HD is Dinamic geworden

Status
Niet open voor verdere reacties.

snel0026

Verenigingslid
Lid geworden
10 feb 2002
Berichten
379
Mijn zus kon ineens haar laptop niet meer opstarten.

Bij controle bleek dat haar schijf Dynamic MBR (dynamische schijf) is geworden

Op internet werd gezegd dat dat kon ontstaan door een stroompiek.
Mijn vraag is natuurlijk: kunnen de bestanden op een of andere manier gered worden en kan die schijf daarna opnieuw worden geformatteerd?

Op die laptop zit Windows 7.

Alvast bedankt.
 
Ligt eraan wat het ECHTE probleem is. Het hebben van een dynamic disk is in principe geen probleem. Windows kan normaal gewoon werken met een dynamic disk.

Er is dus iets meer aan de hand. Als de MBR corrupt is geraakt heb je mogelijk een groot probleem. Als het probleem is met de bootloader ben je met een paar commando's mogelijk weer volledig gerepareerd...

Beste eerste actie: plaats de harde schijf in een andere computer of boot de computer met een linux bootstick vanaf USB. Je kunt dan nagaan wat er kapot is en diagnostische software draaien. PAs als duidelijk is wat er aan de hand is, iets anders gaan doen met de harde schijf voordat je hem mogelijk verder beschadigt.
 
Slechts enkele professionele versies van Windows 7 kunnen geïnstalleerd worden op een dynamische schijf. Nog onder voorwaarden over hoe de schijf oorspronkelijk geweest is.

De Dynamische partitionering kan zijn ontstaan nadat er een extra partitie werd toegevoegd. Misschien bedreiging van buitenaf als dit ineens gebeurt? Het kan ook een keuze zijn, dus instelling werd dan gewijzigd. Je kunt zo meer partities maken dan vier primaire.

Doe de schijf eerst in een andere computer en maak een backup overal van.

Download de systeem reparatie en diagnose tool bootdisk Hirens: Maak van het .iso bestand in de download een opstartbare CDRom met bijvoorbeeld CDBurnerXP. Ik kan zo niet zeggen of dit een herstel kan doen van partities maar diagnose ervan kan in ieder geval.

Voordat je boot vanaf deze schijf met diagnose, reparatie en herstel gereedschappen zou ik de installatieschijf van Windows invoeren en kijken of deze automatisch een opstartprobleem zou detecteren en verhelpen.

Herstel is meestal destructief dus de schijf wordt leeggemaakt en partities worden verwijderd. Op Internet wordt een partitiemanager aangeraden die deze situatie zou kunnen herstellen zonder dataverlies. Dat is MiniTool Partition Wizard. Er is een gratis versie van maar helaas is het converteren van een dynamische partitie naar basic opgenomen in de betaalde professionele editie. Lees alles hierover en nog meer informatie over deze problemen op hun site:

https://www.partitionwizard.com/dynamicdisk/how-to-repartition-dynamic-disk-without-losing-data.html

en:

https://www.partitionwizard.com/dynamicdisk/can-i-install-windows-7-on-dynamic-disk.html
 
Hallo Wampier, Ik had 'm al in een docking station geplaatst en daar zag ik dat deze herkend werd als een Dynamic MBR disk.
Ik ga morgen proberen om met een linux opstart stick. Waar kan ik het beste Linux downloaden voor een bootable stick?
 
Van alles geprobeerd, maar HD heeft het opgegeven en ik dus ook.
Allen bedankt voor de adviezen.
Groet, Wim
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan