een nas opzetten zonder kennis

Status
Niet open voor verdere reacties.

mellinda

Gebruiker
Lid geworden
29 okt 2015
Berichten
21
Beste

Graag had ik wat meer inlichtingen ontvangen over zelf een NAS opzetten aangezien ik er niet veel van ken.
Ik verblijf niet altijd op dezelfde locatie. Het zou dus handig zijn moest ik mijn documenten en foto's op afstand kunnen bekijken zonder telkens al mijn externe hdd's mee te nemen.
Het geheugen van mijn laptop is ook niet denderend.
Ik zou graag mapjes aanmaken en eventueel ook wijzigen aanbrengen hierin vanop afstand.
Ik werk met veel submappen en durf regelmatig mijn documenten in de mapjes herschikken.
Ook lijkt het me handig als het nasje plaats heeft voor 2 hdd's moest er eentje falen.

Nu vraag ik mij enkele dingen af.
1. Is dit eigenlijk wel veilig voor hackers en hoe veilig zijn mijn gegevens?
2. Zou eentje van 500mb ram een 4k filmpje kunnen afspelen als ik de enige gebruiker ben?
3. In welke nas zou je de mapjes kunnen aanmaken en wijzigen vanop afstand?
4. Kan een nas makkelijk vuur vatten als deze dag en nacht blijft draaien?
5. Indien deze nas uitgeschakeld wordt iedere avond, verkort dit de levensduur van de schijven?
6. Welke nas zou u aanraden?

Met vriendelijke groeten

Mellinda
 
bij mij staat al jaren naar volle tevredenheid een synology nas te draaien.
Gemakkelijk te beheren en vanaf afstand alles mogelijk.

uitzetten niet doen.
zet er speciale server schijven in en het werktaks een zonnetje.

kijk hier maar eens https://www.synology.com/nl-nl
 
Zelf knutselen kan, maar zo zonder kennis is het toch lastig. Mocht je toch zelf aan de slag willen, dan is je beste keuze FreeNas als besturingssysteem.

Kant en klare oplossingen zijn er voldoende. Synology zit niet in het goedkoopste segment, maar levert wel een heel erg volwaardig product. Je eigen cloud opzetten is gemakkelijk hiermee. 24 op 7 aan is ook geen probleem. Enz..
 
Bedankt voor de info.
Ik heb nog een laatste vraag: stel ik gebruik een volle schijf in die nas van 4tb waar alle documenten op staan.
De schijf zelf blijft 24/24 draaien.
Hoe zit het eigenlijk met het internetvolume dat de schijf verbruikt om hem in de lucht (of in dit geval op het internet) te houden?
Verbruikt een nas veel of weinig internetvolume?
 
Deze zit in je netwerk en is energie zuinig.

Alle data centraal, Alle data veilig door verspreide opslag, Altijd en overal uw data benaderen, Bestanden delen buiten het netwerk, Meerdere gebruikers hebben toegang, (maar daar moet je mee uitkijken)
Gemakkelijke streaming van media, Downloaden & delen – Energiezuinig, Oplagscapaciteit is uitbreidbaar, Printen via NAS.

https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/SRM/video
 
Laatst bewerkt:
Als er geen verbinding van buitenaf gemaakt wordt met de NAS en er wordt niks gedownload, dan is het bandbreedte-gebruik vrijwel 0 ( want dat is denk ik wat je bedoelt, je omschrijft het alleen wat wazig ).
In die situatie zullen andere netwerkgebruikers er dus geen nadeel ( trage verbindingen ) van ondervinden.
Mijn advies zou zijn: als je er geen verstand van hebt, niet zelf mee gaan lopen prutsen / experimenteren maar gewoon een kant en klare NAS kopen van Synology, Qnap o.i.d.
Schijven erin en een kind kan, bij wijze van spreken, de was doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan