Extra SSD schijf in mijn nieuwe HP Computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

BigLJohn48

Gebruiker
Lid geworden
7 mei 2013
Berichten
113
Ii heb een nieuwe HP computer aangekocht, een toren model, geen platte. Het betreft een HP Elite Desk 750 G3 microtower met 256 Gigabyte harde SSD schijf, en wil hier een extra harde SSD schijf in plaatsen van 1 Terabite voor de opslag van software en spelletjes. Mijn keus is gevallen op de SSD schijf; Western Digital Blue 1 Terabyte, welk ik ergens op een website nieuw kan aanschaffen voor €289,-. Goedkoper kreeg ik hem nergens gevonden, op andere websites overal 30 tot 40 Euro duurder.

Mijn vragen zijn; Is Western Blue een kwalitatief betere en snellere schijf dan een vergelijkbare van Samsung ? Een vergelijkbare Samsung kreeg ik niet goedkoper gevonden dan voor €313,-. En kan ik deze Western Digital inbouwen in voornoemde computer, en zitten er extra kabeltjes, cq een opberg-blik in de computer waar hij bij de andere SSD schijf past ? De computer is online besteld en moet nog aankomen. Van tevoren wil is dus alles in huis hebben om meteen met installeren te kunnen beginnen.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt zo wie zo een extra SATA 600 kabeltje nodig om die SSD aan te kunnen sluiten, een voedinsstekker zal in de pc wel aanwezig zijn mag je verwachten.
Verder is er wat prestaties betreft niet veel verschil tussen beide SSD's ( de WD of een Samsung ) met dien verstande dat de WD maar 3 jaar garantie biedt t.o.v. 5 jaar voor de Samsung.
Vraag is alleen of je zo veel geld uit moet geven voor een schijf die alleen als opslag-medium wordt gebruikt en geen O.S. draait.
Een 7200 Rpm HDD is uiteraard langzamer maar kost ook maar 1/6e van die € 290....
 
Bedankt voor de informatie. Dus nu nog een Sata kabeltje er bij aanschaffen. Spelletjes werden en worden ook gedraaid op de extra (D) schijf, met aldaar een eigen map programma Files voor alle extra software en spelletjes. Het verleden heeft namelijk geleerd dat als er een virus cq hacker aanval plaatsvind, deze zich alleen voordoet op Drive C, en nimmer op Drive D. Overigens heb ik de laatste 8 jaar totaal geen last meer gehad van virussen of hackers, sinds ik ESS op de computer draai.
 
Het verleden heeft namelijk geleerd dat als er een virus cq hacker aanval plaatsvind, deze zich alleen voordoet op Drive C, en nimmer op Drive D
Ik zie niet in wat dat met de keuze voor een SSD of HDD te maken heeft...
Je kunt Program Files best op de D-schijf zetten maar als de C-schijf door een virus of ransomeware onbruikbaar wordt moet je evengoed alles opnieuw installeren omdat de register-koppelingen er niet meer zijn...
 
Het register backup programma ERUNT (bedoeld voor 32 bits) werkt ook bij 64 bits. Door een stommiteit liet ik ooit het systeem crashen, en ik haalde het terug met ERUNT. Na een nieuwe opstart was alles weer normaal. Spelletjes zullen ook beter werken met een SSD schijf. Vanwege die 5 jaar garantie koos ik toch maar voor de Samsung. Men geeft 5 jaar garantie omdat dit soort schijven eigenlijk onverslijtbaar zijn. Volgens berichten van HP liep zo'n SSD schijf nog perfect na continu 1,5 miljoen uur bedrijf. Hoe zouden ze die meting toch geflikt hebben, raar. Bij Bol was de 1 Terabyte SSD de goedkoopste; €325,-. Andere aanbieders zijn al gauw een paar tientjes tot meer dan 100 Euro duurder. Mijn vorige computer had 2 Terabyte (normale) opslag. Nu koos ik voor 1 Terabite SSD, duur, maar nog net verantwoord en ook voldoende voor mijn opslag en spelletjes. Een 2 Terabyte opslag kost al gauw zo'n 600 Euro. Dat vind ik echt veel te heftig. Misschien gaan de prijzen nog verder dalen, maar daar kan ik nu niet op wachten, en dan zal mijn computer al jaren oud zijn.

Mijn vorige schijf op die andere computer (465 Gigabyte), waar het systeem op stond, ging na 10.000 uren (3 1/2 jaar) voorgoed kapot. Mijn computer word bij ons zeer intensief gebruikt, eigenlijk bijna hele dagen. vandaar dus mijn keus voor een extra SSD schijf. Die zal heus niet na 10.000 uren de geest geven.
 
Laatst bewerkt:
Ik durf rustig te stellen dat alle prijzen van dergelijke opslagmedia standaard 25% te hoog zijn. De fabrikanten geven dit ook toe (o.a. SanDisk). De prijzen worden vastgesteld door de verkopers en als je regelmatig Tweakers.net en Hardware info bekijkt, kun je zien hoe gemakkelijk het daar is dat verkopers de prijzen daar onderling op elkaar afstemmen en dat is de waarheid. Van echte concurrentie is helemaal geen sprake, immers alle gemiddelde prijzen liggen al 25% te hoog.
 
Hoge prijzen voor SSD Schijven

Daar heb je gelijk in Senso, dat van die hoge prijzen met daaraan gerelateerd die kartelvorming. Na veel zoeken bleek Bol (relatief gezien) de goedkoopste. En zoals gezegd, de extra schijf heb ik nu nodig. Ik kan niet gaan wachten tot dat over 3 a 5 jaar de prijzen gaan dalen.
 
Tot slot nog hier nog een Url (Youtube), hoe een SSD schijf in te bouwen in een HP computer;

https://www.youtube.com/watch?v=_SfgnIbY9dI

Ps; Bij Bol heb ik ook een Sata 3 kabeltje gekocht, samen met de SSD schijf, en ook nog een blik waar ik de SSD met vier schroefjes op kan vastschroeven voor ik hem in de lade ga klikken bij de andere SSD schijf. Alles gekocht voor EEN totaal prijs.

En nog iedereen bedankt voor alle informatie, ik kan nu vooruit !
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan