• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

"x" tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Roberto83

Gebruiker
Lid geworden
21 aug 2011
Berichten
32
Hallo leden,
Het volgende krijg ik niet voor elkaar, Ik heb een arbeidstijdenregistratie gemaakt met 2 werkweken per blad en per half uur zet ik een X en die worden opgeteld. Ik zou nu graag willen dat ik in een aantal gevallen een waarschuwing krijg.
Als eerste als er meer dan 14 uur per dag is gewerkt een waarschuwing, bijvoorbeeld "overschrijding uren", ook als er meer dan 84 uur in 7 dagen gewerkt wordt een zelfde soort waarschuwing
daarnaast als de nachtelijke uren meer dan 42 uur in 7 dagen overschrijd ook een waarschuwing.

Het aantal X wordt opgeteld en dit totaal komt te staan bij "Geboekt uren", als er niets is ingevuld komt de foutmelding #waarde!, is dit op te lossen? heb hen geprobeerd met =als, maar dit lukt me niet.
 

Bijlagen

  • urenregistratie.xlsm
    130,9 KB · Weergaven: 27
Voor week 10/11 heb ik een voorstel gedaan middels een formule in R16. Deze cel wordt ook rood als er een foutmelding is. Bekijk maar eens of dit een beetje op de goede weg is.
 

Bijlagen

  • urenregistratie (AC).xlsm
    126,9 KB · Weergaven: 27
Robert,

zoiets?
 

Bijlagen

  • urenregistratie (hs).xlsm
    131,4 KB · Weergaven: 23
Voor week 10/11 heb ik een voorstel gedaan middels een formule in R16. Deze cel wordt ook rood als er een foutmelding is. Bekijk maar eens of dit een beetje op de goede weg is.

Hallo AlexCel, bedankt voor je reactie, de foutmelding is weg, bedankt hiervoor. je oplossing middels voorwaardelijke opmaak is een mogelijkheid die ik ga proberen.
bedankt zover
 
Hallo AlexCel, bedankt voor je reactie, de foutmelding is weg, bedankt hiervoor. je oplossing middels voorwaardelijke opmaak is een mogelijkheid die ik ga proberen.
bedankt zover

Hallo AlexCel, De alarmmelding die ik wil als er meer dan 14 uur per dag is aangevinkt werkt alleen op de eerste dag(woensdag)Ook probeer ik je formule op de 2e week (onderste helft) toe te passen, maar blijkbaar doe ik iets verkeerd. zou je uit willen leggen wat ik fout doe. en ook als er nu niets is ingevuld blijft de rode foutmelding staan.
groeten Robert
 

Bijlagen

  • urenregistratie (AC).xlsm
    131,4 KB · Weergaven: 29
Laatst bewerkt:
1. Je moet de samenvoeging van de cellen ongedaan maken.
2. Het stukje RIJ(1:7) in de formule veranderen in RIJ($1:$7)
3. De formule is een zogenaamde matrixfunctie, d.w.z. na invoeren/wijzigen afsluiten met Control+Shift+Enter.
4. De voorwaardelijke opmaak (rode opvulling) kun je dan voor bereik AR16:AZ16 laten gelden met als voorwaarde =$AR16="Overschrijding aantal uren!" (analoog: bereik AR29:AZ29)

In bijlage heb ik deze stappen reeds voor je gedaan.
 

Bijlagen

  • urenregistratie (AC) (2).xlsm
    128 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
1. Je moet de samenvoeging van de cellen ongedaan maken.
2. Het stukje RIJ(1:7) in de formule veranderen in RIJ($1:$7)
3. De formule is een zogenaamde matrixfunctie, d.w.z. na invoeren/wijzigen afsluiten met Control+Shift+Enter.
4. De voorwaardelijke opmaak (rode opvulling) kun je dan voor bereik AR16:AZ16 laten gelden met als voorwaarde =$AR16="Overschrijding aantal uren!" (analoog: bereik AR29:AZ29)

In bijlage heb ik deze stappen reeds voor je gedaan.

Bedankt voor je uitleg, nu werkt het idd prima, alleen als ik alle "x" weghaal, dus de hele week is blanco dan blijft de rode melding staan. zodra ik 1 "x" invoer is het weg en werkt het goed.
is het misschien ook mogelijk om de invoer te beperken tot alleen "x", ik heb dit geprobeerd met gegevensvalidatie maar dit lukt me (ook al) niet
 
S.v.p. niet op QUOTE drukken, maar gebruik knop "Reageer op bericht" links onderaan of tekstvak "snel reageren" helemaal onderaan.

Gebruik één van de twee opties hieronder en probleem is opgelost lijkt mij.
Code:
1. Aanpassen formule in G15: =AANTAL.ALS(E8:AZ14;"x")/2
2. Aanpassen formule in AR16: =ALS(OF(EN(G15<>"";G15>84);(AANTAL.ALS($E8:$P14;"x")+AANTAL.ALS($AY8:$AZ14;"x"))/2>42;SOM(ALS(AANTAL.ALS(VERSCHUIVING($E8:$AZ8;RIJ($1:$7)-1;);"x")/2>14;1;0))>0);"Overschrijding aantal uren!";"")

Verder: gegevensvalidatie kan wel, selecteer bereik E8:AZ14 en E21:AZ27 > gegevensvalidatie > Toestaan: aangepast > Formule: =OF(E21="x";E21="")

Edit: zie bijlage.
 

Bijlagen

  • urenregistratie (AC) (3).xlsm
    127,5 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:
schitterend

Hartelijk bedankt voor de uitleg en vooral voor de hulp.
Erg geslaagd
 
Ik denk dat deze formule nog een kleine aanpassing verdient:
Van:
Code:
=IF(COUNTIF(E8:AZ14;"x")=0;" ";COUNTIF(E8:AZ14;"x"[COLOR="#FF0000"]))/2[/COLOR]
Naar:
Code:
=IF(COUNTIF(E8:AZ14;"x")=0;"";COUNTIF(E8:AZ14;"x"[COLOR="#FF0000"])/2)[/COLOR]

Dan krijg je tenminste geen foutmelding als er geen "x-jes" zijn ingevuld.
 
Hallo popipipo,
Ongewenste foutmeldingen heb ik (nog) niet gezien, volgens mij werkt alles nu goed. telt de uren in de diverse tijd periodes en geeft een melding wanneer deze over de diverse maximale tijden heen gaat.
Maar mocht je verbeteringen hebben hoor ik ze graag. ga in elk geval je oplossing bestuderen.
Bedankt voor de melding
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan