VLAN intellingen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jolanda05031975

Gebruiker
Lid geworden
7 feb 2014
Berichten
31
Weet iemand wat de VLAN instellingen zijn van internet provider Fiber in het gebied albrandswaard of hoe ik deze uit kan lezen uit de huidige modem.

Hoor graag.
 
Even een relevante toevoeging (gegeven de andere vraag van de vragensteller): De huidige routermodem die de provider heeft meegeleverd en waar de informatie vandaan moet komen is een FritzBox 7360.

Overigens is mogelijk voldoende te vinden als je Googlet op: vlan fritzbox 7360 "fiber" -xs4all

Alvast een paar tips:
a. Sluit de pc/laptop niet aan op de poort die nu gebruikt wordt voor de Internet-verbinding over de glasmodem. Dus sluit je pc/laptop aan op LAN2, LAN3 of LAN4.
b. Mogelijk moet, voor informatie over VLANs etc., de geopende Fritzbox webinterface gezet worden op Geavanceerde weergave, zie deze link.
c. Inloggen op de FritzBox zul je wel van Fiber hebben gekregen hoe dat kan. De generieke manier staat hier, waarbij de instructie er (waarschijnlijk) vanuit gaat dat de FritzBox óf de (via DHCP toegekende) DNS-server is óf dat de Fritzbox vers uit de doos komt en dan (blijkbaar) nog geen DHCP doet en je PC een Apipa ip-adres moet hebben (wat automatisch gebeurt bij geen DHCP server gevonden op het netwerk óf (tijdelijk) handmatig ingesteld (bijv. 169.254.1.99 met subnetmasker 255.255.0.0).
d. Mogelijk werkt als wachtwoord van de webinterface van de FritzBox (als je niets van Fiber hebt gekregen): admin of avm
e. [Als dat niet is afgeschermd door Fiber] kun je hier lezen hoe je de configuratie van de Fritzbox kunt exporteren. Dat is (naar ik begrepen heb) gewoon een tekst-bestand, dus geopend in (bijv.) Kladblok zou je die moeten vertellen welke VLANs er gebruikt worden.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
a. Het was bepaald niet mijn bedoeling om jouw werk te gaan doen m.b.t. het doorspitten van de config, maar ik zie de volgende VLANs, maar zoek in de geëxporteerde configuratie op vlanid = (let op de spatie na vlanid) en je vindt ze zelf.
Mocht je nog wat willen weten over wat de opties (ongeveer) inhouden per sectie, kijk dan hier, voorbeeld: de ar7.cfg sectie staat hier uitgelegd: link
b. Ik vraag of de ADSL/VDSL aansluiting van de Fritzbox is verbonden met de Genexis óf de LAN1 verbinding met de Genexis. Was toch een kleine moeite geweest om het even te vertellen. Verder zou je gewoon in de configuratiewebsite van de Fritzbox moeten kunnen zien of het een DHCP, PPPoE verbinding etc. is die voor het WAN/Internet gedeelte wordt gebruikt.
c. Ik krijg sterk het idee (weet ik niet zeker, overigens) dat er DHCP aanvragen worden gedaan met (niet van de Fritzbox zelf) MAC adres 00:00:00:00:00:00, dus voor wat betreft MAC cloning/spoofing zou je ook gewoon kunnen proberen die door de Draytek te laten presenteren richting de DHCP server op de WAN/Internet kant.

Hmm... Had ik in je andere vraag aangegeven niet meer te reageren. Beschouw bovenstaande dan als het allerlaatste wat ik er over kwijt wilde, en kijk nog eens mijn eerdere reacties allemaal terug (ook in die andere vraag!), want mogelijk heb je er enkele van overgeslagen danwel gelezen vóórdat de definitieve versie van die postings door mij waren opgeslagen.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
De fritzbox is aangesloten op lan 1 en vanaf hier naar de Genesis (heeft maar 1 poort)

Ik heb de vlan' s gevonden.

Maar krijgt nog geen ip adres.

Nu ga ik morgen eens verder kijken zoals je hebt aangegeven.

Bedankt Tijs voor het mee kijken en denken.
 
Toch nog even:
Ik vermoed dat de Draytek via DHCP een WAN ip-adres zou moeten krijgen met de volgende instellingen:
a. Via de Quick Start Wizard WAN1 opzetten als Ethernet met DHCP en met (zie eerste schermafdruk) MAC adres 00:00:00:00:00:00
b. In WAN -> General setup -> [Klikken op WAN1] -> (Zie tweede schermafdruk): VLAN Tag insertion aanzetten en 141 invullen als Tag Value
c. WAN1 van de Draytek aansluiten op de Genexis en de Draytek even van de stroom halen en weer stroom geven.

PS: Hiermee is natuurlijk nog niets geregeld m.b.t. VOIP, IPTV etc. maar je moet ergens beginnen.
PS2: Evt. moet als Tag Insertion ipv. 141 een 7 geprobeerd worden, als 141 niet werkt.

Tijs.
 

Bijlagen

  • Draytek_Quick_Start_Wizard_WAN1.png
    Draytek_Quick_Start_Wizard_WAN1.png
    75,4 KB · Weergaven: 153
  • Draytek_General_Setup.png
    Draytek_General_Setup.png
    76,4 KB · Weergaven: 116
Laatst bewerkt:
Heb het even snel getest vanochtend. Ik krijg nu netjes een IP adres toegewezen door Fiber. Echter heb ik nog geen internet. Ik zie op mijn PC dat deze ook een DNS heeft toegewezen gekregen van Fiber, alleen dus nog geen internet. Ik heb overigens wel fritz.box als domain name moeten toevoegen bij de WAN instellingen op een IP adres te krijgen. Wellicht moet ik dus nog meer toevoegen zoals vermeld in het bericht van tweakers zoals je had laten zien.

Ga vanavond even de modem uitzetten voor 1 uur. Dit schijnt ook nog wel eens te helpen omdat dan alles wordt gereset.

Maar daar heb ik nu geen tijd voor, moet weer aan de slag.

Ik hou je op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:
Nou ik heb eindelijk internet. De modem moets alleen 1 uur offline zodat alle adressen werden vergeten bij de provider. Daarna direct internet.

Nu de VLAN voor TV nog.

Ik heb nu via WAN > Multi-Vlan > optie 8 geprobeerd en dan vlantag 148 en dan Bridge mode aan of uit, maar dan werkt het niet.

Ook via WAN > Mutli-Vlan > optie 5 geprobeerd en dan vlantag 148.

Zodra ik kan
Open Port-based Bridge Connection for this Channel aanvink krijgt Tv kast helemaal geen ip adres (blijft hangen op dhcp)

Nu kan ik alle zender zien met de alle logo's en de programma index, echter ik blijf een zwart beeld houden.

IMGP staat ook aan.

Heb rechtsstreeks een kabel vanaf de router naar de TV box lopen, dus zonder switch.

Enig idee?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nu via WAN > Multi Vlan > optie 5

VLAN 148
Open WAN Interface for this Channel
WAN Application: Management of IPTV
WAN IP Network Settings > Obtain an IP address automatically

Nu krijg ik wel netjes een ip adres toegewezen, Echter nog steeds zwart en geen geluid, wel programma overzicht met alle zenders (S004 fout = verificatie error)

Wat doe ik nu toch verkeerd? Wellicht moet er toch nog een domain name mee.
 
YES YES YES het is gelukt.

Heb een domme denk fout gemaakt. De instellingen zijn zoals hieroboven vermeld alleen moet je daarna bij Applications en IGMP de volgende instellinge aanpassen
3x een vinkje zetten en kiezen voor PVC/VLAN en niet voor een WAN poort.

VLAN 141 = Internet
VLAN 148 = IPTV
VLAN 149 = VOIP
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan