Filter dubbele records alleen nieuwste regel

Status
Niet open voor verdere reacties.

barendrecht82

Gebruiker
Lid geworden
24 mrt 2013
Berichten
230
Hoi,

Hoe kan ik het volgende doen:

Ik heb een query die een lijst met gegevens geeft. Hier in zitten dubbele records qua productcode, omdat die betreffende product een wijzizging heeft gehad in zijn kostprijs.


Hoe kan ik de filter in veld datum zodanig filteren dat hij alleen de nieuwste regel moet pakken...?

Code:
SELECT dbo_GRV_Audit_ChangesCostprice.Itemcode, dbo_GRV_Audit_ChangesCostprice.ItemDescription, Val([oldvalue]) AS Oud, Val([NewValue]) AS Nieuw, dbo_GRV_Audit_ChangesCostprice.Modifier, IIf([oud]="0",0,Round(([nieuw]-[oud])/[oud]*100,2)) AS Procent, Year([date]) AS Jaar, dbo_GRV_Audit_ChangesCostprice.Date
FROM dbo_GRV_Audit_ChangesCostprice
WHERE (((Year([date]))>2015))
ORDER BY dbo_GRV_Audit_ChangesCostprice.Itemcode, Year([date]) DESC;

Itemcode ItemDescription Oud Nieuw Modifier Procent Jaar Date
H0E.W.04 laptop 16,1042 16,2501 Joop 0,91 2016 23-12-16 9:40 AM
H0E.W.04 laptop 16,2501 16,1334 Joop -0,72 2016 23-12-16 10:39 AM
 
Laatst bewerkt:
Om te beginnen zou ik de knop Totalen aanzetten. Je krijgt dan voor de tabelvelden Group BY als functie en voor de berekeningen Expressie. Dat lost vermoedelijk nog niks op omdat het veld Kostprijs er nog bij zit. Maar dat is simpel op te lossen als je een Autonummerveld in de tabel hebt zitten; dat zit nu nog niet in de query maar dat moet je dan nog toevoegen. Ook dit veld krijgt dan de functie Group BY van Access, maar dat verander je dan in Max, en dan zou je van elk record het laatst toegevoegde record moeten zien, oftewel: het nieuwste.
Heb je geen ID veld, dan kun je het veld [Datum] gebruiken. Dat voeg je dan extra toe, en daar gebruik je dan ook de functie MAX om de laatste datum te filteren.
De veldnaam [Date] vind ik trouwens bijzonder ongelukkig gekozen, omdat je ook al een functie Date hebt. Access kan daarvan in de war raken. En anders jij wel :).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan