windows 10 pro start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

nevola

Verenigingslid
Lid geworden
29 jan 2001
Berichten
1.390
Raar probleem.
Windows 10 Pro 64 bit
PC sart niet op. Krijg melding:"An operating system was not found. Try disconnecting any drives that don't contain an operating system.
Press Ctrl+Alt+Del to restart.

Probleem is ontstaan nadat ik in het programma Acronis True Image per ongeluk op "Herstellen" heb geklikt in plaats van :"nu een backup maken" en daar na de boel afgebroken.

Heb ook al herstel programma van microsoft geprobeerd. Niets werkt.
Wie helpt mij met dit probleem???

grts.,

Henk sr
 
Ik weet niet wat je met herstelprogramma van MS bedoelt.

Met de installatieschijf / usb kun je booten en daar opstartherstel nemen.
Vrij zeker dat het dan weer in orde komt.
 
Dat kan dus niet. Met die windows10 disk kan ik wel alles opnieuw installeren, maar dat wil ik niet.
Wanneer ik wil herstellen krijg ik de bovengenoemde melding.
Eerder geprobeerd met microsoft no 3103656

grts,

Henk Sr
 
Dank kostenzer,

Was goede tip. Trouble shoot werkt niet. Startup repair ook niet. Moet de rest van het verhaal bij Command Promp proberen denk ik, maar dat is wel veel gedoe.
Zoe MRB rebuild van Minitool ook werken??


grts.,

Henk sr
 
Zou zomaar kunnen......maar de MBR van windows en de originele van DOS verschillen. Ik weet niet wat minitools doet.
Je kunt natuurlijk die van minitools proberen. Werkt hij dan ben je klaar, werkt hij niet dan......koop je toch een nieuwe pc
 
het gaat om de programma's en de data niet om de pc

grts,

henk sr
 
@nevola: Die laatste opmerking begrijp ik niet. Kun je dat wat uitleggen?
 
Ik bedoel dat de data het belagrijkste zijn omdat mijn backup mis ging en de backup daarvoor van december was.
Opnieuw installeren met de systeemschijf is dus het laatste wat ik wil doen.
Kan het kwaad wanneer ik de MBR recover van Minitool draai ?
Heeft iemand daar ervaring mee?


grts
Henk sr
 
Klungelen aan de MBR verergert de zaak niet.
In het gunstigste geval doet alles het weer.

De data kun je met een bootcd er af krijgen. Na booten naar je schijf gaan en de data er van af plukken.
Zelf heb ik alle data op een D partitie staan.

Misschien doe je wat meer werk en volg je de instructie op youtube. Wellicht doet dan alles het weer.
 
Er staat een mbr op de eerste sector en een reserve, tools kopieren dan de reserve terug als de mbr dus die tools maken het niet zelf als de repair mbr gebruiken maar waarom denk je dat het daar aan ligt?

De melding is eerder dat de bcd niet wordt gevonden.
Systeemherstel v.a. de repairconsole van de W10 DVD wil niet?
 
Nee Lange Pier systeemherstel v.a de repairconsole werkt niet geeft de volgende melding:
"U moet opgeven welke installatie van Windows u wilt
terugzetten als systeemherstel wilt gebruiken."

"Start de computer opnieuw op, selecteer een besturingssysteem en selecteer Systeemherstel."

Ook heb ik in geavanceerde opties "Opstartherstel geprobeerd" dat geeft de volgende melding:
"PC kan niet worden hersteld met Opstartherstel"

grts,

Henk sr
 
Kostenzer en Lange Pir,
Dagen lang heb ik alles wat jullie hebben geopperd uitgeprobeerd, maar niets lukt.
Op alle vereiste handelingen (fixmbr en fixboot ) krijg ik de melding: The operation is completed succesfully, maar ik krijg nog steeds de melding:An operating system was not found enz. enz.

Ja lange Pier, ik heb nog wel een wat oudere backup, maar hoe krijg ik die er op als het os niet wordt gevonden? Kan ik iets vanuit DOS prompt met restore of zo?

Goede raad is duur. (Wim Sonneveld zei ooit eens:"Ik wordt te oud voor die rotzooi"), maar ik geef het nog niet op.

grts,

henk sr

PS

Minitool betaalde versie adverteert met MBR builder. Kan dat wat zijn?
 
Laatst bewerkt:
Weer die MBR, why? daar ligt het niet aan.
Gooi die gedachtes erover in de kliko.
En een tool aanschaffen die het probleem niet oplost schiet je weinig mee op.
Met de live CD van Minitool kun je ook kijken of er een probleem is met de schijf zelf.

Als je de melding "An operating system was not found" krijgt heeft het niets met de MBR te maken maar met de windows bootloader, ik verval nu in herhaling.....
https://nl.wikipedia.org/wiki/Master_boot_record
Die melding wordt gegeven door de MBR dus die werkt.

En wie heeft die adviezen over fixbmr, die ook de reserve gebruikt, en fixboot gegeven?

Sceenshots/foto's van BCDedit en bootcfg zouden kunnen helpen, zo ook die van TestDisk, een geweldig maar spaartaanse tool.
http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_NL
 
Die bootcfg is voor XP en eerdere versies, mijn fout.

En na deze opdracht?
BOOTREC /SCANOS

Indien eentje gevonden, onderstaande eens proberen.
BOOTREC /REBUILDBCD

En een backup kun je ook via een installatie/repair DVD/USBstick terug zetten, via repair.
 
Had nog een oude backup op externe harde schijf.
Vanimiddag DVD gemaakt met gevonden prog "Rescue Merdis" op dvd Acronis.
Daarmee pc opgestart en van de oude backup PRIM, Act 228,7 vrij 150.3 GB NTFS gerestored
Dat hielp niets
Daarna opnieuw pc opgestart en van de oude backup Prim 1,819 TB vrij 1,226 NTFS gerestored.

Daarna startte de pc weer vanzelf op.

Nu nog de boel bijwerken.

Hartelijk dank voor het meedenken Lange Pier en Kostenzer.

PS
Jammer dat je mailtje over terugzetten met repair binnen kwam toen ik net bezig was met mijn gepruts, maar ik onthoud de tip wel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan