?
Ik heb zelf weinig ervaring met xml.

Alvast bedankt voor de reacties.
 
Er is een XSD beschikbaar voor de opbouw. Technisch gezien zou je die kunnen gebruiken voor een XML generator. Echter is dit geen eenvoudige taak. 90% van het gegeven document heeft geen directe relatie met je database, behalve het laatste deel (de invoice items)

Er zijn mogelijkheden om XSD's te gebruiken met tools zoals xpath om een conversietabel te maken. MSSQL heeft die mogelijkheid direct via SQLXML. Voor access ben ik niet genoeg bekend met de mogelijkheden, maar misschien ben je uiteindelijk beter af om de resultaten te exporteren en via een andere methode in je XML te laden.

Ik denk persoonlijk dat je beter af bent om de XML kant eerst uit te zoeken
 
De vraag is intussen nog niet opgelost. Toch bedankt voor het antwoord.
Ik heb hier momenteel een boek: Databases liggen, waar een hoofdstukje aan xml is gewijd. Zodra ik tijd heb, bestudeer ik dit even... mogelijk kan ik hiermee een oplossing ontwikkelen. Indien ik die heb, zal ik het hier wel plaatsen.
 
zoals ik al meldde: MSSQL, de grote broer van access, kan dit soort dingen relatief makkelijk. Staar je niet blind op de database naar XML conversie. Volgens de XSD zijn er een hoop items waar je aan moet voldoen (zie ook het voorbeeld dat je zelf poste). Alleen de allerlaatste items komen uit je database. Als je de rest op orde hebt zou je eventueel zelfs nog makkelijk een database tabel met de hand kunnen omzetten naar het laatste deel XML.
 
Elke handeling die niet automatisch kan gebeuren, is in dit geval waardeloos.
Er moeten mensen mee werken, die totaal géén programmeerervaring hebben. Mocht het voor mij persoonlijk zijn, dan was het wat anders :).

Het programma waar ik het in zou toepassen is al volledig geschreven in Access. En MSSQL ken ik niet. Ik ben momenteel wél JAVA aan het bestuderen... dus kans bestaat wel dat ik het later via deze weg probeer... maar voordat ik zover ben, is er eigenlijk te veel tijd voorbijgegaan.

Volgens mij zitten trouwens wél alle gegevens die ik voor die xml nodig heb in de database (desnoods maak ik nog wat tabellen bij voor de ontbrekende gegevens.)

Een optie... als het niet via één of andere makkelijke manier gaat, is het via VBA zelf als textbestand schrijven (WriteLine), en vervolgens op te slaan als xml. Vraagt wel wat inspanning van mij... maar zal vermoedelijk wel lukken.

Misschien heb ik de vraag hier wat te snel gepost, en had ik die vraag moeten stellen op het moment dat ik zowel van die xml als van het stukje boekhouding meer van af wist.

Wellicht kom ik hier later wel terug met nieuwe vragen hierover. Zoniet post ik mijn oplossing hier ook wel.
 
Volgens mij ondersteund vba via "MSXML.DOMDocument" ook xpath. veel makkelijker dan zelf stringetjes te gaan schrijven. Ik zou zeggen pak er eerst de XSD bij, die beschrijft in prinicpe exact hoe en wat er in een file moet
 
Ga ik doen. Nadat ik eerst die xml 's goed bestudeerd heb. Je hoort er nog van. Alvast bedankt voor de reacties.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan