Velden optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

gertjan1966

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2015
Berichten
34
Hallo,

Ik heb een probleempje met het optellen van velden.
Ik ben een database aan het opzetten voor gewerkte uren en gereden km's.

Nu kan het zo zijn dat ik per dag meerdere km's moet specificeren.
Deze km's wil ik uiteindelijk in een word bestandje, met behulp van samenvoegen van velden importeren.

Als ik nu de waarde bij elkaar optel in Acces dan moet ik een "0" in de velden in Acces typen om de expressie te laten werken.
Ik krijg dan in Word ook op alle plekken een "0" te zien.

Als ik geen "0" in Acces invoer, dan werkt de expressie weer niet.
Hoe kan ik velden bij elkaar optellen waarvan er enkele leeg zijn?
Ik heb al eens gehoord van een Nz functie maar daar kom ik niet heel veel verder mee.:(

In de bijlage een bestandje die het probleem duidelijk zal maken.

Wie oh wie kan me hierbij helpen?

Groeten Gert-Jan
 

Bijlagen

  • optellen km.zip
    51,1 KB · Weergaven: 43
Nog afgezien van de slechte normalisering van je tabel en dat je berekende velden in een tabel moet vermijden (berekeningen maak je in queries) zou je het probleem kunnen voorkomen door elk veld een standaardwaarde (0) te geven. Dan kun je het veld ook niet vergeten. Maar de berekening met lege velden kun je simpel in een query (waar de berekening m.i. dus ook thuishoort) maken:
Code:
Totaal km: Nz([Km 1])+Nz([Km 2])+Nz([Km 3])+Nz([Km 4])+Nz([Km 5])+Nz([Km 6])
 
Hallo Octafish,

Hartelijk dank voor je reactie, je hebt inderdaad gelijk dat de berekende velden niet thuishoren in een tabel.
Ik heb een query gemaakt en de formule van jou toegepast, met succes!

Ik wil echter deze waarde in een word document met behulp van samenvoegen van velden hebben.
Nu heb ik dan wel een goede uitkomst maar weet nog niet goed hoe ik deze waarden in het document moet krijgen tezamen met gegevens uit andere tabellen.
Kun jij een tipje van de sluier hierover oplichten??
 
Simpel: je kunt in Word volgens mij ook koppelen met een query. Op dezelfde manier als een tabel dus. Zo niet: gebruik dan een Tabelmaak query die een outputtabel genereert. Maar volgens mij is een query al genoeg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan