Query geeft 9 maal hetzelfde record weer?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Chocka

Gebruiker
Lid geworden
6 jun 2004
Berichten
151
Na 10+ jaar ben ik vandaag weer eens begonnen met access, en vooralsnog gaat het redelijk. Maar helaas resulteert de query met 9 maal een record weer te geven en geen idee wat ik fout doe?

SELECT SYSADM_GRBPERIODETOTAAL.BOEKJAAR, SYSADM_GRBPERIODETOTAAL.CDGRBREKENING, SYSADM_GROOTBOEKREKENING.OMSCHR, SYSADM_GRBPERIODETOTAAL.PERIODE, SYSADM_GRBPERIODETOTAAL.TOTAAL
FROM SYSADM_GRBPERIODETOTAAL INNER JOIN SYSADM_GROOTBOEKREKENING ON SYSADM_GRBPERIODETOTAAL.CDGRBREKENING = SYSADM_GROOTBOEKREKENING.CDGRBREKENING
WHERE (((SYSADM_GRBPERIODETOTAAL.BOEKJAAR)=2017));

9x hetzelfde.PNG
 
Als je er DISTINCT bij zet, dan haalt ie alle dubbele waarden eruit.

SELECT DISTINCT....
 
Of zet de knop Totalen aan, en alles op Group By (standaard instelling).
 
Als je er DISTINCT bij zet, dan haalt ie alle dubbele waarden eruit.

SELECT DISTINCT....

Krijg melding "De bewerking is niet beschikbaar voor dit type object"

Of zet de knop Totalen aan, en alles op Group By (standaard instelling).

Deze werkt wel, Thanx

Alleen krijg ik nu geen twee decimalen achter de komma in mijn laatste "TOTAAL" kolom?
 
Laatst bewerkt:
Totaal zou sowieso al een waarde moeten zijn die je via de Totalen query berekent (met SUM). Al kan het natuurlijk ook een berekening zijn op recordniveau ([Aantal]*[Prijs] bijvoorbeeld). Je moet de veldeigenschappen opnieuw instellen op Vast.
 
Totaal zou sowieso al een waarde moeten zijn die je via de Totalen query berekent (met SUM). Al kan het natuurlijk ook een berekening zijn op recordniveau ([Aantal]*[Prijs] bijvoorbeeld). Je moet de veldeigenschappen opnieuw instellen op Vast.

Ik gebruik office 2016 en ontdekte dat ik in de tabel een "berekend"kolom kon invoegen welke TOTAAL heet. Wat is wijsheid, om het te doen zoals nu of zoals jij zegt pas berekenen in de query. Zal sowieso ff naar de veldinstellingen kijken
 
Wat is wijsheid? NOOIT berekende velden gebruiken in tabellen; berekeningen horen m.i. niet thuis in een tabel, maar in een query. Dan heb je veel meer controle over de gegevens. Nog afgezien van het feit dat je alle compatibiliteit met andere database systemen in de sloot flikkert door dit soort velden te gebruiken, wat niet altijd een probleem hoeft te zijn trouwens. Maar er zit nauwelijks voordeel in het gebruik van berekende velden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan