Opzoeken in meerdere kolommen

Status
Niet open voor verdere reacties.

vin75

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2011
Berichten
15
Beste mensen,

Kunnen jullie mij helpen met dit (hopelijk eenvoudige) access vraagstuk? Ik ben bezig de ledenadministratie over te zetten in access. Ik gebruik daarvoor o.a. de tabel CONTRIBUTIE met 3 kolommen; Jaar, SoortLid, Contributie. Nu wil ik een subformulier maken waarin een lijst verschijnt met daarin vermeldt het jaartal, de (toen) geldende contributie, en daarnaast weer het betaalde bedrag. Dit ter controle of de volledige contributie betaald is.
Ik krijg het echter niet voor elkaar om het juiste contributiebedrag op te zoeken. Deze moet opgezocht worden aan de hand van 2 waarden; Jaar en SoortLid. Deze gegevens staan in 2 kolommen in de tabel CONTRIBUTIE. Het SoortLid staat in tabel LEDENADMINISTRATIE en er is geen link tussen beide tabellen. Dit even ter info.
Het lijkt mij dat dit eenvoudig opgelost kan worden, maar ik heb niet de kennis hiervoor. Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groet, Vin
 
... en er is geen link tussen beide tabellen. Dit even ter info.
Dat maakt het erg lastig, want een subformulier hoort gekoppeld te zijn aan het hoofdformulier om de juiste data te kunnen laten zien. Dus de 'eenvoudige oplossing' waar je het over hebt, is er nu niet. Ik zou zelf het subformulier weggooien, en een keuzelijst gebruiken die je dan filtert op de gewenste waarden. Dat is dan weer wel relatief simpel te maken.
 
Hallo Octa,

Bedankt voor de bijdrage. Zou ik als alternatief in een query een waarde kunnen opzoeken in een tabel? Iets in de trend van VLookup in Excel?
Ik zie het dan zo voor me dat ik wil zoeken met een samengestelde waarde; een waarde uit tabel X & waarde uit tabel Y en hiermee gaan zoeken in tabel Z. Je merkt dat ik een beetje op het excel spoor zit. Ik weet niet goed of je zoiets in een query kunt gieten.

groet
Vin
 
Waarom zou je een alternatief zoeken? En Access is zóveel meer dan Excel; ik zou dat (karre)spoor links laten liggen en mij in de (snel)weg Access verdiepen :).
De oplossing is echt niet zo moeilijk, mits je afstapt van het subformulier. Overigens zou ik dus wel degelijk de tabellen koppelen, iets dat jij blijkbaar niet gedaan hebt. Een lid betaalt contributie, die op jaarbasis wordt vastgesteld. Op het formulier Contributie vul je dus een lidID in (keuzelijst) en kies je middels een keuzelijst een jaartal uit de tabel Tarieven. Daarbij gebruik je het veld SoortLid als filter om het juiste tarief op te halen. Je slaat dus in de tabel Contributies het ID op van het tariefrecord. En op basis van dat ID kun je altijd het tarief terugvinden.

Het automatiseren zit 'm dan in het filteren van de tarieven keuzelijst, die immers afhankelijk is van het jaar en de tariefgroep. Maar dat zijn hele simpele macro's.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan