computer op afstand repareren

Status
Niet open voor verdere reacties.

mariannevanh

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
14 dec 2004
Berichten
2.085
Ik kreeg de vraag of ik iemand ver weg (te ver om naar toe te gaan) kan helpen met de reparatie van haar computer. Uiteraard is dat een uitdaging, dus zou ik haar graag willen helpen.
De desbetreffende computer geeft als melding "Inaccessible boot device". De eigenaar schrijft dat ze denkt dat ze de bootvolgorde moet aanpassen, waarbij ze kan kiezen uit (en nu citeer ik uit haar mail):
epson stylus Storage 1.00 (maar dat is mijn printer! Die kan toch geen computers laten starten?)
generic SD/MMC 1.00
Generic SM/xD - picture 1.02
Generic - MS/MS Pro 1.03
P0: ST500DM002-1BD142 (476940 MB)
P1: HL-DT-ST DVDRAM GH24NSBO)
einde citaat.

Het lijkt mij aannemelijk dat P0: ST500DM002-1BD142 (476940 MB) haar harde schijf is die moet kunnen booten en die ze dus bovenaan in de bootvolgorde moet zetten.
Ik heb haar gevraagd een paar foto's te maken van haar beeldscherm met de BIOS en daaruit maak ik op dat ze een ASUS UEFI Bios heeft.

Is er een van de lezers die mij een tip kan geven hoe ik haar het beste kan helpen?

Vriendelijke groet,
Guido
 
Zou vrij eenvoudig moeten kunnen:
Allereerst is idd. die Epson een wat vreemde in de opsomming.
Misschien haar telefonisch adviseren het e.e.a. te proberen?

Ga achter je eigen machine zitten, ga naar het bios en 'loods' haar via de telefoon door het bovenste tabmenu naar het schermpje waar ze de bootvolgorde aan kan passen. (al zou jij een ander merk bios hebben, de 'kretelogie' van die schermpjes is toch min of meer bij alle biosversies hetzelfde).
Met TAB en aan het eind de F10 toets (gevolgd door een Y) ben je er dan al bijna. Dan haar de machine laten opstarten. Dan doet 'ie 't .......... of niet. In het laatse geval : op naar de volgende schijf. Belangrijk is wel dat ze je de foutmeldingen doorgeeft, want het zou zomaar kunnen dat er slechts 1 schijf is die de melding gaf zoals jij in je bericht vermeldde en dat de andere schijven een andersoortige melding geven (no bootable device o.i.d.) Zo'n foutmelding kan betekenen dat dáár geen Windows op wordt aangetroffen, maar wel op die ene met die specifieke foutmelding. Dan zou die schijf wel eens defect kunnen zijn en dan is het telefonisch oplossen van het e.e.a. even einde oefening.

Belangrijker is daarom mogelijk de vraag waar die foutmelding vandaan komt. Als er namelijk niet is 'gerotzooid' in de instellingen en / of gefreubeld met partitiemanagers en / of fysiek 'iemand' harde schijven in de machine heeft veranderd (verplaatst), dan zou het dus zomaar kunnen dat de schijf waarop Windows staat defect is.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan