Draytek 2925AC met Fiber

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolanda05031975

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2014
Berichten
31
Ik heb een glasaansluiting van Fiber.

Er is een genesis aangesloten op het glasvezelnetwerk (draait op CIF netwerk) hierachter hangt een frizbox. Ik wil deze fritzbox graag vervangen voor mijn Draytek 2925AC.

Ik heb de draytek ingestel als WAN DHCP met als VLAN 128 of 161, echter beide zonder resultaat.

Enig idee hoe ik dit wel voor elkaar kan krijgen.

Hoor graag.
 
hoi,
je hoeft toch achter de gennisis geen vlans meer in te stellen?
 
Dat dacht ik ook. Ik had bij caiway gewoon op DHCP staan en alles werkte. Nu bij Fiber niet meer.

Bij caiway had de genesis 2 poorten, 1 voor TV en 1 voor Internet. Bij Fiber heeft de genesis maar 1 poort.

Ik krijg geen IP adres van de Genesis.

Nu heb ik achter de genesis de Fritzbox gezet en dan werkt wel alles.

Als ik op de Fritzbox 7360 mijn draytek hang heb ik wel gewoon internet maar doet mijn TV het niet Dan heb ik zwart beeld.

Er worden blijkbaar wel ergens gegevens meegezonden vanuit de Fritzbox, de vraag is alleen welke.
 
Laatst bewerkt:
oke....,
ehmm dan moet je inderdaad wel vlans instellen, ik zit nu bij KPN en daar heb je dezelfde situatie alleen ipv fritzbox een experiabox.
ik ga zo wel even googlen voor je
 
Ben weer iets verder gekomen. Ik heb nu alles op mijn Draytek zitten en kan nu internetten en TV kijken. Ik moest hiervoor bij de Draytek onder applications en IGMP de volgende vinkjes zetten

Applications >> IGMP


IGMP Proxy IGMP Proxy acts as a multicast proxy for hosts on the LAN side. Enable IGMP proxy to access any multicast group. This function takes no effect when Bridge Mode is enabled.
IGMP Snooping Enable: Forwards multicast traffic only to ports that are members of that group.
Enable IGMP Fast Leave The router stops forwarding multicast traffic to a LAN port as soon as it receives a leave message from that port. Each LAN port should have no more than one IGMP host connected.

Deze 3 staan nu aan. Nu kan ik dus wel TV kijken.

Ik krijg nu alleen nog geen IP adres toegewezen van de genesis modem zodat de Fritzbox eruit kan.
 
Uh... Die Fritzbox was geleverd door Fiber neem ik aan? Indien ja: Als ik de instructies van hier mag geloven is jouw Fritzbox een routermodem waarbij ADSL/VDSL wordt gemoduleerd over de glasvezel verbinding, zie specificaties op deze webpagina. Jouw Draytek heeft echter helemaal geen ADSL/VDSL aansluiting, want is een breedband router.
Ik zou in dat geval niet weten hoe je denkt dit apparaat te vervangen door een breedband router die jouw Draytek is (die dus niet in staat is om een ADSL/VDSL verbinding op te zetten), zie verder specificaties hier).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Er is wel degelijk een glas verbinding aangelegd, dus lijkt het mij onlogisch dat dit over een ADSL / VDSL zou gaan aangezien ik toch anders nooit 250 MB up en down kan hebben?

Tevens dient de Genesis toch als modem?
 
Ok, als ik het goed begrijp gaat niet de 'telefoonverbinding' van de Fritzbox (= meest linkse aansluiting) in de Genisis maar 1 van de LAN aansluitingen (LAN1 om precies te zijn)? Indien ja, dan kan je verhaal hout snijden, en dan moet je in de Fritzbox bij de Internet instellingen kunnen achterhalen welk type Internetverbinding over LAN1 wordt gemaakt.

Dan kijken in de Draytek of die ook in staat is om over 1 van de WAN aansluitingen een Internetverbinding op te zetten analoog aan hoe het in de Fritzbox is ingeregeld (mogelijk een PPPoE verbinding ipv. DHCP).

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Overigens zijn er meerdere manieren is het ook mogelijk dat Fiber de glasvezelverbinding (in de wijkcentrale) als een ADSL/VDSL verbinding zich laat voordoen over koper (doorgaans over 2 aderparen (=4 aders)).
Ik ga er niet vanuit dat dat bij jou het geval is, dus dat bij jou de glasvezelverbinding helemaal tot aan/in jouw huis loopt (dus verder dan de wijkcentrale), dus dat bovengenoemd verhaal niet de situatie is bij jou.

Tijs.
 
Een toevoeging: Vlgs. deze vraag moet DHCP op de WAN poort/Internetinstelling gewoon werken maar:
a. Het kan zinvol zijn om het MAC adres van de Fritzbox door de Draytek te laten doorgeven bij de DHCP aanvraag (MAC cloning dus)
én
b. Er zou een DHCP optie (DHCP optie 60) moeten worden meegeven door de Draytek bij zijn DHCP aanvraag. In de discussiedraad moet de string van die DHCP optie zijn:
AVM DHCPC v9.04.395
Beiden zouden je probleem kunnen verklaren dat de Draytek geen ip-adres krijgt van de Genexis.

Dit is overigens het laatste wat ik er over kan zeggen. Mogelijk helpt de Fiber helpdesk je verder als je gewoon eerlijk je vragen stelt.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan