• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

als functie

Status
Niet open voor verdere reacties.

pentrico

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2017
Berichten
13
Goedemorgen,

Ik ben bezig met een Exel formule om bij een bepaalde score een bepaald bedrag in een cel te krijgen. nu kwam ik met een filmpje op onderstaande formule uit, deze moet nog erg veel uitgebreider worden maar ik krijg nu al een melding dat de formule niet klopt.

=ALS(C7=10,"71,65",ALS(C7=11"76,85"))

Wie kan mij op weg helpen?

Alvast heel erg bedankt!
 
Zo bijvoorbeeld?
Code:
=ALS(C7=10;71,65;ALS(C7=11;76,85;"C7 is geen 10 of 11"))
 
Bedankt voor de snelle reacties. de eerste formule werkte prima, bedankt alexcel. edmoor ik heb idd veel verschillende bedragen daarom toch even het voorbeeldbestandje hierbij.Bekijk bijlage afrekenlijst.xlsx
De bedoeling is dus dat wanneer er een bepaalde score wordt behaald et juiste bedrag in de kolom in te leveren bedrag komt te staan. om het nog ingewikkelder te maken, het bedrag hangt af van de leeftijd en of het de eerste of tweede werkdag betreft.hebben jullie hier een idee voor?
 
Maak even een lijstje met de bedragen, de leeftijd, de werkdagen en de score.
Nu is dit niet duidelijk in het voorbeeldje
 
Omdat het verschil tussen alle bedragen gelijk is zou het ook met een formule kunnen ipv een lijstje
=19,65+(5,2*score)
 
Hallo Plongske,

Ik heb de bedragen en leeftijden in een overzicht gezet op een tweede tabblad. Het achter het schema is dat de in te leveren bedragen kloppen bij de leeftijd, score en of het de eerste of tweede werkdag betreft. dit document kan ik dan aan het eind van iedere dag invullen. de scores leeftijden 1e of 2e werkdag zal dus elke dag kunnen verschillen.

ik hoop dat mijn bedoeling nu duidelijker is geworden, anders hoor ik het graag.

Bekijk bijlage afrekenlijst1.xlsx

groet,

pentrico
 
Zie bijlage voor een mogelijke oplossing. Heb je tabel wel een beetje versimpeld (en denk dat het nog beter kan...)

Edit: inzicht in de formules achter de tabel zouden hierbij helpen...
 

Bijlagen

  • afrekenlijst1 (AC).xlsx
    22,6 KB · Weergaven: 40
Laatst bewerkt:
Beste AlexCEL,

Ik ben heel erg blij met de werkende formule, hartelijk dank hiervoor! ik wist niet dat Excel zo behulpzaam kon zijn!!
Is er ook nog een manier om de totale verdiensten per persoon in de tabel te krijgen? De verdiensten zijn het minimum plus het bedrag in het vakje "boven minimum" (dit kan ook een negatief getal zijn maar dan wordt het minimum uitbetaald en moet dus het negatieve bedrag in de kolom boven minimum worden genegeerd bij het optellen van het minimum). De minimum bedragen staan in de lijst verwerkt op blad 3 of kan dat beter door het lijstje minimum op de hoofdpagina te gebruiken?

Ik ben vergeten het voorbeeldbestand te uploaden maar deze zal ik in het volgende bericht toevoegen.

Groet.

Pentrico
 
Laatst bewerkt:
Even een update, het is mij met behulp van een eerder gegeven formule vandaag het juiste minimum bij de leeftijd te krijgen, het lukt mij alleen nog niet om de cellen boven minimum en boven minimum bij elkaar op te tellen. het probleem is dat boven minimum ook negatief kan zijn en het loon kan niet onder het minimum komen. hoe kan ik dit instellen zodat wanneer er een negatief getal bij boven minimum gewoon het minimum komt te staan bij de cel totale verdiensten?

Bekijk bijlage afrekenlijst1 (AC) - kopie.xlsx
 
als ik het goed heb begrepen kan je deze even testen in K7 en naar beneden slepen
Code:
=J7+MAX(I7;0)
 
Formule van plongske hierboven zou je probleem op moeten lossen.

Zag ook nog dat er bij "tim" twee kruisjes staan, bij 1e en 2e dag. In dat geval: welke waarde uit de tabel moet dan gebruikt worden? Ik heb het niet gecontroleerd, maar gaat dit goed?
 
Goedemorgen,

Dat was inderdaad de formule waar ik op zoek naar was, bedankt plongske!
@AlexCEL
ik heb dit per ongeluk gedaan dus dat is geen enkel probleem, foutje van mij dus!

Dit bestand is bedoeld om de administratie naast het werk wat sneller te laten verlopen dus ik ben al erg blij met dit resultaat!!!

er zijn nog een aantal zaken waar ik tegenaan loop:
Ik heb een paar namen gewist omdat er dagelijks niet 15 man werken, hierdoor krijg ik de melding #waarde in de vakjes waar niets is ingevuld, dit staat niet netjes en ik kan hierdoor bijvoorbeeld niet de totale verdienste bij elkaar optellen, kan ik dit ook wegkrijgen? en is het mogelijk om de positieve waardes in het vakje boven minimum groen te laten kleuren, dit maakt het voor mij overzichtelijk welke bedragen ik in het kasboek moet invoeren.

dan nog een

hierbij het voorbeeldbestand waar ik nu sta:

Bekijk bijlage afrekenlijst1 (AC) - kopie - kopie.xlsx
 
Bij deze
 

Bijlagen

  • afrekenlijst1 (AC) - kopie - kopie.xlsx
    24,1 KB · Weergaven: 28
Super, ik ben er direct mee aan de slag gegaan. Bedankt plongske en natuurlijke ook alle anderen die mij zo goed geholpen hebben!!!!

Ik liep nog tegen twee zaken aan toen ik bezig ging met de lijsten en volgens mij ook wel twee ingewikkelde zaken.

1. Op blad 3 staan de lijsten waar op staat wat er ingeleverd moet worden bij een bepaald aantal verkochte producten, leeftijd en 1e of 2e werkdag, het minimum zit hierin verwerkt en in de lijsten en er is te allen tijde uitgegaan van 4 uur werk omdat dit het grootste deel van de tijd zo is. Nu komt het wel eens voor dat iemand maar 3 uren werk of juist wel 5 of 6 uur, Andere urenaantallen komen niet voor. Is dit te verwerken in de tabel dus dat er een kolom gewerkte uren bijkomt en dat hij dan het in te leveren bedrag en het minimum en daardoor ook de totale verdiensten aanpast, nu is het namelijk zo dat de uitkomst niet klopt als er een afwijkend aantal uren zijn?

2. Ik heb de tabel op tabblad 1 30 keer gekopieerd zodat ik de bestanden de naam van de maand kan geven dus bijvoorbeeld Afrekentabel januari 2017 of afrekentabel februari 2017 op die manier blijft het voor mij overzichtelijk. Aan het einde van de maand moet ik de medewerkers laten verlonen en daar heb ik per naam per tabel de totale verdiensten per medewerker voor nodig zodat ik per medewerker overzichtelijk heb hoeveel dagen en uren diegene heeft gewerkt en daarbij het totaalbedrag dat diegene die maand verdient heeft. is dit te automatiseren in het bestand of is dit alleen handmatig bij te houden?

Ik hoop dat ik mijn vragen duidelijk heb uitgelegd en ik besef mij dat ik erg moeilijke vragen stel dus mocht het te veel moeite zijn dan snap ik dat ook hoor!

ik zal weer een bestand toevoegen waar ik nu sta..

Bekijk bijlage Afrekenlijst maart 2017.xlsx

Groeten,

Pentrico
 
Alles wat je wilt kan wel.

Ad 1. Je wilt dus de omzet,minimum e.d. allemaal naar rato begrijp. Volgens mij kun je dan het beste de formules op blad1 beetje aanpassen, bijvoorbeeld zo:
Code:
H6: =(E6/4)*ALS(OF(F6="x";G6="x");INDEX(VERSCHUIVING(Blad3!$B$3:$L$43;;ALS(G6="x";11;0));VERGELIJKEN(D6;Blad3!$A$3:$A$43;0);VERGELIJKEN(C6;Blad3!$B$2:$L$2;0));0)
I6: =(E6/4)*D6*7
K6: =(E6/4)*ALS(C6=16;13,35;ALS(C6=17;15,3;ALS(C6=18;17,65;ALS(C6=19;20,3;ALS(C6=20;23,8;ALS(C6=21;28,05;ALS(C6=22;32,9;ALS(C6=23;38,71;0))))))))

Ad 2. Ik heb snel iets in elkaar gezet (zie bijlage). Is dit ongeveer de bedoeling?

Ik heb het onderbuikgevoel dat het allemaal wat simpeler kan eigenlijk... maar op welke wijze heb ik me nog niet verdiept (tijd....)
 

Bijlagen

  • Afrekenlijst maart 2017 (AC).xlsx
    84,2 KB · Weergaven: 33
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Super bedankt AlexCEL!!
Vraag 2 is helemaal zoals ik gehoopt had!
Vraag 1 moest alleen het minimum naar rato zijn daarom heb ik alleen de formule ingevoerd bij kolom "minimum", de kolom in te leveren bedrag" vormt nu nog een probleem, daarom heb ik geprobeerd de lijsten op blad 3 te versimpelen en de versimpelde versie heb ik op blad 2 geplaatst. het verschil tussen de lijsten is dat bij de uitgebreide versie de minimum lonen in de lijst verwerk zaten en bij de versimpelde versie niet. Ik denk dat dit ook niet nodig is aangezien het minimum nu naar rato wordt berekend. is het mogelijk de kolom in te leveren bedrag" te koppelen aan de versimpelde lijst ipv aan de uitgebreide lijst en dan het de kolom "minimum"(welke nu netjes naar rato is) hierbij op te tellen, op deze manier klopt de hele tabel ook als de uren afwijken van de standaard 4 gewerkte uren.

Groet Pentrico
 
Laatst bewerkt:
Probeer deze eens in H6:
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(D6;Blad2!$A$3:$E$52;ALS(C6>=18;ALS(F6="x";3;ALS(G6="x";4;""));ALS(OF(C6=16;C6=17);ALS(F6="x";1;ALS(G6="x";2;""))));0);"")
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan