welke upgrade doorvoeren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

mellinda

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2015
Berichten
21
Beste

Ik zou graag terug mijn vaste pc in gebruik nemen en hem ineens een upgrade geven. Zo kan ik mijn laptop terug wat ontlasten.
Hij heeft al maanden stilgestaan uit angst dat er een onderdeel de geest ging geven (geluiden uit de case van "onderdeel dat moeizaam alles lijkt te trekken" (kan het niet echt beschrijven)).

Ik zou graag bij amd blijven. Oorspronkelijk dacht ik te wachten met de upgrade voor de release am4, maar die prijzen voor alleen een nieuw MB en processor am4 zijn me wat teveel momenteel...
Hij dient vnl. om video's af te spelen, foto- en videobewerking en ook gaming (medium tot 2de hoogste setting).
Ook hield ik ervan om er mee te multitasken afgelopen jaren. Ik was er heel tevreden van hoe hij presteerde.

Momenteel zit er een 550w voeding in met een amd phenom xII, Sapphire Radeon HD 6790 1GB GDDR5, 8gb ram 1333 en een msi 970 sli krait.
OS W10 en een master-slave schijf van 120gb-1tb.

De enige onderdelen die nog nooit vervangen zijn geweest zijn de processor, grafische kaart en slaveschijf van 1tb (die ik wel zou wensen te upgraden naar 2tb of ev. zelfs 4).
De pc heb ik in 2010 of 2011 laten samenstellen. De voeding is net geen 3jaar oud, het mb ongeveer een jaar.

Wat zijn mijn mogelijkheden? Ik heb niet echt een bepaald budget voor ogen. Wel zou ik hem liefst voor zover het gaat toch wel tot 2020 willen laten meegaan als dit mogelijk zou zijn. :)

Ik wou eventueel ook wat op stroom besparen maar ik zie niet in wat ik eventueel kan snoeien... Aangezien de am3+ processoren allemaal rond de 125 watt gebruiken en als ik een grafische kaart zou willen verzwaren naar een 2gb versie en nog een groter volume harde schijf. Misschien dat het qua vermogen wel net haalbaar is met bv. nieuwe processor, 2tb videokaart en 2tb hdd, zelf wat zitten rekenen is altijd een ofwel net wel ofwel net niet verhaal.

Zou u mij alstublieft wat tips kunnen geven over een configuratie?

M.v.g.

Mellinda
 
Een RX 460 4 Gb is een mooie kaart met goede prestaties voor een mooie prijs en verbruikt max. 115 Watt op full load.., kosten vallen ook mee.
Een 2 Tb HDD verbruikt vrijwel niets meer als een 1 Tb type, datzelfde geldt ook voor een 4 Tb model, daar wordt je voeding niet warm of koud van.
 
Het max. vermogen is niet de enige bepalende factor. De meeste voedingen worden namelijk minder efficiënt als ze te veel (of juist te weinig) worden belast. Het max. vermogen is dus ook precies dat, een max. vermogen. Als de pc minder nodig heeft, dan zal de voeding ook minder vermogen leveren. Wel zit er een duidelijk verschil tussen heel goedkope voedingen en de duurdere 80 of 95+ gecertificeerde voedingen. Die eerste zijn absoluut niet efficïent als ze buiten het optimale vermogensgebied moeten werken.

Tot zover de theorie. In de praktijk heb je het over enkele euro's stroom per jaar.
 
Bedankt Scraphead en RogerS.
Hier kan ik al wat mee.
Wat de voeding betreft, ik kom van eentje van 25 euro naar eentje van 2 jaar oud (of was het 3 jaar) van 100 euro, een pak veiliger ook naar mijn gevoel, die zou het klusje wel moeten kunnen klaren hoop ik.
M.v.g.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan