Meerdere apparaten draadloos op één punt

Status
Niet open voor verdere reacties.

lolliepop

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2010
Berichten
358
Beste mensen,


Bij een bedrijf waar ik werk willen we over een lange afstand (50 á 100 meter) een draadloos netwerk gaan opstellen wat zal dienen om verbinding te leggen tussen geluidstafel en versterkers/geluidsprocessor.

We hebben drie flightcases met elk één versterker, geluidsprocessor en een router. Vervolgens hebben we een geluidstafel met een draadloze access point (LAN van geluidstafel naar AP) en een Ipad met een applicatie die de geluidsprocessor kan aansturen. Het huidige probleem is dat we dus drie routers, dus drie "netwerken" hebben en dus elke keer moeten switchen van netwerk om met de Ipad de processor te kunnen aansturen.
De bedoeling is dus dat we alle drie de processors kunnen aansturen zonder dat we telkens van netwerk hoeven te wisselen. Het leek mij dus logisch dat de routers draadloos naar een access point (van de geluidstafel) verbinden, en dat we vervolgens daarop de Ipad ook verbinden zodat alles op één "netwerk" zit. Het is wél de bedoeling dat de routers afzonderlijk van elkaar werken; de ene keer gebruiken we bijvoorbeeld maar één flightcase met router/processor, en de andere keer drie.

Hier een schematische weergave:
1dDCuw4.png


De bedoeling is dat er bij de geluidstafel één centraal punt komt waar alles op wordt aangesloten (dus flightcases op de een of andere manier draadloos, Ipad draadloos, en geluidstafel met een kabel).


Wat is hiervoor de beste mogelijkheid? Op dit moment heb ik al enig advies gekregen en research gedaan en kwam ik op het volgende uit:

Red ampracks 2.png

Er komt dus een router die als DHCP server dient en IP-adressen uitdeelt. Het access point krijgt alle draadloze verbindingen binnen en vervolgens zijn er drie wifi client bridges (een op elke flightcase) die verbinding maken met de access point.
Mijn vraag: Kan dit? Wat is de beste manier om deze verbinding tot stand te brengen? Als er nog meer informatie nodig is dan geef ik deze graag.

Alvast bedankt!
 
Hoi lolliepop, dit kan zeker en je tweede tekening ziet er best goed uit qua opstelling. Ik zou in ieder geval het gebruik van meerdere routers (tekening 1) in dit scenario in elk geval afraden. Je krijgt dan vier LAN's (subnets) en moet de routers vervolgens handmatig configureren om deze subnets met elkaar te laten "praten" en ervoor te zorgen dat de iPad alle geluidsprocessors kan "zien".

Als alle apparatuur geschikt is voor DHCP (inclusief de geluidsprocessors) is het toevoegen van een router met DHCP-server zeker geen overbodige luxe om de configuratie zo eenvoudig mogelijk te maken. In principe heb je niet eens een router nodig (aangezien je maar één netwerk hebt), maar dat even terzijde. Een router is wél een vereiste als je de apparatuur op het LAN wilt laten communiceren met het internet of een ander LAN/subnet.

Hoe werkt de app op de iPad precies? Kan deze de geluidsprocessors zoeken in het LAN of moet je deze toevoegen aan de hand van het IP-adres?

Waar je vervolgens naar moet kijken, is hoe je de flightcases (stations) draadloos gaat verbinden met de geluidstafel (access point). Je hebt het over afstanden van 50-100 meter, is deze afstand vrij van obstakels? Heb je verder een idee hoeveel verkeer over het draadloze netwerk gaat?
 
Hallo!

We gaan dit netwerk niet op internet of een ander netwerk aansluiten, het is echt voor de interne communicatie tussen de apparatuur (ipad > processors).
De app 'scant' naar processors, dit kan onder andere door middel van het invoeren van een IP adres. De app ondersteunt meerdere processors.

De afstand is vrij van obstakels, denk aan een festivalveld. Zo af en toe is het binnen (kerk, grote hal) maar daar zullen deze 'grote' afstanden niet nodig zijn. Ik heb niet een direct idee over het verkeer, maar de app configureert alleen de processor met opties zoals mute, gain, filters en dergelijken, de datahoeveelheid is niet veel (ik denk minder dan 10 mbps?).

Link naar de app: https://itunes.apple.com/nl/app/ip24-manager/id905240950?mt=8
 
We hebben dus het volgende nodig:

1. Een router met AP en DHCP-service;
2. Drie stations (één per geluidsprocessor) die verbinden met de AP's.

Je kunt dit zien als een PtMP-omgeving (Point-to-Multipoint) omdat er meerdere stations verbinden met één AP.

Voor zowel de router/het AP als de stations zou de airGateway van Ubiquiti voldoen. Dit is een zeer kleine router (een van de kleinste op de markt), de LR-versie met externe antenne haalt max. 100 meter. De prijs is ook erg gunstig. Ik heb zelf de airGateway-LR een tijdje gebruikt als access point en dit werkte uitstekend.
 
Oké, top!
En hoe zet ik dit op? De drie racks zet ik op Client Bridge (las ik ergens) en dan de 'hoofd' AP als access point, of was het router mode?
Dan het IP-adres van de racks instellen met iets buiten de DHCP-range. Dezelfde SSID, encryptie, wachtwoord en hetzelfde kanaal toch?

P.S

Ik zie dat die Airgateway-LR geen 5GHz ondersteunt. We zitten zo af en toe wel eens in gebieden waar er 2.4GHz netwerken zijn en 5GHz is minder storingsgevoelig.
Is dit erg?
 
Laatst bewerkt:
Hoi lolliepop, sorry voor de late reactie.

In dit scenario zijn de op de racks aangesloten airGateways de bridges. Je hoeft daarvoor als het goed is niets in te stellen op de apparatuur, tenzij daarvoor echt een aparte instelling aanwezig is.

Je hebt inderdaad één airGateway die je instelt als router/AP en de andere airGateways als stations. Je hebt aangegeven het netwerk niet op het internet aan te sluiten, dus je hebt geen behoefte aan een router, maar ik weet niet uit mijn hoofd of de airGateway DHCP beschikbaar stelt in AP-modus, dus beter om deze toch in te stellen als router.

Je hebt 230 V nodig bij je racks om de airGateways van stroom te voorzien middels PoE-injectors, maar ik neem aan dat dat wel het geval is. Dit zijn de PoE-injectors die je voor de airGateways nodig hebt.

De apparatuur houd je inderdaad bij voorkeur buiten de DHCP-scope (statische IP-adressen dus), al gaf je aan dat de app op de iPad de geluidsprocessors kan opsporen, dus het zou geen probleem moeten zijn als je ze een IP-adres via DHCP laat ophalen.

Je SSID, wachtwoord en encryptie houd je inderdaad uniform op alle apparaten, kanaal op automatisch laten of op het AP instellen op 1, 6 of 11 (bij problemen in drukke gebieden bijvoorbeeld).

De airGateway-LR beschikt inderdaad niet over een 5.0 GHz-radio. Het maakt niet als je in een gebied zit waar zich ook 2.4 GHz-netwerken (dat is bijna altijd wel zo, tenzij je op het platteland zit of iets dergelijks). Als het echt een druk gebied is, dan kun je wel het kanaal handmatig aanpassen naar een ander kanaal (zie hierboven).

Voorbeeld voor IP-adressering:

192.168.1.0/24 - 255.255.255.0 -- subnet
192.168.1.1 -- airGateway 1/4 (router/AP + DHCP)
192.168.1.10 -- airGateway 2/4 (station)
192.168.1.11 -- geluidsprocessor rack 1/3
192.168.1.20 -- airGateway 3/4 (station)
192.168.1.21 -- geluidsprocessor rack 2/3
192.168.1.30 -- airGateway 4/4 (station)
192.168.1.31 -- geluidsprocessor rack 3/3
192.168.1.100 -- DHCP start
192.168.1.150 -- iPad
192.168.1.200 -- DHCP einde
192.168.1.255 -- broadcast

Tekening:

20170310.PNG

Kun je hiermee verder?
 
Laatst bewerkt:
Maakt niet uit, ik ben al lang blij dat je wilt helpen :)
Kunnen de gateways wel als bridge dienen? Ik heb de features opgezocht in de manual en i kzie "access point" mode wat vanzelfsprekend is, daaronder staat "station mode". Is station mode hetzelfde als een bridge? Of wordt het dan een repeater?

De Engenius ENH-500 heeft een 'bridge' modus, WDS bridge modus, et cetera.
Voor de duidelijkheid, Ik moet zeker zijn dat die drie Airgateways (in de flightcases) verbinden naar de "main" Airgateway.
 
Je kunt een station zien als omgekeerde van een access point, in plaats van ethernet naar WiFi ga je van WiFi naar ethernet. Je kunt een combinatie van AP en station daardoor zien als wireless bridge. Een repeater is een op zichzelf staand access point zonder ethernet-interface richting de gateway.

De airGateways beschikken over WDS (transparent bridge), je moet deze echter uitschakelen om DHCP-verkeer over de wireless bridge te laten passeren als ik diverse fora (waaronder dat van Ubiquiti) mag geloven. Dit is nogal vreemd aangezien ik uit ervaring weet dat andere wireless bridges van Ubiquiti (bijvoorbeeld NanoStation, NanoBeam) dit juist vereisen... Op de fora zelf heerst er ook onduidelijkheid.

Het is het beste om de airGateways buiten de flightcases te laten, ik weet niet of je ze er op kan monteren? Ik kan me voorstellen dat het bereik nogal duidelijk afneemt wanneer de airGateways in afgesloten flightcases zitten.
 
Ik heb ook dit nog gevonden: https://tweakers.net/pricewatch/379314/ubiquiti-rocket-m5.html
Het kwam in me op dat ik de apparaten dan in de flightcase kan doen en dan een losse antenne buiten de flightcase halen. Ik kan inderdaad niets monteren, maar een antenne eropzetten met een plakkertje onderaan gaat al prima.

Zolang de apparaten de functionaliteit "bridge" hebben neem ik dus aan dat ik gewoon mijn opstelling waar kan maken? Deze apparaten stonden ook bij "point to multipoint" in de categorie; hetgeen wat ik dus expliciet zoek.
 
De Rocket zou ook een optie zijn (is bedoeld als AP in een PtMP-omgeving), maar is behoorlijk "overkill" in dit scenario en heeft in tegenstelling tot de airGateway geen routerfunctionaliteit en dus geen DHCP-service. Overigens kun je op de airGateways ook een externe antenne monteren.

Je hebt inderdaad stations nodig met bridge-functionaliteit in jouw scenario.
 
Top!

Dus als ik aan het systeem bij de station gewoon een router zet en deze router de IP-adressen laat uitdelen naar o.a de station dan werkt alles wel gewoon met die Unify's? Ik denk van wel, maar ik vraag het maar voor de zekerheid.
 
Dat is niet helemaal correct, in dit scenario is één van de vier airGateways zowel een router als AP, deze deelt dus de IP-adressen uit via DHCP, je hebt dus geen externe router. Bij de stations heb je ook geen andere apparatuur nodig.

Wel heb je voor elke airGateway een PoE-injector nodig, deze klik je op de airGateway en vervolgens voorzie je de PoE-injector van 230 V. Bij de stations sluit je de geluidsprocessor aan op de LAN-poort. Let hier goed op, gebruik je per ongeluk de PoE-poort, dan kun je niet-PoE-apparatuur beschadigen (24 V passief), gebruik deze poort dus beslist NIET!

Welke UniFi's bedoel je? Volgens mij zijn er geen UniFi-apparaten in dit scenario. ;)
 
Foutje, ik bedoelde de Rocket M5.
Ik ga even kijken of de M5 danwel de Airgateways beter geschikt zijn voor het doeleinde, mede door de flightcases.

Bedankt! Als ik nog vragen heb dan hoop ik dat je nog verder wilt helpen, ik waardeer in ieder geval alle tot nu toe gedane moeite.
 
Geen probleem! ;)

Je kan in principe beide gebruiken, alleen bij de Rocket heb je dus nog een externe router nodig. Ik weet overigens niet of WDS in- of uitgeschakeld moet worden bij Rocket M5 <--> airGateway.

De Rocket heeft uiteraard een fors hoger zendvermogen dan de airGateway, alleen weet ik niet wat je hiervan in de praktijk gaat merken in combinatie met de airGateway, ik heb hier geen ervaring mee.

Ik heb zelf een airGateway-LR om aan te sluiten zodat ik je daarmee eventueel op afstand kan assisteren, indien vereist. Verder heb ik externe toegang tot een Rocket M5 met zes verbonden NanoStations.

Ik hoor wel wat de voortgang is, succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan