Nieuwe SSHD (harde schijf) voor HP laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

meesozc

Gebruiker
Lid geworden
10 jun 2011
Berichten
11
Hallo allemaal,

Sinds een week krijg ik bij het opstarten de volgende melding: SMART Hard Disk Error has detected an imminent failure. met daarbij de fout-id: 9BU27X-76D8J5-MFPV7G-60CE03. Via HP contact blijkt dat de harde schijf in een kritieke fase is, dus hij werkt nog wel, maar kan snel zijn afgelopen. Ik wil graag de harde schijf vervangen (zal ik zelf doen), maar ik vroeg mij af of ik exact dezelfde harde schijf moet terug plaatsen, of dat ik voor een andere harde schijf kan vervangen? De huidige harde schijf is deze: http://www.cpumedics.com/720278-002.html

Vraag: is het mogelijk om door een eventueel snellere (SSD) harde schijf te vervangen, zolang de maten en aansluiting hetzelfde zijn, of is dit niet mogelijk icm met de laptop?
 
Laatst bewerkt:
Ja, dat kan, elke 2,5"SSD past er in.
Je kunt er ook een SSD / HDD van een andere capacitieit als de huidige 1 Tb in doen, dat bepaal je zelf.
Een SSHD is wel iets sneller dan een "normale" HDD door de aanwezigheid van een deel flashgeheugen ( mini-SSD zogezegd ).
Verder moet je er geen 5400 Rpm HDD inzetten maar een 7200 Rpm type als je voor een HDD kiest i.p.v. een SSD, van een 5400 Rpm type wordt de laptop een aanmerkelijk stuk trager met opstarten en programma's laden..
 
Ik heb meerdere SSHDs gehad en het snelheidsverschil is verwaarloosbaar t.o.v. de traditionele HD. Ik zou voor een SSD gaan.
 
Bedankt voor de snelle reacties, ik zat zelf ook aan een SSD te denken. Ik heb nu van de 1TB maar 190GB gebruikt en dit zal niet snel verder uitbreiden (eerder minder als ik overbodige documenten verwijder). Ik heb gelezen dat SSD's niet houden van compleet volstaan, dus een SSD van 240GB lijkt me voldoende (toch?). Dan is alleen nog de vraag: wat is het grote verschil tussen de vele verkrijgbare SSD's. De schrijfsnelheden zijn allemaal vele malen sneller dan de harde schijf die er nu in zit, maar wat verklaart dan het grote prijsverschil (20euro=20%) tussen Sandisk SSD Plus 240GB en de Samsung 850 EVO 250GB. Dat er 10GB verschil zit begrijp ik, maar voor de rest?!

Vraag: Is de Samsung 850 EVO 250GB beter, sneller (merkbaar, denk zelf van niet), betrouwbaarder dan de Sandisk SSD Plus 240GB of is het alleen het merk wat de prijs hoger maakt?

Bij voorbaat dank!
 
Het verschil in prijs zit hem voornamelijk in welk geheugen er wordt gebruikt ( MLC / TLC ), de controller en de snelheid zoals je in deze vergelijking kunt zien.
Tussen de Samsung en de Crucial zul je bij gebruik niet veel verschil merken maar tussen de Samsung en de Sandisk zul je dat wel merken hoewel dat in jouw geval waarschijnlijk niet aan de orde is aangezien je geen vergelijkingsmateriaal hebt omdat je van een HDD komt en niet van een eerdere SSD..
Persoonlijk zou ik voor de Samsung gaan i.v.m. de 5 jaar garantie, die vind ik iets belangrijker dan de 25 Gb grotere capaciteit van de Crucial ( ik heb zelf overigens beide in gebruik ).
 
Het verschil in prijs zit hem voornamelijk in welk geheugen er wordt gebruikt ( MLC / TLC ), de controller en de snelheid zoals je in deze vergelijking kunt zien.
Tussen de Samsung en de Crucial zul je bij gebruik niet veel verschil merken maar tussen de Samsung en de Sandisk zul je dat wel merken hoewel dat in jouw geval waarschijnlijk niet aan de orde is aangezien je geen vergelijkingsmateriaal hebt omdat je van een HDD komt en niet van een eerdere SSD..
Persoonlijk zou ik voor de Samsung gaan i.v.m. de 5 jaar garantie, die vind ik iets belangrijker dan de 25 Gb grotere capaciteit van de Crucial ( ik heb zelf overigens beide in gebruik ).


Bedankt voor de reactie! Aangezien m'n laptop geen garantie meer heeft (was 1 jaar) is garantie op nieuw geplaatste onderdelen inderdaad erg handig. Heel erg bedankt voor het meedenken, het vervangen zal wel goed komen. Anders weet ik jullie te vinden ;)
 
Vervangen stelt niks voor, de meeste tijd gaat in het installeren van Windows zitten.
In elk geval succes ermee :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan